افزایش ۳۰ درصدی رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر در استان قم

از مجموع ۷۳ مورد تخلف اعلامی رسیدگی شده در کمیسیون ماده ۱۲ استان قم دو مورد به تعطیلی شرکت به مدت یک‌ماه ، ۵۹ مورد به پرداخت جریمه نقدی (از یک الی پنج میلیون ریال) ، شش مورد به تذکر کتبی و مابقی از موارد اتهامی مبرا شناخته شدند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس اداره حقوقی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم گفت : طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری ، به ۷۳ مورد تخلف اعلامی شرکت‌های حمل و نقل عمومی کالا و مسافر استان قم درکمیسیون ماده ۱۲رسیدگی شد . در راستای صیانت از حقوق رانندگان ، مسافران و دیگر کاربران جاده‌ای ، طی ۱۰ماهه نخست سال ۹۹ ، به ۷۳ مورد تخلف اعلامی در کمیسیون ماده ۱۲ (رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل عمومی کالا و مسافر ) در استان قم رسیدگی شد . با وجود اپیدمی ویروس کرونا و ضرورت اجتناب از تشکیل مستمر جلسات موضوعه ، طی ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری به ۷۳ مورد تخلف اعلامی شرکت‌های حمل ونقل عمومی کالا و مسافر در استان قم رسیدگی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸ ، از رشد ۳۰ درصدی برخوردار است . حسین اعتمادی تعداد پرونده های تخلفات رسیدگی شده شرکت‌های حمل و نقل عمومی کالا و مسافر استان قم  درسال ۹۸ را ۵۶ مورد عنوان و افزود : غالب تخلفات صورت گرفته شامل صدور بارنامه فاقد کد رهگیری ، صدور بارنامه جهت خودروهای فاقد تجهیزات ایمنی (کپسول اطفا حریق ، آج مناسب لاستیک‌ها ، سالم بودن شیشه‌ها ، سلامت سیستم سرمایشی و گرمایشی خودرو و ....) ، سواستفاده از کارت هوشمند و کدپستی می‌شود .  وی در ادامه به احکام صادره جهت موارد رسیدگی شده در تخلفات اعلامی اشاره و اظهار داشت : از مجموع ۷۳ مورد تخلف اعلامی رسیدگی شده در کمیسیون ماده ۱۲ استان قم دو مورد به تعطیلی شرکت به مدت یک‌ماه ، ۵۹ مورد به پرداخت جریمه نقدی (از یک الی پنج میلیون ریال) ، شش مورد به تذکر کتبی و مابقی از موارد اتهامی مبرا شناخته شدند . اعتمادی با یادآوری این مهم که بازرسان و ناظران این اداره کل به طور مستمر نسبت به بازدید و بررسی میدانی موارد موضوعه در شرکت‌های حمل و نقل عمومی کالا و مسافر ساعی است ، عنوان کرد : کاربران جاده‌ای اعم از رانندگان ، مسافران و دیگر عزیزانی که از خدمات حمل و نقل عمومی جاده‌ای بهره‌مند می‌شوند و در صورت مشاهده هر نوع تخلف می‌توانند ضمن تماس با شماره تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها مراتب را اطلاع رسانی کنند . وی خاطرنشان کرد :‌ بی تردید به تمامی موارد تخلف اعلامی کاربران جاده‌ای توسط مسئولان ذی‌ربط رسیدگی و نتیجه اطلاع رسانی می‌شود . رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم ضمن اعلام مجدد آنکه تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها در تمامی اوقات شبانه‌روز آماده پاسخگویی به مراجعات تلفنی است ، متذکر شد : در تمامی ایام هفته (به غیر از ایام تعطیل ) و در ساعات اداری ، تلفن‌های ۳۷۷۸۲۴۲۶و ۳۷۷۸۰۴۲۷ اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم آماده پاسخگویی به مراجعات تلفنی عزیزان است . شایان ذکر است کمیسیون ماده ۱۲ (رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل ونقل عمومی جاده ای) متشکل از مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان (رییس کمیسیون) ، رییس اداره حقوقی راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان و رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل عمومی کالا و مسافر بوده که متناسب با تعداد و نوع تخلفات استعلامی نسبت به تشکیل این کمیسیون اقدام می‌شود . 




مطالب مرتبط

میانگین پراکنش مجتمع‌های خدماتی رفاهی در سطح جاده‌ها به گونه‌ای است که به طور میانگین در هر ۸۵ کیلومتر شبکه راه‌ها ، یک مجتمع خدماتی رفاهی به خدمت‌رسانی می‌پردازد .

|

در کنار نظارت و کنترل عملکرد و نحوه خدمات این مجتمع‌ها ، مسافران نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی مجتمع‌ها موضوع را از طریق سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها انعکاس دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی شود .

|

نتایج حاصل از گشت و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در استان جمع‌بندی و با شناسایی تخلفات موارد به کمیسیون ۱۱ و ۱۲ استانی ارجاع داده می‌شود تا پس از بررسی مطابق دستورالعمل‌ها رأی لازم صادر شود .

|

با بهره‌برداری از مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی در حال ساخت در سال‌های آتی ، در ازای هر ۵۶ کیلومتر یک باب مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در جاده‌های کشور خواهیم داشت .

|

عمده تخلفات گزارش شده در کمیسیون ماده ۱۲ از طریق شکایات سامانه شهراه و ۱۴۱ مبنی بر اخذ کرایه و کمیسیون اضافی در بخش بار و عدم رعایت سوار نمودن مسافر و صدور بلیط در بخش مسافر بوده است .

|