خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه‌ وصل می‌شود

همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران ، عراق و سوریه را ما بنیان‌گذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت مبادلات اقتصادی با کشورهای محور مقاومت گفت : مذاکرات برای انجام ترانزیت از خاک عراق و اتصال ایران به خطوط ریلی این کشور به مراحل خوبی رسیده و در حال پیگیری است . محمد اسلامی بیان کرد : یکی از اهداف ایالات‌متحده و هم‌پیمانان و گروه‌های وابسته به آن‌ها در طول جنگ‌هایی که در منطقه ایجاد کردند علاوه بر ایجاد ناامنی ، نابودی زیرساخت‌های اقتصادی کشورها با برنامه‌ریزی دقیق بود تا امکان همکاری و تبادلات اقتصادی بین آن‌ها را از بین ببرند ، از جمله آن‌ها زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است‌ از طرفی برای حمل‌ونقل دریایی هم تا جای ممکن ایجاد مزاحمت می‌کنند . وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تصویب قانون ترانزیت در مجلس عراق ، چه اقداماتی برای اجرایی شدن و استفاده ایران از این ظرفیت انجام‌شده است ، ‌گفت : با توجه به بی‌ثبات شدن دولت‌ها در عراق برای انجام این کار با مشکل مواجه شدیم . آخرین مذاکره ما با هیئت عراقی اخیراً در کمیسیون مشترک انجام شد ، در این جلسه گفت‌وگوهای خوبی انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آینده مذاکرات وارد جزئیات شود و به تفاهم‌نامه برسیم که از قبال آن حمل‌ونقل یکسره برای دو کشور بتواند به‌صورت مساوی اتفاق بیفتد . اسلامی اظهار کرد : عراقی‌ها بیان می‌کردند که تجارت ایران یک‌طرفه است و منافعی برای عراق ندارد ، در پاسخ ما بیان کردیم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاری هستیم و به‌صورت مساوی جابجایی ماشین‌ها اتفاق بیفتد و این موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد ، جمع‌بندی ما این است که این مذاکرات خواهد توانست این مشکل را حل کند و بحث ترانزیت برقرار شود . همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران ، عراق و سوریه را بنیان‌گذاری کردیم وی در پاسخ به این سؤال که دو کشور سوریه و عراق توافق‌هایی باهم برای اتصال خطوط ریلی به یکدیگر انجام داده‌اند اما ما همچنان پس از سال‌ها ، ۳۵ کیلومتر راه‌‌آهن شلمچه به بصره متصل نشده است ، چه برنامه‌ای برای تحقق آن وجود دارد ، اظهار داشت : همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران ، عراق و سوریه را ما بنیان‌گذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود . وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : تفاهمات کلی انجام شده که این خطوط ریلی متصل شود ، برای بخش ایران بحث اتصال شلمچه به بصره تابه‌حال مشکل اساسی آن در حوزه سیاسی بوده که محقق نشده است. اسلامی افزود : در سفر اخیری که وزیر خارجه ایران داشتند گام بزرگی برداشته شد ، در طی سال‌های گذشته ریاست‌جمهوری شخصاً حداقل ۱۵ بار این موضوع را از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق پیگیری کردند و در آخرین دیدار با آقای الکاظمی برای این موضوع تفاهم شد و ایشان یک نماینده ویژه برای این کار تعیین کردند و در ادامه‌ آن آخرین اتفاق ، سفر آقای ظریف بود که مذاکرات نهایی را انجام دادند . وی بیان کرد : چند دور مذاکرات انجام شد و آخرین آن هفته گذشته اتفاق افتاد که منطقه شلمچه مورد بازدید عراقی‌ها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتی در آرایش و امکانات مرزی ما صورت گیرد . این موضوعی بود که مانع اصلی اجرای پروژه بود و تقریباً حل‌وفصل ‌و مقرر شد پس از انجام اصلاحات توسط ما ، هیئت نهایی حضور پیدا کند و پس از تائید آن‌ها زمین تحویل پیمانکار شود ، قرارداد با پیمانکار منعقدشده و منتظر تحویل زمین است . وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که در زمینه حضور شرکت‌های ایرانی برای انجام پروژه‌های بازسازی در سوریه و عراق چه اقداماتی انجام‌شده است ، گفت : مذاکرات و صحبت‌های زیادی برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های این کشورها وجود دارد اما مشکل اصلی برای انجام پروژه‌ها تأمین مالی ، تضامین و روابط بانکی بین کشورها است . اسلامی گفت : برای این موضوع مذاکرات مفصلی انجام‌شده و امیدواریم که بانک مرکزی سریع‌تر توافقات خود با آن‌ها را نهایی کند و همکاری‌های بانکی و مبادله پول صورت گیرد . تعدادی از شرکت‌های ما تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردند و به‌محض اینکه مسئله بانکی حل شود ، کارهای اجرایی را شروع خواهند کرد . متأسفانه مذاکرات بانکی و تعاملات پولی خیلی زمان‌بر است ، امیدواریم که دوستان مسئول در این زمینه تحرک بیش‌تری از خودشان نشان دهند و حرکتی اتفاق بیفتد . اسلامی‌ گفت: ایالات‌متحده آمریکا به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آید و برنمی‌تابد که ما کشورمان را در راستای منافع ملی خود اداره کنیم، راه پیشرفت ما این است که جغرافیای اقتصادی کشور را در همه محورهای مختلف گسترش دهیم . ظرفیت اقتصادی ایران خیلی فراتر از ظرفیت جغرافیایی کشور است ، لازم است با افزایش تعاملات دو و چندجانبه ، زیرساخت‌های این کار را مستحکم کنیم‌ و یکی از این فرصت‌های خوب کشورهای محور مقاومت هستند .




مطالب مرتبط

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|