تصویب سامانه جامع حمل‌ و نقل بین‌المللی برای مدیریت یکپارچه مرزی

سامانه جامع حمل نقل بین المللی به عنوان هسته اصلی سامانه مدیریت یکپارچه مرزی (IBMS) به تصویب رسید و مقرر شد کلیه دستگاه های مستقر در پایانه های مرزی اقدام لازم برای پیاده سازی این سامانه و اتصال و بهره برداری از آن را به عمل آورند .

نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار و پیاده سازی سامانه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی به‌عنوان هسته اصلی سامانه مدیریت یکپارچه مرزی (IBMS) به تصویب رسید . بیست و ششمین نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور روز سه شنبه ۲۸ بهمن با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر امور خارجه و نمایندگان دستگاه‌های عضو این شورا برگزار شد . معرفی و تصویب سامانه جامع حمل و نقل بین المللی و برنامه زمان بندی اتصال آن با سایر سامانه های مربوط به بخش ها و دستگاه های مستقر در پایانه های مرزی ، تصویب برنامه ساماندهی پسکرانه پایانه مرزی باشماق از طریق ایجاد مرکز لجستیک مرزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ، بررسی فرایندهای مرزی پایانه مرزی بازرگان جهت ساماندهی و بهبود آنها ، تصویب کلیات طرح ساماندهی پسکرانه پایانه مرزی تمرچین و ارائه گزارش اقدامات سال جاری دبیرخانه شورا و برنامه های سال ۱۴۰۰ از دستور کارهای این جلسه بود . این جلسه با چهار مصوبه خاتمه یافت که به شرح ذیل است : مصوبه دستور کار اول سامانه جامع حمل نقل بین المللی به عنوان هسته اصلی سامانه مدیریت یکپارچه مرزی (IBMS) به تصویب رسید و مقرر شد کلیه دستگاه های مستقر در پایانه های مرزی اقدام لازم برای پیاده سازی این سامانه و اتصال و بهره برداری از آن را به عمل آورند . سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز ملزم شد تا اقدام لازم برای نصب تجهیزات پلاک خوان ناوگان و کانتینر در پایانه های مرزی و سایر مبادی ورودی و خروجی را پیگیری و به عمل آورد و اتصال سیستمی سامانه های گمرک ایران ، نیروی انتظامی و شرکت نفت به سامانه فوق تا قبل از اردیبهشت ۱۴۰۰ برقرار شود . همچنین مقرر شد به منظور حذف کنترل های مضاعف در پایانه های مرزی ، دستگاه های مستقر در مرز برای انجام صحت سنجی اطلاعات حمل ونقلی و گمرکی نسبت به اشتراک اطلاعات در سامانه اقدام  و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا اردیبهشت ۱۴۰۰ جزییات سامانه و حدود دسترسی هر یک از دستگاه ها را تهیه و به تایید اعضا برساند . مصوبه دستور کار دوم  با توجه به تاکید صریح وزارت کشور مبنی بر حذف بازارچه مرزی باشماق ، ضمیمه شدن محوطه ترانشیپمنت (بازارچه مرزی سابق) به پایانه مرزی مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد ، مرکز لجستیک مرزی باشماق توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با جلب مشارکت بخش خصوصی متخصص در حوزه لجستیکی با شیوه BOT ایجاد و اتصال زنجیره لجستیکی، تجاری و گمرکی آن با تیرپارک ها و پایانه مرزی برقرار شود .  همچنین مقرر شد ، اقدامات لازم برای رفع معارضین و انتقال مالکیت کل اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، توسط استانداری کردستان صورت گیرد و این دستگاه اجرایی اقدامات لازم جهت ایجاد و توسعه حریم امنیتی مرز از طریق کریدور لجستیک مرزی را به عمل آورد تا کنترل و پایش های مضاعف از نقطه صفر مرزی به ابتدای حریم امنیتی منتقل شوند و پیش از اجرای طرح ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت امور خارجه ، انطباق طرح پیشنهادی با فرایندهای جاری و طرح های توسعه آتی کشور طرف مقابل را مورد هماهنگی قرار دهند . مصوبه دستور کار سوم با توجه به ارائه نتایج مطالعات فرایندی از پایانه مرزی بازرگان مقرر شد ، انتقال درب خروج گمرک از نقطه صفر مرزی به محوطه و سالن تجاری جدید تا پایان فروردین ۱۴۰۰ صورت گیرد و در اجرای مصوبه نشست ۲۵ شورا برای اتصال سامانه گمرکی به سامانه نوبت‌دهی مجازی ، گمرک ایران ، اقدامات لازم را صورت دهد . در بخش دیگری از این مصوبه ، مقرر شد خروج شرکت نفت جهت پایش سوخت از نقطه صفر مرزی به درب خروج جدید گمرکی و حذف پایش مضاعف تا پایان فروردین ۱۴۰۰ صورت گیرد و فرایند ارجاع کامیون به ایکس ری یا تغییر محل جانمایی آن توسط گمرک ایران به منظور حذف گره فرایندی و ترافیکی تا پایان فروردین ۱۴۰۰ اصلاح شود . در این راستا همچنین مقرر شد ، با توجه به ایجاد تاخیر در اجرای طرح جامع گمرک بازرگان،‌ دبیرخانه مصوبات قبلی شورا در این خصوص را مورد بررسی مجدد قرار دهد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به جمع آوری سالن سمپاشی در نقطه صفر مرزی و ایجاد باجه جدید امور بندری اقدام تا ظرفیت تردد ورودی افزایش یابد . مصوبه دستور کار چهارم با توجه به لزوم ایجاد تحول و ساماندهی اساسی محدوده مرز تمرچین و نظر به مصوبه هیات وزیران مبنی بر ادغام بازارچه مرزی تمرچین و همچنین نامه شماره ۱۴/۹۹/۷۴۷۵۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ استانداری آذربایجان غربی ، مقرر شد ، مرکز لجستیک مرزی تمرچین توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با جلب مشارکت بخش خصوصی متخصص در حوزه لجستیکی با شیوه BOT ایجاد شود و با توجه به لزوم تعیین محدوده دقیق قابل واگذاری جهت انجام مطالعات جامع لجستیکی مرز ، اقدامات لازم برای رفع معارضین و انتقال مالکیت کل اراضی قابل واگذاری برای اجرای طرح به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، توسط استانداری آذربایجان غربی صورت گیرد. ضمن اینکه استانداری آذربایجان غربی ملزم به انجام اقدامات لازم جهت ایجاد و توسعه حریم امنیتی مرز از طریق کریدور لجستیک مرزی شد تا کنترل و پایش‌های مضاعف از نقطه صفر مرزی به ابتدای حریم امنیتی منتقل شوند .




مطالب مرتبط

پس از تکمیل این سایت ، توان حمل و نقل کانتینر به خصوص واگن ها و بارهای کانتینری ورودی از روسیه ، چین و قزاقستان به ایران افزایش می یابد و حمل و نقل یا ترانزیت بارهای کانتینری که معمولا بارهای گران تر و یا خاص هستند در مسیر ایران بیشتر می شود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تیرپارک با هدف تخصیص امکانات رفاهی به کامیونهای حامل محمولات ترانزیتی در مسیرهای پر‌تردد ، ایجاد می‌شوند .

|

منطقه آزاد ارس در تلاش است برای تقویت نقش ویژه این منطقه در شبکه لجستیک بین‌المللی کشور ، زیرساخت‌های حوزه ترانزیت و لجستیک بین‌المللی منطقه را با همکاری گمرک، راه آهن و پایانه مرزی جلفا توسعه دهد .‌

|