افزایش ایمنی و سرعت قطارهای مشهد - تهران
بر اساس اعلام اداره کل راه آهن خراسان ، رکورد سفرهای ریلی به مقصد مشهد در سال گذشته با ثبت ۱۶ میلیون و ۳۲۲ هزار مسافر ورودی و خروجی به این کلانشهر مذهبی شکسته شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راه آهن خراسان گفت : طرح تعویض ریل بندهای چوبی با بتنی در سوزن های ۱۰ ایستگاه مسافری در مسیر مشهد - تهران موجب افزایش ایمنی و سرعت قطارها در محدوده این ایستگاه ها شده است .
مصطفی نصیری گفت : تغییر مسیر وسایل نقلیه ریلی از طریق دستگاهی به نام "سوزن" انجام می شود که پیش از این ریل بندهای به کار رفته در ریل محدوده سوزن ها چوبی بود . ریل بندهای چوبی ریل ها برای سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده اند بنابراین هنگام عبور قطار از محل سوزن ها ، باید سرعت قطار مسافربری تا ۸۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد علاوه بر این که ایمنی تردد از ریل بندهای چوبی نسبت به بتنی کمتر است .
مدیر کل راه آهن خراسان گفت : سوزن ها در محل ایستگاه های راه آهن و جهت تغییر مسیر قطارها تعبیه می شوند از این رو از سال ۱۴۰۱ طرح تعویض ریل بندهای چوبی سوزن ها با ریل بندهای بتنی در محدوده ایستگاههای مسافربری مسیر مشهد - تهران آغاز شد .
نصیری افزود : با تداوم طرح در سال گذشته ریل بند سوزن ها در ۱۰ ایستگاه از مجموع ۱۳ ایستگاه مسافری راه آهن در مسیر مشهد - تهران تعویض شد که در نتیجه سرعت قطارها در این محدوده از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است و البته ایمنی تردد در ایستگاه های یاد شده به واسطه استفاده از ریل بندهای بتنی نیز بیشتر شد .
بر اساس اعلام اداره کل راه آهن خراسان ، رکورد سفرهای ریلی به مقصد مشهد در سال گذشته با ثبت ۱۶ میلیون و ۳۲۲ هزار مسافر ورودی و خروجی به این کلانشهر مذهبی شکسته شد .
۷۰ درصد از قطارهای مسافربری برون شهری کشور پارسال در مسیر مشهد و اداره کل راه آهن خراسان تردد داشته اند .