بهره برداری از راه آهن خواف - هرات در پاییز سال جاری

عملیات اجرایی در ۳۰ کیلومتر از مسیر تکمیل شده است و با تحویل یک دستگاه زیرکوب عملیات رلواژ و جوشکاری در باقی مسیر آغاز شده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها در بازدید از بخش برون مرزی راه آهن خواف - هرات گفت : این مسیر ریلی با هدف توسعه ترانزیت ایران با دیگر کشورها ، دریاهای آزاد و اروپا و دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران ، در پاییز سالجاری آماده بهره برداری است . عباس خطیبی به همراه استاندار هرات از بخش برون مرزی راه ­آهن خواف - هرات بازدید کرد و به منظور اتمام عملیات اجرایی باقی مانده در این بخش ظرف مدت سه ماه تصمیمات لازم اتخاذ شد . وی از بهره ­برداری از این محور در پاییز سال جاری خبر داد و گفت : این مسیر ریلی تا ایستگاه روزنک واقع در ۸۰ کیلومتری شهر هرات تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد . معاون ساخت وتوسعه راه­ آهن ، بنادر و فرودگاه ­ها هدف اصلی از این بازدید را رسیدگی به روند عملیات اجرایی ۶۰ کیلومتر از این محور ریلی در خاک کشور افغانستان اعلام کرد و گفت : همزمان با این بازدید عملیات جوشکاری در این بخش نیز آغاز شد . خطیبی از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی این بخش از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک خبر داد و افزود : عملیات اجرایی در ۳۰ کیلومتر از مسیر تکمیل شده است و با تحویل یک دستگاه زیرکوب عملیات رلواژ و جوشکاری در باقی مسیر آغاز شده است . معاون ساخت و توسعه راه ­آهن ، بنادر و فرودگاه ­ها ضمن تاکید بر تکمیل عملیات ریلگذاری و جوشکاری محور در خاک ایران ادامه داد : ‌مشکل اصلی ما تکمیل ساختمان ایستگاه در پایانه مرزی شمتیغ است که تلاش می­شود اجران آن نیز به برنامه برسد . در حال حاضر فیبر نوری کل مسیر کشیده شده است و ساختمان های ایستگاه شمتیغ نیز با پیشرفت ۴۰ درصدی در حال ساخت است . گفتنی است : محور خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر آن در خاک کشور افغانستان قرار دارد . در حال حاضر ۶۰ کیلومتر از بخش برون مرزی این مسیر ریلی توسط ایران در حال اجرا است و طراحی و اجرای بخش های باقیمانده توسط کشور افغاستان انجام می­ شود .




مطالب مرتبط

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

|

آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

|