ضرورت یکسان سازی سیاستها در کریدور شمال - جنوب
کریدور شمال - جنوب پیچیدگیهای خود را دارد چرا که کشورهای ترانزیتی بسیاری در آن وجود دارد و سیاستهای گمرکی متعددی برای آن تعریف میشود ، در این راستا باید این سیاست ها یکسان شود و اظهارنامههای گمرکی با پلمپ الکترونیکی برای این کریدور طراحی شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، دستیار رئیس جمهور روسیه در نشست سهجانبه ایران - هند و روسیه که امروز با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال - جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان برگزار شد ، بر یکسان سازی سیاستها در کریدور شمال - جنوب و توسعه ترانزیت میان کشورهایی که در این مسیر ایفای نقش میکنند ، تأکید کرد .
در این نشست ایگور لویتین ، دستیار رئیس جمهور روسیه ، گفت : متاسفانه موافقتنامههای دو طرفه میان نقش آفرینان این کریدور امضا میشود اما از آنجا که مکانیزم واحدی برای آن وجود ندارد ، اجرایی شدن آن با مشکل مواجه میشود . فدراسیون روسیه بدون کشورهای عضو این کریدور ، ظرفیت تجارت ۱۵ میلیون تن از طریق این کریدور را دارد ، همچنین مقدار بسیار زیادی کود و مواد غذایی در سال جاری صادر کردیم و عضو قرارداد غلات نیز هستیم .
وی ادامه داد : کریدور شمال - جنوب میتواند یک کریدور بشردوستانه برای کشورهای فقیر باشد ، بنابراین ما به این کشورها پیشنهاد دادیم تا کود را به صورت رایگان به آنها عرضه کنیم ، اکنون به واسطه تحریم ها برای این کریدور ظرفیت بسیار بالایی را متصور هستیم .
دستیار رئیس جمهور روسیه ، مهمترین لازمه ی پیشرفت تجارت در این کریدور را تعریف یک سیاست واحد برای تجارت عنوان کرد و اظهار کرد : بر این باورم که مسئله اصلی مورد طرح در نشست امروز باید تعریف کردن یک چهارچوب یکسان و رسیدن به یک درک مشترک برای تمامی فعالان تجاری این کریدور باشد . کریدور شمال - جنوب پیچیدگیهای خود را دارد چرا که کشورهای ترانزیتی بسیاری در آن وجود دارد و سیاستهای گمرکی متعددی برای آن تعریف میشود ، در این راستا باید این سیاست ها یکسان شود و اظهارنامههای گمرکی با پلمپ الکترونیکی برای این کریدور طراحی شود .
با اظهارنامه گمرکی الکترونیکی میتوانیم بدون بازرسی های متعدد بار خود را جابجا کنیم ، همچنین باید یک صندوق مشخص برای سرمایه گذاری در این کریدور وجود داشته باشد .
وی تاکید کرد : نکته مهم دیگر موضوع گردشگری در این کریدور است ، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاقه بسیاری به گردشگری در این کریدور دارند، ویزا باید لغو شود تا شهروندان ما بتوانند ظرفیت های این کریدور را به سادگی بررسی کنند و با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند .
همچنین در حمل و نقل ریلی موانع کمتری وجود دارد ، در حمل و نقل جاده ای رانندهها مدت طولانی رانندگی میکنند و در جادهها متوقف میشوند در حالیکه حمل و نقل ریلی این مانع را ندارد ، بنابراین از تمامی کشورهای حوزه تقاضا دارم به کریدور ایران بپیوندند تا به هدف بالای این کریدور برسیم .
به گفته لویتین زمان ارسال کالا از طریق ریلی بسیار کوتاه تر از مسیرهای دیگر است و باید به موضوع محیط زیست نیز در این حوزه توجه شود ، همچنین انتقال حجم بار در نظر گرفته شده برای کریدور ریلی از طریق جاده ای آلایندگی بسیار بیشتری دارد .