در حال بارگذاری ...

گام مؤثر راه‌آهن در راستای افزایش ایمنی قطارهای باری

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ یکی از مواردی که در سال‌های گذشته منجر به افت ضریب ایمنی در قطارهای باری کشور شده بود ، وجود واگن‌های باری بدون ترمز بود که این چالش در راه‌آهن دولت سیزدهم رفع شد .

آمارها نشان از آن دارد که در سال‌های گذشته چیزی بیش از ۹ هزار واگن باری در خطوط ریلی کشور بدون ترمز سیر می‌کردند که این میزان در حدود ۳۰ درصد از کل واگن‌های باری موجود در کشور است .

چنین موضوعی بدون شک ، نه تنها منجر به کند شدن فرایند توقف قطارهای باری می‌شد ، بلکه ضریب ایمنی را در این قطارها کاهش می‌داد ؛ چرا که در بسیاری از موارد ممکن بود پراکندگی این واگن‌های بدون ترمز منجر به افت توان ترمزگیری یک قطار بیش از دیگر قطارهای باری شود و زمینه را برای آسیب‌های احتمالی ایجاد کند .

نحوه سیر برای واگن‌های بدون ترمز بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار در یک مسیر دارای شیب و با نیاز به ترمز حرکت می‌کرد ، زمانی که عملیات ترمزگیری صورت می‌گرفت ، علاوه بر این که واگن بدون ترمز به واگن دارای ترمز شوک وارد می‌کرد ، منجر به کند و پرریسک شدن فرایند کاهش سرعت و در نهایت توقف می‌شد و در مواردی نیز همین موضوع ممکن بود منجر به خروج واگن از مسیر شود .

در این راستا در دولت سیزدهم ، این امر به صورت جدی در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت تا همه واگن‌های باری موجود در خطوط ریلی ترمزدار شوند و به گفته مقامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز تمام قطارهای باری شبکه راه‌آهن با ۱۰۰ درصد قابلیت ترمز سیر می‌کنند و حتی یک واگن بدون ترمز نیز وجود ندارد .

همچنین ممنوعیت تردد واگن‌های فاقد ترمز در قطارهای باری در دستور کار قرار گرفت و با وجود این که از حدود ۲۰ سال پیش نزدیک به ۳۰ درصد واگن‌های باری شبکه ریلی بدون ترمز در شبکه سیر می‌کردند و این موضوع باعث کاهش ایمنی سیر قطارها ، مطمئن نبودن راهبر قطار برای ترمز مناسب ، ایجاد شوک به واگن قطار ، آسیب به خط ناوگان و خروج ناوگان از خط می‌شد ، طی حدود ۲ ماه ، اقدامات لازم برای ترمزدار کردن واگن‌های باری به انجام رسید و این موضوع می‌تواند گامی مؤثر در افزایش ایمنی قطارهای باری باشد .

این رویکرد پیش از این در واگن‌های مسافری نیز در دستور کار قرار گرفته بود و اکنون با ترمزدار شدن ۱۰۰ درصدی واگن‌های باری ، می‌توان پیش‌بینی کرد که علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش احتمال حوادث برای قطارهای باری ، سرعت توقف و در نهایت ، متوسط زمان سیر قطارها نیز بهبود پیدا کند . البته شاید این رقم برای یک قطار چندان چشمگیر نباشد ، اما با توجه به کاهش ریسک جمعی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود فرایند حرکت قطارهای باری در کشور داشته باشد .




مطالب مرتبط

در ایام اوج سفرهای نوروزی با توجه به جلساتی که با شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری داشتیم از آن‌ها خواستیم تا حداکثر ظرفیت واگن های مسافری را ، که آنهایی که برای تعمیرات سالانه و چه آنهایی که برای بازسازی سطح یک و دو متوقف بود ، برای ایام نوروز ۱۴۰۴ آماده کنند .

|

در بازه زمانی ۲۳ اسفند ماه تا ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۴ افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار صندلی و تخت قطار در مسیرهای بین شهری برای این ایام پیش فروش شده که خرید این بلیت ها همچنان توسط مردم در حال انجام است . ظرفیت بلیت قطارهای حومه ای در بازه زمانی یاد شده نیز حدود ۷۰۰ هزار بلیت بوده که ...

|

این تلاش راه‌آهن در راستای خدمت رسانی به مردم شریف کرمانشاه و برای تسهیل سفر به تهران و مشهد مقدس و سفرهای زیارتی صورت پذیرفته است که امیدواریم رضایت مردم را در پی داشته باشد .

|

هموطنان گرامی برای این سفر باید قوانین و مقررات جاری دو کشور را که پیش از این اطلاع‌رسانی شده است رعایت کنند تا در طول سفر با مشکل مواجه نشوند .

|

نکته مورد تأکید این است که طبق قوانین و مقررات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، کلیه مسافران قطار باید برای سوار شدن ، دارای بلیت مطابق با نام و نام خانوادگی خود باشند و مأموران کنترل بلیت با رؤیت کارت شناسایی معتبر مسافر نام فرد را با تصویر بلیت بررسی می‌کنند و از ورود افراد با ...

|

نظرات کاربران