کتاب آسیب شناسی حمل و نقل جاده ای و دریایی در ایران با رویکرد توسعه صادرات کشور
نویسنده : الناز میاندوآبچی
ناشر : شرکت چاپ و ناشر بازرگانی
تاثیر کارایی لجستیکی در تجارت بین المللی همواره مورد تاکید نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی بوده است . به اعتقاد این بانک ، مارآمد نمودن لجستیک در کنار سایر اقدامات تسهیل تجاری با پشتیبانی از جریان کالا و خدمات در سطح جهان ، موجب کارایی بیشتر زنجیره های تامین ، کاهش هزینه های آن ها و رفع گلوگاه های تجارت بین شرکای تجاری می شود .
بر این اساس ، رقابت صاحبان صاحبان کسب و کار در اقتصاد جهانی نیازمند مدیریت مرزی مناسب ، تشریفات گمرکی روان و مهم تر از همه زیرساخت ها و خدمات لجستیکی با کیفیت، به خصوص در حوزه حمل و نقل است . از آن جا که بیش از نود درصد حمل و نقل داخلی ایران از طریق جاده و بیش از هشتاد درصد واردات و صادرات کشور از طریق دریا انجام می شود ، قاعدتا حمل و نقل جاده ای و دریایی به عنوان مهم ترین شیوه های حمل و نقلی موثر در تجارت خارجی نیازمند توجهی ویژه خواهند بود . بررسی ها نشان می دهد حمل و نقل جاده ای و دریایی کالا در کشور از کارایی لازم برخوردار نیست .
عدم توجه به رفع مشکلات حمل و نقل جاده ای و دریایی در صادرات کالا ، می تواند موجب از دست رفتن فرصت های تقویتی حضور بنگاه ها در بازارهای صادراتی به جهت بالا بودن زمان و هزینه حمل و نقل کالا و حتی در مواردی عدم حفظ کیفیت مناسب کالا در طول مراحل حمل گردد .
بر همین اساس طی سال های ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۷ طرح مطالعاتی با هدف آسیب شناسی و ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت رفع مشکلات حمل و نقل جاده ای و دریایی در لجستیک صادراتی کشور ، به سفارش سازمان توسعه تجارت ایران و موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی انجام شد که کتاب حاضر ، حاصل تلخیص و به روزگاری محتوای این طرح پژوهشی است .
فهرست مطالب :
فصل اول - مطالعه وضع موجود حمل و نقل جاده ای و دریایی کشور
فصل دوم - مطالعات تطبیقی ، حمل و نقل جاده ای و دریایی
فصل سوم - آسیب شناسی حمل و نقل جاده ای و دریایی کشور با رویکرد صادراتی