راه‌اندازی خط کشتیرانی بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه از ۲۰ اسفند ماه

از آنجا که بین ایران و سوریه مرز مشترک وجود ندارد بنابراین برای حمل و نقل کالا به این کشور فقط سه راه وجود دارد که یکی از این راه ها حمل کالا از طریق مرز خاکی از کشور عراق است که به دلیل مسائل مختلف فعلا امکان استفاده از این مسیر برای حمل و نقل کالا از ایران به سوریه وجود ندارد و نمی توان در مورد آن برنامه ریزی کرد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ تخلیه و بارگیری کشتی رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه گفت : با راه اندازی کشتی لاینر بین بندرعباس و بندرلاذقیه در سوریه، تجار برای حمل کالاهای صادراتی به سوریه دیگر معطل نمانده و می‌توانند براساس برنامه اقدام کنند . کیوان کاشفی در مورد جزئیات راه اندازی خط کشتیرانی لاینر بین بندرعباس و بندرلاذقیه در سوریه ، گفت : با هماهنگی های انجام شده بین اتاق مشترک ایران و سوریه ، ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، قرار است در بیستم هر ماه خط کشتیرانی لاینر از مقصد بندرعباس به لاذقیه حرکت کند . براساس اقدامات انجام شده اولین خط کشتیرانی لاینر از بندرعباس به سمت بندر لاذقیه در سوریه ۲۰ اسفندماه سال جاری حرکت خواهد کرد . وی با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات اساسی ما در تجارت با سوریه بحث حمل و نقل کالا است ، گفت : از آنجا که بین ایران و سوریه مرز مشترک وجود ندارد بنابراین برای حمل و نقل کالا به این کشور  فقط سه راه وجود دارد که یکی از این راه ها حمل کالا از طریق مرز خاکی از کشور عراق است که به دلیل مسائل مختلف فعلا امکان استفاده از این مسیر برای حمل و نقل کالا از ایران به سوریه وجود ندارد و نمی توان در مورد آن برنامه ریزی کرد . رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه با اشاره به مسیر دوم برای حمل و نقل کالا از ایران به سوریه گفت : مسیر دوم حمل کالا  به سوریه از طریق کشتی‌های رو - رو از بندر مرسین ترکیه به سوریه است که با توجه به هزینه زیاد حمل از این طریق و سایر مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد استفاده از این روش نیز امکان پذیر نیست . وی با بیان اینکه منطقی ترین روش برای حمل و نقل کالا از ایران به سوریه انتقال کالا از طریق خط کشتیرانی ایران از بندرعباس به بندر لاذقیه در سوریه است ، گفت : اگرچه تاکنون نیز برای انتقال کالا از ایران به سوریه از مسیر بندرعباس به لاذقیه  و از طریق خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام می شد اما این اقدام به صورت منظم انجام نمی شد و بعضا کالاهای بازرگانان مدت زیادی در بندر معطل  می ماند و لذا با توجه به بعد مسافت و زمان بر بودن انتقال کالا ، حمل و نقل کالا از این طریق توجیه اقتصادی نداشت . کاشفی با بیان اینکه تاکید کشتیرانی برای نقل و انتقال کالا از مسیر بندرعباس به بندرلاذقیه رسیدن به  ظرفیت قابل قبول کالا برای حمل بود ، بیان داشت : لذا طبق توافق و هماهنگی های انجام شده مقرر شده هر ماه یک بار کشتی  باری به طور منظم از ایران به سوریه حرکت کند و بر این اساس اولین محموله در تاریخ ۲۰ اسفندماه سال جاری خواهد بود . در صورت نیاز این کشتی به دو خط تبدیل خواهد شد و هر ۱۵ روز یک بار کشتی از بندرعباس به سمت بندر لاذقیه حرکت خواهد کرد اما فعلا در ابتدای کار در بیستم هر ماه حرکت کشتی از بندر عباس به سمت بندر لاذقیقه در سوریه خواهیم داشت. وی با بیان اینکه براین اساس تجار دارای برنامه مشخصی برای نقل و انتقال کالا به سوریه خواهند داشت ، گفت : این کشتی ها کانتینر بر و فله بر هستند و لذا تجار هیچ محدودیتی برای نقل و انتقال کالا به سوریه نخواهند داشت . کاشفی در پاسخ به این سوال که آیا حمل بار دو طرفه است و از سوریه نیز کالایی به ایران منتقل می شود ، گفت : در حال حاضر بیشتر، کالاهای ایرانی به سوریه صادر می شود و سوریه صادرکننده کالای چندانی به ایران نیست اما قطعا با گسترش روابط تجاری بین دو کشور این اتفاق هم خواهد افتاد . قطعا راه اندازی چنین خط کشتیرانی در توسعه روابط تجاری بین دو کشور می تواند موثر باشد .




مطالب مرتبط

اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

|

تولید انرژی به ویژه انرژی خورشیدی در پسکرانه بنادر یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و با توجه به ظرفیت بنادر کشور به ویژه بنادر جنوبی ایران ، به بهترین شکل شرایط را برای تولید انرژی خورشیدی فراهم کرد .

|

باید از وضع قوانین یک‌روزه و خلق‌الساعه در حوزه دریایی و بندری پرهیز و شرایطی را فراهم کرد تا با رفع بوروکراسی‌های اداری و تسهیل قوانین و مقررات موجود ، شاهد جذب و ایجاد انگیزه فعالان بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری باشیم .

|

ایشان ضمن بازدید از این غرفه ، در جریان فعالیت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قالب کریدور شمال - جنوب قرار گرفتند .

|

تشکل‌ها در حوزه مهندسی سواحل و توسعه امور زیربنایی بنادر از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید با تجمیع ظرفیت حوزه مهندسی و همچنین همکاری سازمان بنادر با بخش خصوصی ، شاهد حرکت در مسیر تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور باشیم .

|