در حال بارگذاری ...
  • تشکیل سازمان اعضای کریدور شمال - جنوب با هدف افزایش ظرفیت‌های تجاری

    برای تجاری شدن یا فعال‌تر شدن کریدور شمال - جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود ، به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم و در مرحله بعد به تدریج همه فرایندهای کریدور اعم از فرایندهای حمل و نقلی ، تجاری ، اقتصادی و ... کنترل و مدیریت شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت :‌ سازمان اعضای کریدور شمال - جنوب با هدف افزایش ظرفیت‌های تجاری و بازطراحی این کریدور متناسب با نیازها و شرایط حمل و نقلی روز تشکیل می‌شود .

    امین ترفع با اشاره به برگزاری جلسه نهم و دهم کارشناسی کریدور شمال - جنوب طی در روزهای نهم و دهم اسفندماه با حضور نمایندگان کشورهای عضو این کریدور به صورت مجازی اظهار کرد : کریدور شمال - جنوب سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و امروز با توجه به گذشت ۲۳ سال از تاسیس آن و تحولات سیاسی و جغرافیایی ، ساختار اصلی حقوقی این کریدور باید متناسب با نیاز روز اصلاح شود .

    وی ادامه داد : کریدور شمال - جنوب به لحاظ اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات در جغرافیای پیرامون این کریدور اهمیت آن را دو چندان کرده است . برای تجاری شدن یا فعال‌تر شدن کریدور شمال - جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود ، به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم و در مرحله بعد به تدریج همه فرایندهای کریدور اعم از فرایندهای حمل و نقلی ، تجاری ، اقتصادی و ... کنترل و مدیریت شود .

    مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت : به این ترتیب با کنترل مستمر کلیه فرایندهای تجاری و حمل و نقلی و ایجاد مکانیزم گزارش گیری از همه ابعاد کریدور ، علاوه بر روانسازی جریان ترانزیت و تجارت در منطقه، مشکلات احتمالی در مسیر کریدور فورا احصا و برطرف خواهد شد .

    به گفته ترفع از آنجایی که باید تجدید ساختار جدیدی برای کریدور شمال - جنوب در نظر گرفته شود ، از چند ماه قبل محتوای این ساختار جدید آماده شده و طی جلسات منظم کارشناسی با کشورهای عضو مراتب بررسی می شود . در این راستا در جلسات نهم و دهم کارشناسی ، برای متدولوژی های مسیر شناسی و حمل و نقل چند وجهی در کریدور مورد بررسی قرار گرفته است .

    مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : در حال حاضر ۱۳ کشور عضو اصلی کریدور شمال - جنوب بوده و کشور بلغارستان هم عضو ناظر این کریدور است که ظرفیت بالایی برای توسعه ترانزیت در جهت های مختلف فراهم می شود .

    وی افزود : پیش از این ، برای کریدور شمال - جنوب برخی مسیرهای سنتی تعریف شده بود اما لازم است همه مسیرهای شبکه کریدور در مسیرها و جهت های گوناگون با لحاظ مسافت ، زمان و هزینه مشخص شود بنابراین در اولین گام کل شبکه مسیرها باید شناسایی شود و در گام بعدی متدولوژی حمل و نقل ترکیبی و مدیریت کریدور ایجاد خواهد شد .

    مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد : ماه آینده نیز جلساتی با موضوع ایجاد سازمان کریدور شمال - جنوب برگزار می شود تا پس از تصویب، این کریدور را با شمایل جدید و متناسب با درخواست‌ها و نیازهای حمل و نقلی امروز باز طراحی کنیم .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار فرید نصریوف سفیر ازبکستان در تهران با علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ...

    |

    طبق توافقات انجام شده میان دو کشور در سنوات گذشته ، دستیابی به هدف ترانزیت ۱۰ میلیون تن بار در مسیر کریدور شمال - جنوب ضرورت دارد و باید ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت در مسیرهای فعلی کریدور شمال - جنوب ذیل شقوق ریلی ، جاده‌ای و دریایی ، فعال شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در تاریخ بیستم آذرماه سال ۱۴۰۳ به همت راه آهن کشور آذربایجان و پایانه ریلی آستارا همایشی تحت عنوان حمل و نقل و تجارت ریلی با ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی ایران و نماینده رییس‌جمهوری در امور کریدورها با معاون نخست وزیر روسیه و نماینده رییس جمهور آن کشور در ...

    |

    اقدامات بسیار مثبتی در استان هرمزگان در حوزه توسعه دریامحور از ایجاد مارینا با هدف توسعه ظرفیت‌های گردشگری دریایی تا ساخت شناورها و اجازه خرید و ساخت در این زمینه درحال تکمیل بوده که جزو خلاقیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است .

    |

    نظرات کاربران