در حال بارگذاری ...

موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران و قزاقستان دروازه‌ای به سوی فرصت‌های دوجانبه‌ برای پویایی تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی

قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که راهی به آب‌های آزاد ندارد و به همین دلیل ایران و توسعه تجارت از طریق بنادر آن به ویژه بندر شهید رجایی و بندر چابهار ، به عنوان یک مسیری مطمئن تجاری جهت تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور و سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی حائز اهمیت است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ در حالی ایران و قزاقستان همکاری تجاری و ترانزیتی خود را ارتقا می‌دهند که موقعیت جغرافیایی دو کشور دروازه‌ای به سوی فرصت‌های دوجانبه‌ برای پویایی تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود .

پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و تشکیل کشورهای محصور در خشکی آسیای‌مرکزی به‌ویژه قزاقستان ، این کشورها به دسترسی به آب‌های گرم جنوب برای گسترش تجارت خود نیازمند شدند . ایران و قزاقستان هر دو دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیکی هستند که آن‌ها را به کانون‌های مهم ترانزیتی تبدیل کرده‌ است .

ایران با دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان و قزاقستان با سواحل طولانی دریای‌خزر ، می‌توانند مسیرهای تجاری متنوعی را برای انتقال کالاها ایجاد کنند .

قزاقستان یکی از کشورهای عضو کریدور بین‌المللی شمال - جنوب (INSTC) محسوب می‌شود که در دو شاخه شرقی (آسیای‎‌مرکزی) و میانی (دریای‌خزر) این کریدور نقش به‌سزایی دارد که می‌تواند از طریق بنادر ایران ، به آب‌های آزاد ، غرب آسیا و شبه قاره هند و سایر نقاط جهان متصل شود .

از طرفی ، قزاقستان که پس از جنگ روسیه و اوکراین به نوعی به کانون ترانزیت چین-اروپا تبدیل شده است ، نقش به‌سزایی در کریدور شرق - غرب ایفا می‌کند که اتصال ریلی دو کشور و همکاری‌های قبلی ، زمینه‌ساز تحکیم روابط اقتصادی ایران و قزاقستان خواهد بود .

فرزانه صادق ، وزیر راه و شهرسازی ، عصر روز گذشته (۲۸ بهمن) به همراه معاونان خود با آرمان شاکالیف ، وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان و هیئت همراه دیدار و گفت‌وگو کرد . بخش عمده ای از محورهای این گفت‌وگوها مربوط به گسترش و توسعه حمل و نقل از جمله هوایی ، جاده ای ، ریلی و بندری بوده که تسهیل انتقال بار ، تجاری سازی مسیر شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب و افزایش همکاری ها در حوزه لجستیک را دربر می‌گرفته است .

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص این دیدار و گفت‌وگوهای فی‌مابین دو کشور توضیح داد : موضوعات مرتبط با حمل و نقل ریلی ، جاده‌ای و تفاهماتی که در خصوص چابهار و بندر شهید رجایی هست مطرح شد . در خصوص روادید رانندگانی که به قزاقستان سفر می‌کنند و ترانزیت دارند ، مشکلات مطرح و مقرر شد تا این مشکلات به زودی حل و فصل شود .

آرمان شاکالیف اظهار کرد : روسای طرفین دستور دادند تا مبادلات تجاری بین دو کشور را به ۳ میلیارد دلار برسانیم که برای تحقق این هدف ، حمل و نقل و ترانزیت اهمیت ویژه‌ای دارد .

وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با تاکید بر این که برای رسیدن به این هدف باید همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت افزایش یابد ، توضیح داد : سال گذشته مبادلات حمل و نقل از طریق ریلی و جاده ای بین دو کشور ۴۵ درصد رشد داشت . با این وجود ، پتانسیل های فراوانی وجود دارد که باید از این امکانات استفاده کنیم و مبادلات حمل و نقلی دو کشور را افزایش بدهیم .

وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان گفت : سال ۲۰۲۴ مبادلات کشور ۳۴۰ میلیون دلار بود که تلاش می‌کنیم تا امسال این میزان را به یک میلیارد دلار برسانیم و در این کار ما همه تلاش خود را به کار خواهیم بست .

مهدی باقری ، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد : قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که راهی به آب‌های آزاد ندارد و به همین دلیل ایران و توسعه تجارت از طریق بنادر آن به ویژه بندر شهید رجایی و بندر چابهار ، به عنوان یک مسیری مطمئن تجاری جهت تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور و سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی حائز اهمیت است .

باقری افزود : با توجه به مزایای ترانزیت ریلی ، همکاری‌های ریلی دوجانبه ایران و قزاقستان حیاتی است که ایجاد کارگروه ترانزیت با محوریت کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب می‌تواند سنگ‌بنای ارتقا همکاری ترانزیتی میان دو کشور را بنا کند .

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسیر دسترسی ایران به اروپا در چند سال اخیر به کشور ترکیه وابسته شده است . با این حال تاکنون اقدام موثری توسط مسئولان برای ...

|

پیشبرد کلان راهبردهای کشور در حوزه کریدورها و ترانزیت ، بدون فرمانده واحد فرادولتی تحقق نخواهد یافت و باید سازوکاری برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات کریدوری کشور شکل بگیرد تا بتوان امنیت اقتصادی ناشی از کریدورها را مطالبه کرد .

|

سال گذشته مبادلات حمل و نقل از طریق ریلی و جاده ای بین دو کشور ۴۵ درصد رشد داشت . با این وجود ، پتانسیل های فراوانی وجود دارد که باید از این امکانات استفاده کنیم و مبادلات حمل و نقلی دو کشور را افزایش بدهیم .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان ضمن دعوت از وزیر حمل و نقل قزاقستان برای شرکت در ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به هدف‌گذاری برای دستیابی به ترانزیت ۲۰ ...

|

نظرات کاربران