تکمیل و بهره برداری از راه آهن یزد - اقلید تا پایان سال جاری

با افتتاح این خط آهن اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی کشور نهایی خواهد شد و مرکز کشور نیز به شبکه ریلی متصل می شود که با توجه به قرار گرفتن تعداد زیادی از معادن مهم ایران در این منطقه پیش بینی می‌شود که با افتتاح این مسیر ترانزیت کالا و مسافر در این بخش از کشور توسعه فراوانی یابد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : در راستای تکمیل کریدور ریلی شمال شرقی - جنوب غربی کشور راه آهن یزد - اقلید تا پایان سال جاری تکمیل و آماده بهره برداری می شود . صبح امروز معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان یزد از راه آهن یزد - اقلید و کنارگذر ابرکوه بازدید کرد و گفت : این بازدید در راستای تسریع در عملیات اجرایی این خط ریلی و تصمیم گیری در خصوص رفع معارضان مسیر و تهیه مصالح پروژه صورت گرفت . خیراله خادمی راه آهن یزد - اقلید را حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال شرق - جنوب غرب دانست و گفت : این مسیر ریلی موجب کاهش ۳۱۰ کیلومتری فاصله ریلی استان های بوشهر ، فارس ، کهگیلویه وبویر احمد با استان های یزد ، خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، کرمان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می شود . وی پیشرفت فیزیکی زیرسازی مسیر را ۹۴ درصد اعلام کرد و افزود : در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۶۱۶ هزار متر مکعب خاکبرداری ، بیش از ۷ میلیون متر مکعب خاکریزی و بیش از ۱۴ هزار متر کعب بتن ریزی صورت صورت گرفته است . معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت ۵۳ درصدی روسازی مسیر ادامه داد : تاکنون ۱۲۷ کیلومتر از مسیر این طرح مهم جهش تولید از سمت ایستگاه اقلید ریلگذاری شده و ریل مورد نیاز ۱۹۰ کیلومتر از مسیر نیز خریداری شده است . ۲۵۵ کیلومتر مسیر سابگرید انجام شده و از مجموع ۶۷۰ هزار متر مکعب بالاست مورد نیاز بیش از ۷۰ درصد آن نیز تولید و یا خریداری شده است . ۳۰ کیلومتر از مسیر رلواژ اول و دوم روسازی اجرا شده و تا کیلومتر ۱۱۵ مسیر نیز نصب خط اتمام یافته و جوشکاری درز ریل ۱۰۸ کیلومتر نیز پایان یافته است. خادمی در این سفر همچنین از ایستگاه های راه آهن مهریز و اقلید نیز بازدید کرد و پیشرفت فیزیکی ساخت ایستگاه های مسیر را ۶۵ درصد اعلام کرد . معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت این محور ریلی اظهار داشت : با افتتاح این خط آهن اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی کشور نهایی خواهد شد و مرکز کشور نیز به شبکه ریلی متصل می شود که با توجه به قرار گرفتن تعداد زیادی از معادن مهم ایران در این منطقه پیش بینی می‌شود که با افتتاح این مسیر ترانزیت کالا و مسافر در این بخش از کشور توسعه فراوانی یابد . گفتنی است : راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۱ کیلومتر از ایستگاه رخش در راه آهن یزد - بافق منشعب می شود و ضمن عبور از نزدیکی شهرهای مهریز ، ابرکوه ، فراغه و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان - شیراز متصل می شود . ۹۱ درصد از این محور در استان یزد و ۹ درصد آن در استان فارس واقع شده است. پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد کنارگذر ابرکوه معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر یکروزه به استان یزد از کنارگذر ابرکوه بازدید کرد و گفت : پروژه باند دوم کمربندی ابرکوه به طول ۱۵ کیلومتر در واقع بخشی ار محور تفت- ابرکوه- سورمق به طول ۱۹۰ کیلومتر است که در سال های گذشته بخش عمده ای از آن به بهره برداری رسیده است . وی این محور را بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب کشور دانست و افزود : از طریق این محور ارتباط استان های خوزستان ، فارس ، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از طریق استان یزد به استان های خراسان جنوبی و رضوی میسر می شود . خادمی از اجرای این کنارگذر تا آسفالت بیندر خبر داد و اظهار کرد : هم اکنون عملیات اجرایی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، آسفالت بیندر اجرا شده و در مرحله نصب نیوجرسی های مسیر هستیم . مقرر است بخش اول این پروژه تا آبان ماه به بهره برداری برسد و با تکمیل تقاطع ها تا پایان سالجاری کل کنارگذر آماده بهره برداری شود .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان درباره انتشار خبر با عنوان هیچ اعتباری برای ارتقا پروژه ...

|

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

استان اصفهان ارتباط دهنده کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که با ۹ استان کشور همجوار بوده و از این رو موضوع ترافیک، حوادث ناشی از آن و عبور و مرور خودروها از محورهای مواصلاتی بسیار حائز اهمیت است .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|