ایران ؛ پیشرفته ترین و جامع ترین شبکه پایش پارامترهای دریایی در منطقه

با توجه به ضرورت ارتقاء ایمنی ناوبری در آب های تحت حاکمیت ایران ، روند رو به رشد بهینه سازی ، ساخت و توسعه سازه های دریایی ، گسترش حمل و نقل دریایی و تلاش برای استفاده بهینه از منابع دریایی کشور در خلیج فارس ، دریای عمان ، تنگه هرمز و دریای خزر ، می توان به اهمیت نیاز دسترسی به اطلاعات و داده های مربوط به پارامترهای دریایی پی برد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : با توجه به ضرورت ارتقاء ایمنی ناوبری در آب های تحت حاکمیت ایران ، ساخت و توسعه سازه های دریایی ، گسترش حمل و نقل دریایی و تلاش برای استفاده بهینه از منابع دریایی کشور در خلیج فارس ، دریای عمان ، تنگه هرمز و دریای خزر ، می توان به اهمیت نیاز دسترسی به اطلاعات و داده های مربوط به پارامترهای دریایی پی برد . محمد راستاد در پیامی ویدئویی به مناسبت دومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا ، اظهار داشت : ایران به پیشرفته ترین و جامع ترین شبکه پایش پارامترهای دریایی در منطقه مجهز است . در متن پیام ویدئویی محمد راستاد ؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آمده است : دریاها و اقیانوس ها از جایگاه ویژه ای برای حمل و نقل ، تجارت و امنیت ملی کشورها برخوردار هستند و اهمیت این جایگاه روزافزون است . جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دریایی در موقعیت استراتژیکی در مجاورت ۳ حوزه آبی (یعنی دریای خزر ، خلیج فارس و خلیج عمان) واقع شده است و استفاده مناسب از پتانسیل های این حوزه ها می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد . با توجه به ضرورت ارتقاء ایمنی ناوبری در آب های تحت حاکمیت ایران ، روند رو به رشد بهینه سازی ، ساخت و توسعه سازه های دریایی ، گسترش حمل و نقل دریایی و تلاش برای استفاده بهینه از منابع دریایی کشور در خلیج فارس ، دریای عمان ، تنگه هرمز و دریای خزر ، می توان به اهمیت نیاز دسترسی به اطلاعات و داده های مربوط به پارامترهای دریایی پی برد . در بخش دیگر این پیام آمده است : سازمان بنادر و دریانوردی ایران به عنوان مرجع اصلی امور مربوط به دریاها و سواحل این کشور ، پایگاه داده دریایی مناسب را ایجاد کرده است و با انجام مطالعات شبیه سازی و نظارت بر مناطق ساحلی ایران ، تکمیل شبکه ملی نظارت بر پارامترهای دریایی ، توسعه نرم افزار دینامیک دریایی ایرانی و انجام هیدروگرافی دوره ای سواحل و بنادر کشور ، به حل مسائل مهندسی در سواحل ایران به عنوان ماموریت حاکمیتی خود ، پرداخته است . مطالعات شبیه سازی و نظارت بر مناطق ساحلی ایران ، که ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور را در ۷ مرحله دربر می گیرد، از حدود ۲ دهه پیش در خلیج چابهار آغاز شد و در ادامه در استان های بوشهر ، سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، دریای خزر ، سواحل مکران و خوزستان گسترش پیدا کرد . این پروژه ملی به دنبال اهدافی نظیر جمع آوری و تأمین اطلاعات هیدرودینامیکی ، در نظر گرفتن چالش ها و کاستی ها در مناطق ساحلی و ارائه راهکارهای مهندسی و ایجاد یک منبع اطلاعاتی مطمئن برای استفاده و طراحی سازه های دریایی و ساحلی است . نتایج حاصل از این پروژه در راستای ارتقاء دقت در پروژه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) و غنی سازی پایگاه های اطلاعاتی ملی دریایی مورد استفاده قرار گرفته است . سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان نقش آفرین در حوزه دریایی و ساحلی ایران و با توجه به اهمیت ثبت داده ها در مورد پارامترهای دریایی مانند موج ، جریان ، رسوبات و سطح آب ، اقدامات موثری را از طریق طراحی و بهره برداری از شبکه نظارت ملی برای پارامترهای دریایی در ۲۰ سال گذشته انجام داده است که برخی از آنها شامل : ۱- طراحی ، ساخت و نصب ۱۱ شناور هیدروگرافیک در سواحل ایران ۲- موقعیت یابی ، نصب و بهره برداری از ۹ ایستگاه هواشناسی بندری   ۳- موقعیت یابی ، نصب و بهره برداری از ۱۳ ایستگاه جزر و مد پیشرفته در بنادر جنوبی کشور (در خلیج فارس و خلیج عمان) و ۴ ایستگاه پیشرفته در بنادر شمالی (در دریای خزر) از این رو ، جمهوری اسلامی ایران دارای پیشرفته ترین و جامع ترین شبکه پایش پارامترهای دریایی در منطقه است که با افزودن تجهیزات جدید مانند رادارهای موج ، در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد . اطلاعات ثبت شده توسط تجهیزات فوق ، کاربردهای گسترده ای در نظارت بر نوسانات آب ، ضبط تغییرات سطح آب، پیش بینی و تحلیل دقیق سطح آب ، اهداف مهندسی ، ناوبری ایمن و مدیریت بنادر و سواحل و همچنین افزایش دقت پارامترها و بهینه سازی طراحی سازه های دریایی را دارد . یکی دیگر از دستاوردهای برجسته سازمان بنادر و دریانوردی در دو دهه گذشته ، طراحی و توسعه نرم افزار Dynamics PMO ایران با تلاش متخصصان داخلی در راستای اهمیت شبیه سازی های ریاضی و نتایج آنها در طراحی و تصمیم گیری های اساسی برای مهندسی بندر ، ساحل و تأمین نیازهای داخلی نرم افزار شبیه سازی پارامترهای دریایی بوده است . این نرم افزار قادر به شبیه سازی جریان های جزر و مد ، جریان های باد به صورت دو و سه بعدی و شبیه سازی جریان رسوب ساحلی و مورفولوژی است . در ادامه پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آمده است : در سال های اخیر ، اقدامات زیربنایی گسترده و جامعی به منظور سازماندهی عملیات هیدروگرافی در بنادر ایران و بهبود عملکرد هیدروگرافی بر اساس روش های علمی و از طریق پتانسیل های مهندسان مشاور ، شرکت ها و تجهیزات هیدروگرافی انجام شده است . علاوه بر این ، اهمیت اقتصادی حمل و نقل دریایی ، ارتباط عمیق آن با زندگی در جامعه از طریق دسترسی به خدمات و حرکت به سمت ایجاد بنادر سبز ، این سازمان را به انجام پروژهای برای تعیین اولویت های استفاده از انرژی های تجدید پذیر در بنادر و برنامه ریزی برای تولید انرژی های پاک از نیروهای طبیعی ترغیب کرده است . بار دیگر از تلاش ها برای برنامه ریزی و برگزاری این کنفرانس قدردانی می کنم و امیدوارم که از طریق تبادل ایده های مفید و تعامل بین متخصصان این عرصه ، شاهد هم افزایی و ارتقاء علمی در زمینه فعالیت های اقیانوس شناسی باشیم .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره برخی چالش‌ها در پیشبرد طرح تدقیق مطالعات مدیریت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سرپرست اداره کل ​مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مأموریت‌ها و وظایف حوزه سواحل و بنادر گفت : ...

|

در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۳۱۰ پروژه اختصاص یافت که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال افزایش داشت و خوشبختانه ۷۳ پروژه به ارزش بیش از ۷۵ هزار میلیارد ریال آماده بهره‌برداری یا افتتاح شده است .

|

در این دوره آموزشی نمایندگان وزارت کشور ، وزارت امور خارجه ، وزارت نیرو ، وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، سازمان حفاظت محیط زیست ، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، شیلات ، شورای‌عالی صنایع دریایی کشور و سایر ارگان های دریایی شرکت داشتند .

|

بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است .

|