ضرورت تبدیل مزیت جغرافیایی ترانزیت ایران به مزیت رقابتی

ما یک سری مسیر ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داریم که همسایگان ما هم دارند موازی این مسیر ترانزیتی ، کارهایی انجام می دهند . بسیاری از این مسیرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشیم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراین ضروری است که ما هم باید به دنبال منافع خودمان باشیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت تبدیل مزیت جغرافیایی ترانزیت کشورمان به مزیت رقابتی تاکید کرد و خواستار جدی گرفتن هشدارهای ترانزیتی و رویدادهای منطقه‌ای در حوزه حمل‌ونقل شد . امین ترفع با اشاره به نگرانی‌های اخیر مردم در شبکه‌های مجازی ، به دلیل تلاش کشورهای چین و ترکیه و دیگر همسایگان مبنی بر ایجاد مسیر ترکیبی ترانزیتی موازی با ایران ، اظهار کرد : اینکه به تازگی عموم مردم کشورمان به ترانزیت به عنوان یک دغدغه مشخص توجه می‌کنند و آن را پیگیری می نمایند ، نشانه بسیار خوبی است و باید از آن استقبال کرد . جنبه مهم این است که تا به امروز به ترانزیت به عنوان یک موضوع ملی و مزیت ملی نگاه نشده است ، به‌طوری که حتی در دوره‌های مختلف شاهد بوده‌ایم که به واسطه نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود داشت ، با ترانزیت برخورد درستی نمی‌شد و آن را محدود نیز  می‌کردند . ترفع با بیان اینکه عمده نگرانی‌هایی که در خصوص ترانزیت مطرح می‌شد ، مربوط به نگرانی‌های اقتصادی ، امنیتی و قاچاق کالا بودند ، افزود : با توجه به چنین پیشینیه‌ای ، اکنون که همه نسبت به ترانزیت حساس شدند ، من به عنوان یک نفر که نسبت به این موضوع مسئولیت و دغدغه دارد ، بسیار خوشحالم . رویدادهای ترانزیتی منطقه ، هشدارند نه تهدید مدیرکل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت : صرف‌نظر از استقبال عموم مردم نسبت به موضوع ترانزیت ، حال باید دید که چه اتفاقی در ورای مرزهای ایران افتاده است و آیا این اتفاقات که در اطراف کشورمان روی می‌دهد ، جنبه تهدید دارند یا خیر ؟ من به این اتفاقات هشدار می‌گویم ؛ چون این رویدادها با تهدید که معنای ترس را تداعی می‌کنند ، فرق دارند . ما نباید از این مسیر موازی ترانزیت که برای ایران ایجاد شده بترسیم . این موضوع به ما هشدار می‌دهد که اگر با آن اختیاری که امروزه داریم کاری نکنیم ، یعنی منفعل باشیم ، به زودی با تهدید جدی مواجه خواهیم شد ؛ اما اگر از امکانات‌مان به درستی استفاده کنیم ، می‌توانیم از هشدارهای موجود ، بهترین استفاده را ببریم . ترفع گفت : ما یک سری مسیر ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داریم که همسایگان ما هم دارند موازی این مسیر ترانزیتی ، کارهایی انجام می دهند . بسیاری از این مسیرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشیم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراین ضروری است که ما هم باید به دنبال منافع خودمان باشیم . وی گفت : اینکه ما کنترل کنیم که در مسیرهای رقیب ما چه اتفاقاتی می افتد ، خیلی مهم است ؛ اما مهم‌تر این است که ببینیم آن‌ها چه کار می‌کنند تا ما بهترش را انجام دهیم. وضعیت جغرافیایی ما یک مزیت نسبی است ، ولی سوال مهم این است که ما چگونه می‌توانیم این مزیت جغرافیایی را تبدیل به مزیت رقابتی کنیم . چهار فاکتور تاثیرگذار در ترانزیت ؛ زمان ، هزینه ، دسترسی خدمات و امنیت ترفع عنوان کرد : چهار فاکتور باعث رقابتی شدن مزیت جغرافیایی می‌شوند . این چهار فاکتور شامل زمان ، هزینه ، دسترسی خدمات و تسهیلات و امنیت است . ما هر چقدر بتوانیم روی این چهار فاکتور کار کنیم ، مزیت جغرافی‌مان برای ترانزیت ، به مزیت رقابتی تبدیل خواهد شد . همانطور که ما مختار هستیم که مسیرهای مختلف را امتحان کنیم ، بقیه نیز می‌توانند همین کار را بکنند . مسیر چین به ترکیه ، هنوز مسیر تجاری نیست و هنوز نمی‌تواند رقابتی باشد . مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : ما الان کامیون‌ها و بارهای ترکیه را داریم که از مسیر ایران عبور می‌کنند و اکنون همسایه‌های ما نیز به همین کار مشغولند . به خاطر داشته باشیم که تجارت را دولت‌ها انجام نمی‌دهند . تجارت را فعالان بخش خصوصی انجام می‌دهند و همواره باید به یاد داشته باشیم که بخش‌های خصوصی هم مطابق آن چهار فاکتور انتخاب می‌کنند . هر چقدر آن چهار فاکتور کامل‌تر و با کیفیت‌تر باشند ، تجار نیز آن مسیر را انتخاب می‌کنند . بنابراین نباید فریب سیاه نمایی ، تبلیغات و مسائل سیاسی را خورد ؛ بلکه باید در این شرایط هشدارهای ترانزیتی منطقه جدی گرفته شوند و نسبت به تقویت فاکتورهای یاد شده ، اقدامات لازم را انجام داد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیدکمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری به تشریح اقدامات و عملکرد شقوق مختلف حمل و نقل در ایام ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی در خصوص انتشار خبری به نقل از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش قیمت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تعیین نرخ حق توقف ناوگان حمل کالای جاده‌ای وظیفه کدام ارگان ، سازمان یا شخصی است ؟ وزارت راه و شهرسازی ، سازمان راهداری یا ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، اهم دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های ساخت‌ ، توسعه و نگهداری زیربناهای حمل‌ و نقل جاده‌ای ، ایمنی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و تشکل های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در اختتامیه همایش اقتصاد دریامحور گفت : باید ...

|