تشکیل سازمان اعضای کریدور شمال - جنوب با هدف افزایش ظرفیتهای تجاری
برای تجاری شدن یا فعالتر شدن کریدور شمال - جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود ، به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم و در مرحله بعد به تدریج همه فرایندهای کریدور اعم از فرایندهای حمل و نقلی ، تجاری ، اقتصادی و ... کنترل و مدیریت شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی گفت : سازمان اعضای کریدور شمال - جنوب با هدف افزایش ظرفیتهای تجاری و بازطراحی این کریدور متناسب با نیازها و شرایط حمل و نقلی روز تشکیل میشود .
امین ترفع با اشاره به برگزاری جلسه نهم و دهم کارشناسی کریدور شمال - جنوب طی در روزهای نهم و دهم اسفندماه با حضور نمایندگان کشورهای عضو این کریدور به صورت مجازی اظهار کرد : کریدور شمال - جنوب سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و امروز با توجه به گذشت ۲۳ سال از تاسیس آن و تحولات سیاسی و جغرافیایی ، ساختار اصلی حقوقی این کریدور باید متناسب با نیاز روز اصلاح شود .
وی ادامه داد : کریدور شمال - جنوب به لحاظ اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات در جغرافیای پیرامون این کریدور اهمیت آن را دو چندان کرده است . برای تجاری شدن یا فعالتر شدن کریدور شمال - جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود ، به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم و در مرحله بعد به تدریج همه فرایندهای کریدور اعم از فرایندهای حمل و نقلی ، تجاری ، اقتصادی و ... کنترل و مدیریت شود .
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی گفت : به این ترتیب با کنترل مستمر کلیه فرایندهای تجاری و حمل و نقلی و ایجاد مکانیزم گزارش گیری از همه ابعاد کریدور ، علاوه بر روانسازی جریان ترانزیت و تجارت در منطقه، مشکلات احتمالی در مسیر کریدور فورا احصا و برطرف خواهد شد .
به گفته ترفع از آنجایی که باید تجدید ساختار جدیدی برای کریدور شمال - جنوب در نظر گرفته شود ، از چند ماه قبل محتوای این ساختار جدید آماده شده و طی جلسات منظم کارشناسی با کشورهای عضو مراتب بررسی می شود . در این راستا در جلسات نهم و دهم کارشناسی ، برای متدولوژی های مسیر شناسی و حمل و نقل چند وجهی در کریدور مورد بررسی قرار گرفته است .
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : در حال حاضر ۱۳ کشور عضو اصلی کریدور شمال - جنوب بوده و کشور بلغارستان هم عضو ناظر این کریدور است که ظرفیت بالایی برای توسعه ترانزیت در جهت های مختلف فراهم می شود .
وی افزود : پیش از این ، برای کریدور شمال - جنوب برخی مسیرهای سنتی تعریف شده بود اما لازم است همه مسیرهای شبکه کریدور در مسیرها و جهت های گوناگون با لحاظ مسافت ، زمان و هزینه مشخص شود بنابراین در اولین گام کل شبکه مسیرها باید شناسایی شود و در گام بعدی متدولوژی حمل و نقل ترکیبی و مدیریت کریدور ایجاد خواهد شد .
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد : ماه آینده نیز جلساتی با موضوع ایجاد سازمان کریدور شمال - جنوب برگزار می شود تا پس از تصویب، این کریدور را با شمایل جدید و متناسب با درخواستها و نیازهای حمل و نقلی امروز باز طراحی کنیم .