در حال بارگذاری ...
  • رشد بالای ترانزیت از مسیر بنادر شمالی ایران رقم خورده است/ باید در جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه دریایی و بندری موفق عمل کنیم

    شرایط ویژه و اتفاقات خاصی در دنیا و منطقه در حال رخداد است و در این بین روابط ایران و کشورهای همسایه بهبود یافته است و شاهد تغییر رویکرد کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم و این یک نقطه عطف است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه باید در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه دریایی و بندری موفق عمل کنیم ، گفت : در همین راستا باید شاهد ورود سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی به کشور باشیم .

    علی اکبر صفایی در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی سواحل ، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۲۲) ، اظهار کرد : همایش ۲ روزه کاری پرفشار را پشت سر گذاشتیم و بسیار خوشحالیم که شاهد انتقال و تبادل اطلاعات علمی هستیم چرا که همایش بسیار خوبی در شان یک همایش بین‌المللی برگزار شد که دستاوردهای آن به عنوان چراغ راه مدنظر قرار دارد .

    ایران به نقطه عطف هم‌پیوندی کشورهای همسایه تبدیل شده است

    وی ادامه داد : شرایط ویژه و اتفاقات خاصی در دنیا و منطقه در حال رخداد است و در این بین روابط ایران و کشورهای همسایه بهبود یافته است و شاهد تغییر رویکرد کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم و این یک نقطه عطف است .

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در کشور و نیز مسیر کریدور شمال - جنوب در این ایام به حقیقت خواهد پیوست ، گفت : می‌توانیم با ورود کشورهای همسایه و نیاز کشورهای شمال ، جنوب و شرق به یکدیگر شاهد هم‌پیوندی آن‌ها از طریق ایران باشیم . درصد رشد ترانزیت در بنادر شمالی کشور بسیار زیاد است و باید شاهد افزایش ترانزیت در این بنادر باشیم ؛ این مسئله نشان می‌دهد مسیر حمل‌ونقل دریایی باز شده است و این اتفاق پالس مثبتی برای دست اندرکاران و فعال حوزه دریا و بندر است .

    وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریا نیز از زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد ، سازمان بنادر و دریانوردی منتظر اسناد بالادستی نماند و فعالیت‌ها را پیش برد ، عنوان کرد : سازمان بنادر پروژه‌ها را در حد توان خود پیش برد و کار را آغاز کرد .

    میزان سرمایه‌گذاری از ابتدای دولت سیزدهم در بنادر ملکی

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریالی از منابع دولتی و بخش خصوصی در بنادر ملکی ، صورت گرفت ، گفت : پروژه‌های اولیه مورد نیاز جهت تحقق اهداف نیز شامل ۶۸۰ پروژه به ارزش ۴۴۰ هزار میلیارد ریال است که این اعداد و ارقام جدای از سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است که محقق خواهد شد .

    12 فروند کشتی به ناوگان دریای خزر ملحق شده است

    صفایی با اشاره به اینکه ۱۲ فروند کشتی به ناوگان دریای خزر ملحق شده و کشتی‌های دیگر نیز در حال خرید و ساخت هستند ، خاطرنشان کرد : استفاده از حداکثر توان داخل برای ساخت کشتی و تامین فاینانس برای توسعه ناوگان در دستورکار قرار گرفته است .

    وی ادامه داد : در حوزه کسب و کار در حمل و نقل دریایی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و سهولت اخذ مجوز از اقدامات ارزنده است که توسط شورای عالی ترابری تصویب میشود و هر فعالی بتواند ارزش افزوده ایجاد کند در ۳۴ رشته فعالیت دریایی می تواند کسب مجوز داشته باشد و در این راستا مهم است که استانداردهای لازم ایجاد شود چرا که فعالیتهای دریایی بر مبنای قوانین و مقررات بین‌المللی است .

    تلاش سازمان بنادر برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های دریایی

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه دست پیمانکاران، مشاوران و مهندسان را در حوزه سواحل ، بنادر و سازه‌های دریایی به گرمی می‌فشاریم ، عنوان کرد : منابع انسانی به عنوان یک اولویت در حوزه حمل و نقل دریایی برای سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار دارد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و شاهد جذب نیرو بوده‌ایم و امیدوار هستیم در برنامه هفتم توسعه نیز تسهیلات ویژه‌ای را در نظر گیریم تا رضایت خاطر بیشتری برای علاقمندان حوزه دریایی ایجاد شود و تمام تلاش سازمان بنادر بر این است که از ظرفیت دانشگاه‌های دریایی کشور به بهترین شکل استفاده کنیم . همچنین باید در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق عمل کنیم و شاهد ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به کشور باشیم .

    وی با اشاره به اینکه خداراشاکر هستیم که سیاست‌های خیلی خوبی در حوزه دریا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدنظر قرار گرفته است ، اظهار کرد : همچنین از ظرفیت برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی برخوردار هستیم که باید با همکاری مجلس شورای اسلامی به خوبی از آن استفاده کنیم .




    مطالب مرتبط

    با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی می‌تواند سهم قابل توجهی در توسعه دریامحور داشته باشد ، هم بخش‌های دولتی سرمایه‌گذاری زیربنایی قابل توجهی انجام داده‌اند و هم بخش‌های خصوصی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری خوبی داشته‌اند .

    |

    حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و از جمله حمل ونقل دریایی ، گردشگری دریایی ، انرژی های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات ، بیوتکنولوژی دریایی ، زیست هواشناسی و معدن کاری دریایی است .

    |

    جزایر استان و اقدامات مرتبط با آن‌ها از اهمیت زیادی در اقتصاد دریامحور برخوردار بوده و اخیرا به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیشنهاد داده‌ایم که مباحثی در خصوص توسعه دریامحور و جزایر سه‌گانه در کتاب‌های دانش‌آموزان درج کند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، علی اکبر صفایی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به همراه اعضای هیأت عامل در دومین روز سفر به بنادر خوزستان از ...

    |

    با توجه به اینکه بنادر غرب استان هرمزگان طلایه‌دار تخلیه و بارگیری کانتینر یخچالی در بین بنادر ایران بوده سرعت بخشیدن و ارتقا کیفیت، ارائه خدمات و توجه به ایمنی و امنیت در این حوزه اولویتی است که به طور مستمر در دستور کار قرار دارد .  

    |

    نظرات کاربران