رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۴
برای اتصال ریلی به آذربایجان ایران نیاز به ساخت یک قطعه مهم از قزوین تا آستارا دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر راه و شهرسازی از برنامهریزیهای گسترده این وزارتخانه برای بهبود جایگاه حملونقل ریلی در عرصه ترانزیت کالا خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۴ با برنامهریزیهای انجام گرفته ترانزیت ملی رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. ما پیشبینی میکنیم که همین رقم رشد در سال جاری نیز تکرار شود، هرچند هنوز رقم کل ترانزیت ریلی به عدد بزرگی نرسیده اما ثبت رشد قابل توجه در ماههای گذشته نشان از نتیجه بخشتر شدن سیاستها در این زمینه دارد.
آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا در کنار سیاستهای رو به جلوی ایران برای رابطه ترانزیتی ریلی با کشورهای همسایه این کشورها نیز توان همکاری با ایران را دارند؟ اظهار کرد: ما در طول ماههای گذشته تلاش کردیم اوضاع اتصال ریلی با همسایههای خود را با مذاکرات جدی پیگیری کنیم. در حال حاضر از ۶کشوری که گزینه اتصال ریلی به حساب میآیند هر یک شرایط خاص خود را داشته و البته میتوان گفت برای تمام آنها برنامهریزیهایی صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اوضاع مساعد ارتباط ریلی ایران با ترکمنستان تصریح کرد: ما در حال حاضر با این کشور از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچهبرون در تماس هستیم و حرکت محمولههای ترانزیتی از این مرز بدون هیچ مشکلی انجام میگیرد. اتصال ریلی با ترکیه نیز که از سالها پیش نهایی شده بود چند ماه قبل به دلیل مسائل امنیتی مسدود شد، اما در جریان مذاکرات اخیری که داشتیم قصد داریم بار دیگر فعالیت قطارها را از سر بگیریم.
آخوندی با بیان اینکه اقدامات بسیار مثبتی برای اتصال ریلی ایران با آذربایجان صورت گرفته است، توضیح داد: برای اتصال ریلی به آذربایجان ایران نیاز به ساخت یک قطعه مهم از قزوین تا آستارا دارد. با توجه به مذاکرات صورت گرفته میان دو طرف تصمیم بر آن شد که آذربایجان شرایط را برای ورود قطارها به ایران فراهم کند و در این زمینه یک پروژه مشترک اجرایی شود. در این راستا آذربایجان هشت کیلومتر ریل باقیمانده خود از داخل این کشور تا مرز ایران را خواهد ساخت و ما نیز با اجرایی کردن ساخت یک پل شرایط را برای ورود این قطارها به آستارا فراهم میکنیم. با این اتصال میتوان ترانزیت بینالمللی از آستارا تا کشورهای همسایه شمال غربی را پیگیری کرد تا با نهایی شدن طرح ساخت راهآهن قزوین تا آستارا این اتصال نهایی شود.
وزیر راه و شهرسازی دربارهی آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران به دو کشور افغانستان و عراق نیز گفت: ایران از طرف خود کار اتصال راهآهن خواف به هرات را اجرایی کرده و از اینجا به بعد باید از سوی دولت افغانستان نهایی شود که البته با توجه به هزینهبر بودن این پروژه ما تلاش میکنیم با شکلدادن به مذاکراتی پنج جانبه میان ایران، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و چین شرایط را برای جذب سرمایهگذار و نهاییکردن این کریدور فراهم کنیم.
آخوندی ادامه داد: برای کشور عراق نیز هرچند مسائل و مشکلات امنیتی به قوت خود باقی است، اما ایران از سه طریق این اتصال را پیگیری میکند. از یکسو راهآهن ما به نقده رسیده که به راحتی میتواند به کردستان عراق متصل شود از سویی دیگر دو راهآهن کرمانشاه – خسروی و شلمچه – بصره نیز در دستور کار قرار دارد که میتواند در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسد.
وی از ارمنستان به عنوان یکیدیگر از اهداف ترانزیتی ریلی ایران یاد کرد و گفت: ایران پیش از این از طریق مرز جلفا به ارمنستان متصل بوده که در حال حاضر با توجه به اختلافهای موجود بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان این اتصال ممکن نیست. ما تلاش کردیم شرایط را برای ساخت خطی جدید رصد کنیم که البته نهایی شدن کار در این حوزه نیاز به پیگیریهای جدی و جذب سرمایهگذاری با منابع مالی بسیار بالا دارد.