پیشنهاد تشکیل معاونت لجستیک در وزارت راه و شهرسازی
باید ضمن شناسایی موانع و ارائه راهکارها به دنبال جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی رفته و با رونق این مراکز تحولی را در حوزه لجستیک کشور ایجاد کنیم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد تشکیل معاونت لجستیک در وزارت راه و شهرسازی ، راه اندازی مراکز لجستیک را یکی از سیاستهای اولویت دار وزارت راه و شهرسازی برشمرد و بر سرعت بخشیدن به اقدامات و ایجاد زمینه مساعد برای سرمایهگذاری بخش خصوصی تاکید کرد .
شهریار افندی زاده با اشاره به اهمیت موضوع لجستیک و جایگاه آن در حمل و نقل کشور گفت : پیشنهاد تشکیل معاونت لجستیک در وزارت راه و شهرسازی به منظور تقویت زیرساخت ها مطرح شده است . باید برنامه ریزی در طرح های مربوط با ایجاد مراکز لجستیک به دو رویکرد سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام شود . در این نشست بر کارشناسی و بررسی طرح های ایجاد مراکز لجستیک با توجه به زیرساختهای حمل و نقل ، اسناد فرادستی ملی ، منطقه ای و استانی تاکید شد .
افندی زاده در این جلسه با اشاره به اینکه رویکرد وزیر راه و شهرسازی و دولت سیزدهم رونق و توسعه مراکز لجستیک کشور است ، گفت : قرار گرفتن مراکز لجستیک در محدوده مکانهای جذب و تولید بار بر اهمیت و جذابیت این مراکز میافزاید و از جمله نکاتی است که برای انتخاب و جانمایی نقاط پیشنهادی به منظور ایجاد مراکز لجستیک ضرورت دارد .
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی بر توجه به ابعاد اقتصادی در کنار تحلیل تقاضا در انتخاب گزینه بهینه مکان یابی مراکز لجستیک و تسهیل سرمایهگذاری در این مراکز تاکید کرد .
وی ضمن تأکید بر در نظر گرفتن ظرفیتها و جذابیتهای نقاط منتخب ایجاد مراکز لجستیک برای جذب سرمایهگذار خصوصی ، اظهار کرد : اتصال به شبکه های حمل و نقل ریلی و جاده ای یکی از مهمترین مواردی است که باید در انتخاب مکان برای ایجاد مراکز لجستیک مورد توجه قرار گیرد . همچنین باید امکان سنجی اجرایی به منظور توسعه این مراکز در نظر گرفته شود .
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : باید ضمن شناسایی موانع و ارائه راهکارها به دنبال جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی رفته و با رونق این مراکز تحولی را در حوزه لجستیک کشور ایجاد کنیم . هدفی که در این مسیر دنبال می شود ایجاد نظام جامع لجستیک در کشور در راستای موضوع کلیدی "رشد اقتصادی عدالت محور با رویکرد ارتقاء بهرهوری با تأکید بر قطبهای منطقهای تولید و تجارت و ترانزیتی" است که بر مبنای سیاست های کلیدی برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده است . این مهم باید در کنار توجه به مسایل هوشمند سازی حمل و نقل و نظام زنجیره تامین قرار گیرد تا بتواند نیازهای کشور را در راستای پیشرفت های شکل گرفته در حوزه هوشمند سازی با سرعت و کیفیت بهتری تامین کند .
در ادامه این جلسه با تشریح مطالعات جانمایی دهکده لجستیک استان قزوین ، به اهمیت موضوع فرصتهای سرمایهگذاری بالقوه در محلهای پیشنهادی اشاره شد که پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد دو پهنه از موارد پیشنهادی از منظر ابعاد اقتصادی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و نتیجه به ستاد ارایه شود .
در بخش پایانی نشست ، ضمن ارایه گزارش شرکت راهآهن ج.ا.ا و متقاضی سرمایهگذاری از مکانیابی دهکده لجستیک مشهد مقرر گردید به منظور همافزایی و بهرهگیری از توان بخش خصوصی نشست مشترکی بین مشاوران طرح با محوریت دبیرخانه ستاد برگزار شود .
در ادامه معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور ، ضمن اشاره به ماموریت این ستاد در خصوص سیاست گذاری و تعیین خط مشیهای لازم برای مرتفع کردن مسائل و مشکلات برای راه اندازی و توسعه مراکز لجستیک به اهمیت این مراکز در ایجاد شکوفایی اقتصادی در استان ها پرداخت و راه اندازی مراکز لجستیک را یکی از سیاستهای اولویت دار وزارت راه و شهرسازی برشمرد و بر سرعت بخشیدن به اقدامات و ایجاد زمینه مساعد برای سرمایهگذاری بخش خصوصی تاکید کرد .
هفتمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور با حضور شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور و نیز اعضای اصلی ستاد و سایر مدعوین در روز شنبه ۲۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به منظور مروری بر اهم اقدامات ستاد مراکز لجستیک کشور در سال گذشته و تعیین راهبردهای آتی ، جانمایی دهکده لجستیک قزوین و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای احداث مرکز لجستیک مشهد برگزار شد .
در این نشست ، گزارشی از اقدامات ستاد مراکز لجستیک کشور در سال ۱۴۰۱ و برنامههای آتی در راستای راهبردهای سال جاری ارایه شد .