امضای تفاهمنامه احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان - بافق

خط دوم سنگان - بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال احداث شده است . ظرفیت این خط ۱۶۵ میلیون تن برآوردشده در حالی که ظرفیت کنونی در حدود ۷۲ میلیون تن است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مراسم امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر "سنگان - تربت حیدریه - جندق - بافق" با سازمان ایمیدرو روز سه‌شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن برگزار شد . محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی در سومین مرحله از آیین بهره‌برداری ناوگان جدید ریلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در دنیایی هستیم که بسیاری با پیشرفت ما مخالف‌اند ، گفت : بدخواهان پیشرفتی که ریشه در باور توان و خلاقیت نیروهای ایرانی داشته باشد را بر نمی‌تابند . او با بیان این که امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌ایم و می‌توانیم تمام کاستی‌ها را بر طرف کنیم ، افزود : امروز با الگوهای جدیدی که در تعاملات و کسب و کارهای بین‌‌‌‌المللی و داخلی خلق کرده‌ایم ، باید اقتصاد را در مسیر شکوفایی قرار دهیم تا تاثیر آن در زندگی مردم نمود پیدا کند و همبستگی ملی افزایش یابد . اسلامی با اشاره به بازدید خود از مرکز جهانی تحول و پیشرفت راه‌آهن ، خاطرنشان کرد : این مرکز کار بازشناسایی راه‌آهن و ایجاد فرصت‌های توسعه و بهره‌وری  را در سرفصل‌‌های گوناگون در دستور کار قرار داده و به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند . او در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در خصوص واگذاری بهره‌برداری از تونل ریلی تهران - تبریز ، گفت : این تونل با طول ۱۰ کیلومتر از جمله اقداماتی است که توسعه اجتماعی و اقتصادی را برای مناطق ۱۷و ۱۸ فراهم می کند . وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از ۶۵ ناوگان ریلی تصریح کرد : سال گذشته رکورد تولید را در ساخت واگن در داخل کشور داشتیم و امسال نیز یک برنامه افزایش ۴۵ درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم . گفتنی است ، راه‌آهن محور شرق ، بخشی از مسیر راه‌آهن بندرعباس به مشهد است که از شمال به راه‌آهن تهران - مشهد و از جنوب به راه‌آهن بافق - بندرعباس متصل می‌شود و شریان اصلی حمل‌ونقل ریلی کشور در شبکه حمل و نقل بار و مسافر به شمار می‌رود . این محور همچنین جریان بار معادن شرق به اصفهان را نیز پوشش می‌دهد . خط دوم سنگان - بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال احداث شده است . ظرفیت این خط ۱۶/۵ میلیون تن برآوردشده  در حالی که ظرفیت کنونی در حدود ۷/۲ میلیون تن است . تقاضای حمل قابل توجه این مسیر کمتر از ۲۰ درصد از طول خطوط کشور را شامل می‌شود ؛ با ابن وجود ، بیش از ۴۵ درصد از مجموع بار کشور از این مسیر عبور می‌کند . از دیگر مزایای راه اندازی محور شرق (سنگان - تربت حیدریه - جندق - بافق) مجاورت با معادن سنگ‌آهن مجتمع صنایع معدنی سنگان نظیر احیا سپاهان و امیر سنگان و بارهای عبوری از صنایع معدنی به شمار می‌رود . همچنین این محور ، بخشی از کریدور ترانزیتی سرخس - بندر عباس است که اتصال کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به آب‌های آزاد از طریق این مسیر انجام می‌شود و نقش کلیدی در زنجیره تامین صنعت فولاد کشور و کاهش هزینه‌های تولید این بخش دارد .




مطالب مرتبط

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد .

|