در حال بارگذاری ...
  • آلودگی ذرت‌‌های وارداتی ارتباطی به انبارهای بندر امام خمینی (ره) ندارد

    طبق قوانین گمرکی و بندری ، چنانچه صاحب یک بار ۳ ماه بعد از تخلیه آن ، مبادرت به خروج آن نکند ، به عنوان کالای متروکه تلقی و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام می‌شود . در مورد این کالا نیز همان موقع ، یعنی در سال ۹۲، ۹۵ و ۹۷ بلافاصله که ۳ ماهِ آن سپری شد و صاحب کالا آنها را خارج نکرد ، ما آن را به عنوان کالای متروکه به گمرک و سازمان اموال تملیکی اعلام کردیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ رئیس اداره کالاهای اساسی بنادر استان خوزستان ، با رد ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه محموله ۱۴۵ هزار تنی ذرت‌‌های وارداتی در انبارهای بندر امام خمینی (ره) آلوده شده است ، تاکید کرد : وجود سم آفلاتوکسین در کالاهای خوراکی ارتباطی به ماندن آنها در انبار ندارد .

    محمود حسین‌زاده درباره ادعای مطرح شده مبنی بر آلوده شدن ۱۴۵ هزار تن ذرت وارداتی در انبارهای بندر امام خمینی (ره) ، گفت : وقتی یک کالا وارد بنادر کشور می‌شود ، بعد از تخلیه از کشتی و قبل از صدور اظهارنامه برای ارائه به گمرک جهت صدور دستور ترخیص ، سازمان‌های مختلف از قبیل سازمان استاندارد (و نیز در این مورد سازمان دامپزشکی) از کالا نمونه‌گیری می‌کنند و در صورت تائید ، دستور ترخیص آن را صادر می‌کنند و در صورتی هم که کالا مورد تائید نباشد ، برای آن حکم توقیف یا عدم خروج صادر می‌کنند .

    وی با رد ادعاهای مطرح شده در این رابطه ، افزود : در مورد ذرت‌های مورد اشاره نیز همین روال طی شده است ؛ حدود ۱۴۵ هزار تن ذرت بوده است که ۲۰ هزار تن آن مربوط به سال ۹۲ بوده ، ۱۲۱ هزار تن مربوط به سال ۹۵ و حدود ۴۰۰۰ تن هم مربوط به سال ۹۷ بوده است . اداره استاندارد تشخیص می‌دهد که سم آفلاتوکسین این کالا بالاتر از حد مجاز است و خوشبختانه با جدیتی که از طرف سازمان بنادر صورت گرفت و به رغم فشارهای زیاد ، این کالا از بندر خارج نشد و ما درِ انبارهایمان را هم پلمپ کردیم که کالا به هیچ وجه وارد چرخه مصرف کشور نشود . این در حالی بود که سازمان دامپزشکی به ما می‌گفت که کالا از نظر ما مشکلی ندارد .

    رئیس اداره کالاهای اساسی بنادر استان خوزستان با بیان اینکه بروز سم آفلاتوکسین در کالاهای خوراکی ارتباطی به ماندن در انبار ندارد ، گفت : آفلاتوکسین از خود مبدا ایجاد می‌شود و حتی ممکن است در خود مزرعه بوده باشد .

    حسین‌زاده با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده است و عدد ۱۴۵ هزار تن شاید اصلا در اعشارِ این میزان کالای وارداتی هم نگنجد ، عنوان کرد : با این حال جلوی ترخیص این کالا و ورود آن به کشور گرفته شد . طبق قوانین گمرکی و بندری ، چنانچه صاحب یک بار ۳ ماه بعد از تخلیه آن ، مبادرت به خروج آن نکند ، به عنوان کالای متروکه تلقی و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام می‌شود . در مورد این کالا نیز همان موقع ، یعنی در سال ۹۲، ۹۵ و ۹۷ بلافاصله که ۳ ماهِ آن سپری شد و صاحب کالا آنها را خارج نکرد ، ما آن را به عنوان کالای متروکه به گمرک و سازمان اموال تملیکی اعلام کردیم .

    وی با اشاره به اینکه ذرت‌های آلوده‌ی مورد اشاره از آن زمان در ید تملیک سازمان اموال تملیکی بوده است و باید آنها را تعیین تکلیف می‌کرد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته بود ، ادامه داد : در نهایت موضوع منجر به این شد که خود سازمان اموال تملیکی این کالاها را به شرط صادرات و نه به شرط مصرف در داخل کشور ، به مزایده گذاشت که یک شخص آنها را خریداری کرد و طی سه مرحله که آخرینِ آن حدود ۳ ماه پیش بود ، نزدیک به ۱۲۰ هزار تن آن تعیین تکلیف و با ۳ فروند کشتی صادر شد .

    رئیس اداره کالاهای اساسی بنادر استان خوزستان با بیان اینکه تا چند ماه پیش حدود ۱۱ انبار بندر امام خمینی (ره) در اشغال این بار آلوده بوده است ، تاکید کرد : در حال حاضر تنها یک انبار این بندر در اشغال این کالاست که حجمی حدود ۲۷ هزار تن است که الان در حال کیسه‌گیری آن هستند و احتمالا تا قبل از عید و نهایتا فروردین‌ماه ۱۴۰۰ از بندر امام خمینی (ره) و از کشور خارج و پرونده این موضوع به طور کامل بسته می‌شود .

    حسین‌زاده با تاکید بر اینکه موضوع ذرت‌های آلوده هیچ ارتباطی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان بنادر و دریانوردی نداشته و ندارد ، افزود : کالا را اداره استاندارد توقیف کرده و سه ماه بعد از ماندن در انبار مطابق قانون ، به عنوان کالای متروکه تحویل گمرک و سازمان اموال تملیکی شده است و این سازمان باید آن را تعیین تکلیف می‌کرد که فرآیند آن حدود ۸ سال به طول انجامید . کما اینکه تا الان هم که کالا تعیین تکلیف شده است ، با پیگیری خودِ سازمان بنادر این کار انجام شده است .

    این مقام مسئول درباره وضعیت رعایت استانداردها در انبارهای بندر امام خمینی (ره) نیز تاکید کرد : ما در بندر امام خمینی (ره) در مجموع ۴۲ سایت داریم که مشتمل بر ۱۲۸ انبار هستند که در هر یک از این سایت‌ها یک نماینده از سازمان دامپزشکی و یک نماینده از سازمان غذا و دارو مستقر هستند و هم بر سلامت کالا و هم بر  سلامت انبارها نظارت می‌کنند . انبارهای بندر امام خمینی (ره) به لحاظ رعایت استانداردها با توجه به وسعت و کیفیت تخلیه کالا ، شاید در سطح کشور بی‌نظیر باشند. همه این انبارها تائیدیه سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو را دارند و چنانچه حتی یکی از انبارها مورد تائید این دو سازمان نباشد ، اساسا در آن کالا تخلیه نمی‌شود . روال هم به این ترتیب است که کشتی در زمان پهلوگیری ، سازمان قرنطینه جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت می‌بایست تائیدیه تخلیه کالا از کشتی را صادر کنند و تا این تائیدیه‌ها نباشند، کشتی اصلا تخلیه نمی‌شود .

    در همین حال و به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی ، عبدالمجید اجتهاد مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور نیز در بازدید از روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در  بندر امام خمینی (ره) گفت : تاکنون از مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت غیر استاندارد دپو شده در انبار بندر امام خمینی (ره) ۱۲۰ هزار تن آن به خارج کشور صادر شده است . با تلاش خریدار این محموله ، فرآیند بارگیری مابقی ذرت‌ها نیز در حال انجام است تا پیش از عید نوروز ، این محموله از کشور خارج شود . در صورت خروج کامل این محموله از کشور ، بخش زیادی از ظرفیت انبار بندر امام خمینی (ره) برای نگهداری کالاهای اساسی جدید اختصاص پیدا خواهد کرد .




    مطالب مرتبط

    تعیین بازه زمانی به منظور تمهید امکانات و لوازم مورد نیاز رفاهی و بهداشتی ، بسیج و ساماندهی نیروهای داوطلب مردمی از میان کارکنان و خانواده‌های آنان ، آماده‌سازی اماکن و فضاهای موجود به منظور بهره‌برداری بهینه جهت اسکان زائران ، نحوه پذیرش و استقبال از خودروهای حامل زائران ...

    |

    علیرغم رشد ۱۵ درصدی تردد کشتی‌های حامل کالای خطرناک نسبت به مدت مشابه سال قبل ، ارائه ایمن خدمات دریایی همچنان ادامه دارد و موفق به کسب رکورد ۵ سال متوالی بدون حادثه در عملیات دریایی شدیم .

    |

    در بسیاری از بنادر کشور ، همچنان کالاهای خطرناک در مجاورت سایر کالاها نگهداری می‌شوند که این موضوع امنیت بنادر را تهدید می‌کند. در بندر امام ، اما این وضعیت به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است .

    |

    برای استقرار بنادر نسل‌های بالاتر نیاز به کارگیری نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده در حوزه‌های دریایی وجود دارد و در همین راستا پیشنهادهایی با دانشگاه آزاد اسلامی برای افزودن این رشته‌های دانشگاهی ارائه شد .

    |

    این پروژه علاوه بر افزایش ظرفیت باربری معابر موجود ، هدف دیگری از جمله کاهش زمان تخلیه و بارگیری ، رفع مشکلات ترافیکی مسیرهای پرتردد و اصلاح هندسی معابر را دنبال می‌کند . همچنین با اجرای این طرح ، زمان انتقال از اسکله‌ها به انبارها ، باسکول‌ها و درب‌های ورودی و خروجی ...

    |

    نظرات کاربران