تلاش‌های ایران و روسیه برای تحقق مسیر ریلی شمال - جنوب

بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل برای پایان احداث خط آهن رشت - آستارا ، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم . به رغم این که خط آهن رشت - آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد بررسی قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است . با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است . 

به گزارش پرتال حمل و نقل ، میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه و کاظم جلالی سفیرجمهوری اسلامی ایران در این کشور آخرین اقدام‌های انجام شده برای تحقق مسیر بین المللی ریلی شمال - جنوب را بررسی کردند . در نشستی که به همین منظور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد دو طرف مسائل مربوط به این مسیر در دو کشور و به خصوص قسمت راه آهن رشت - آستارا را مورد بررسی قرار دادند و بر رفع موانع این مسیر مهم بین المللی که برای سه کشور ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است تاکید کردند .  کریدور حمل و نقل «شمال - جنوب» ، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می‌شود و هدف اولیه‌ای که برای این طرح نوشته شد ، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است . سال ۱۳۹۸ برای تکمیل کریدور شمال - جنوب ، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین روسای جمهوری ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد . در این نشست اعلام شد که تا زمان اجرای خلا ریلی که در خط آهن رشت - استارا که حدود ۱۷۰ کیلومتر است مسیر ترکیبی برای حمل کالا اجرایی شود . جلالی و پائولف بعد از این نشست در گفت و گویی مسائل مربوط به همکاری های حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را اعلام کردند . سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت : ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود . تلاش ها برای راه اندازی کامل ریلی این مسیر در حال انجام است و به نظر می آید تنها خلا آن مسیر رشت به آستارا است که باید تکمیل شود . جلالی تصریح کرد : ما امیدوار هستیم که با همکاری سه کشور ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان این کار انجام شود و بر همین اساس از طرف جمهوری آذربایجان خواسته ایم که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند . اما با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر ، این مسیر را به شکل ترکیبی راه اندازی کنیم . بر همین اساس تصمیم گرفته شد در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده ای انجام شود و و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند . سفیر ایران در مسکو  یادآور شد : براساس توافق انجام شده در سال‌های گذشته ، جمهوری آذربایجان متعهد به فاینانس قطعه رشت - آستارا شده بود ، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است . براساس توافق انجام شده با روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت - آستارا ، ترانزیت و حمل و نقل کالا به صورت ترکیبی ، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود ، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی انجام شود . سفیر جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه راه اندازی ترکیبی مسیر شمال جنوب گام خیلی مهمی است ، تصریح کرد : هماهنگی ها در این خصوص در حال انجام است . جلالی توضیح داد که البته اولویت دیگر ما راه آهن چابهار - زاهدان است که آن هم بسیار مهم و چنانچه این مسیر اجرایی شود ظرفیت حمل و نقل کشورمان در مسیر شمال - جنوب به میزان بسیار بالایی خواهد رسید که در شکوفایی اقتصادی ایران بسیار موثر خواهند بود . میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه همچنین با یادآوری اینکه شرکت متبوع وی توسعه روابط و همکاری ها با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارج می نهد ، اظهار داشت : ما روابط دیرینه با دولت ایران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داریم . ما این روابط را بسیار ارج می نهیم و توسعه روابط را بسیار مهم می دانیم و امروز هم (در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه) به توسعه این روابط پرداختیم . وی به گفت و گوی خود با سفیر ایران اشاره کرد و ادامه داد : امروز در مورد مسائل بسیار مهمی گفت و گو کردیم که شامل افزایش پتانسیل ترانزیتی ایران و توسعه راهگذر (کریدور) بین المللی شمال - جنوب است . پائولف گفت : بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل برای پایان احداث خط آهن رشت - آستارا ، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم . به رغم این که خط آهن رشت - آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد بررسی قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است . با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است .  وی یادآور شد که اکنون برای ارائه خدمات جامع حمل و نقلی چه در عرصه خط آهن و چه جاده ای خودرویی تا ایستگاه آستارا آماده ایم .  مقام روس گفت : این امر امکان می دهد از پتانسیل راهگذر شمال - جنوب برای جذب محموله ها استفاده شود . البته نیاز به حل مساله نرخ حمل محموله ها وجود دارد . در مورد خط آهن از طرف ما همه مسائل برطرف شده است و فقط شرایط برای حمل و نقل با کامیون از ایران مانده است که با مشارکت سفیر ایران در روسیه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، این مساله حل خواهد شد .  کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی ، آسیای میانه ، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و گفته می شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این مسیر ریلی ، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت . کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر ۴۰ روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط ۱۴ روز زمان می برد و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد .




مطالب مرتبط

مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر محترم معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن ج.ا.ا.، ۱۶ قطار ...

|

راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف سال‌های اخیر از هرگونه سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو استقبال کرده است ، به طوری که ظرف ۲ سال اخیر تعداد ۴۴ دستگاه لکوموتیو نو توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی به چرخه حمل بار راه آهن افزوده شده است که نسبت به مدت مشابه ...

|

هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|