در مورد سفرهای نوروزی تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهیم بود

سازمان راهداری موظف است کارهای مربوط به راه‌ها از جمله نصب علائم ، خط‌کشی و مسائل مربوط به بهسازی جاده‌ها و همچنین بازرسی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی ، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشد تا با آمادگی حداکثری کار تا اعلام مصوبه پیش برود . به همین ترتیب هر تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا بگیرد وزارت راه و شهرسازی تابع آن خواهد بود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی گفت : در خصوص سفرهای نوروزی وزارت راه و شهرسازی تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود . محمد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح ۴۲۶ طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مناسبت دهه فجر که در محل این سازمان برگزار شد در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه در آستانه سفرهای نوروزی و اینکه آیا برنامه‌ای در این زمینه وجود دارد ، اظهار داشت : وظیفه وزارت راه و شهرسازی آمادگی است و باید برای همه شرایط آماده باشیم .‌ بدون شک به هر شکل راه‌ها و سیستم‌های پشتیبانی برای سفر باید آماده باشند تا مشخص شود برای نوروز ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تصمیم و چه مصوبه‌ای خواهد داشت . به هرحال طبیعی است که ما نمی‌توانیم تا زمان اعلام این مصوبه منتظر بمانیم و آن وقت بخواهیم کارها را به یکباره انجام دهیم . وی افزود : سازمان راهداری موظف است کارهای مربوط به راه‌ها از جمله نصب علائم ، خط‌کشی و مسائل مربوط به بهسازی جاده‌ها و همچنین بازرسی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی ، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشد تا با آمادگی حداکثری کار تا اعلام مصوبه پیش برود . به همین ترتیب هر تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا بگیرد وزارت راه و شهرسازی تابع آن خواهد بود . وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در خصوص شناسایی نقاط پرحادثه توضیح داد : نقاط پر حادثه بر اساس نقاطی که بیشترین تعداد تصادف اتفاق افتاده است، معرفی می‌شود و در حقیقا در این نقاط ثبت تصادف اتفاق افتاده است که در سراسر کشور ۵۰۰۰ نقطه معرفی شده که ۲۵۰۰ مورد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است . تصادف‌ها براساس آن‌هایی که شدت و فوتی داشته ، دسته‌بندی شده‌اند . بیش از این همه این موارد به شکل دستی بود که عوامل و علل آن حادثه در گزارش کارشناس ثبت می‌شد که حالا با رونمایی از سامانه مربوطه که امروز انجام گرفت این موارد و شناسایی آن‌ها برخط خواهد بود . اسلامی تصریح کرد : در این زمینه باید به دو شکل به آن توجه داشت . اول اینکه با سامانه‌ای که امروز افتتاح شد دیگر به شکل برخط متوجه خواهیم بود که کجا و چگونه تصادف رخ داده است و از این پس مبنا این سامانه است که کار پر اهمیت تحلیل و شناسایی عوامل را انجام می‌دهد . در این زمینه نکته بعدی این است که نقاطی که می‌توانست دلیل حادثه باشد ، کل آن‌ها که در کشور شناسایی شد و ۲۵۱ مورد بود که ۲۰۰ مورد آن برطرف شده است . بخش عمده‌ای از این موارد در جاده‌های روستایی بود که مسیرها به شکل نامتقارن به یکدیگر می‌رسیدند و مابقی در شهرهاست . وی تصریح کرد : تعداد باقی‌مانده از نقاط پرحادثه در شهرهاست که در آن‌ها لازم است تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگ احداث شود و برای ساخت به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول نیاز است . با هماهنگی که با پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد قرار است با علائم این نقاط ایمن‌سازی شوند تا بعد با فراهم کردن بودجه متناسب به احداث این تقاطع‌ها اقدام شود. در این مورد کار برنامه‌ریزی آغاز و دردست اجرا قرار دارد . وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت قیر و اینکه آیا این مساله حل شده است ، گفت : مشکل قیر حل نشده است و متاسفانه از وقتی که در مورد آن بحث شد قیمت آن ۴۰ درصد بالا رفته است . مجموعه وزارت راه و شهرسازی با توزیع قیر رایگان مخالف است چون اجازه نمی‌دهد کارها را با برنامه انجام دهیم. قیر هم مثل سایر مصالح بوده و دلیلی ندارد در مورد آن این همه ماجرا وجود داشته باشد . قطعا اگر ما قیر داشته باشیم حداقل ۱۵۰۰ کیلومتر راه را می‌توانیم آسفالت کنیم چون پروژه‌ها معطل بوده و ما بودجه لازم برای خرید آن را نداریم . وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر در ۱۳ ماه رجب همزمان با تولد حضرت علی (ع) در مورد برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای روزهای ابتدایی سال جدید در بحث ایمن‌سازی مسیرها گفت : این اقدامات وجود خواهد داشت چون مردم از اتوبوس بیشتر استفاده می‌کنند و این یعنی حتما باید یک برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در زمان مقرر دچار گرفتاری نشویم . قطعا اگر عبور و مرور وسیله شخصی را ممنوع کنند مردم با وسایل نقلیه عمومی سفر خواهند داشت و این یعنی ناوگان باید آماده باشد . این عضو کابینه دولت دوازدهم در مورد بحث قرنطینه در فرودگاه‌ها که گفته می‌شود این مساله رعایت نمی‌شود ، تاکید کرد : در پروتکلی که وزارت بهداشت برای سازمان هواپیمایی ابلاغ کرده است ، باید گواهی تست منفی کرونا با اعتبار حداکثر ۷۲ ساعت ارائه شود. به این شکل مسافران از کشورهای خارجی می‌توانند به ایران آمده و اگر این تست نباشد نه به آن‌ها بلیت داده شده و نه اجازه سوار شدن داده می‌شود .‌ از ابتدای آذرماه سفر از ۱۲ کشور از جمله انگلیس ممنوع بوده و به هیچ شکل نمی‌توانند به ایران سفر کنند و پذیرشی نخواهد بود . در بحث تست‌های تقلبی شناسایی آن برعهده وزارت بهداشت است که آن‌ها وقتی مسافران می‌آیند اگر به یک تست شک کنند در فرودگاه دوباره تست خواهند گرفت . اسلامی گفت : نکته مهم برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی این است که در مسیرهای داخلی چه با اتوبوس و چه با هواپیما و قطار اگر تست کرونا مثبت بوده و در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده باشد به این افراد بلیت فروخته نشده و اجازه سوار شدن به آن‌ها داده نمی‌شود . این پروتکل الزام‌آور است و باید اجرا شود و با کسانی که کوتاهی کنند برخورد خواهد شد . در هواپیماها هم همان‌طور که مصوب شده است اگر درصد اشغال بیش از ۶۰ درصد باشد تخلف به حساب آمده و در این مورد همان طور که در جریان هستید با چندین شرکت هواپیمایی متخلف برخورد شده است. برخوردها جدی است و به هیچ  عنوان جای چانه‌زنی ندارد .




مطالب مرتبط

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

در این مدت بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مسافران نوروزی از شبکه حمل و نقل جاده‌ای ،‌ حدود ۱.۵ میلیون نفر از شبکه ریلی و بیش از ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر از شبکه حمل و نقل هوایی و فرودگاهی در سفر هوایی داخلی و خارجی در ۲۵ هزار پرواز جا به جا شده اند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی از ترخیص قطعات مورد نیاز شرکت های هواپیمایی از گمرکات کشور به طور مرتب خبر داد و ابراز امیدواری کرد ؛ در ...

|

با توجه به حجم بیشتر سفرهای جاده‌ای در ایام نوروز باید اقدامات لازم در این راستا از جمله نصب علائم و روشنایی جاده‌ها و ارائه برنامه‌های متنوع در مجتمع‌های رفاهی بین راهی برای مسافران نوروزی اجرا شود تا خطراتی از جمله خستگی رانندگان که یکی از عوامل مهم بروز تصادفات است ، ...

|

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|