لزوم تعریف نظام جدید لجستیکی در حوزه واردات کالا به کشور

خوشبختانه چه در دوران پساتحریم و چه در زمان شیوع ویروس کرونا ، در بخش تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم با مشکل جدی مواجه نبودیم و کمبود کالا را حس نکردیم ، هرچند نباید منکر این مسئله شد که در برخی موارد با افزایش هایی در بخش قیمت روبرو بودیم ، چالشی که مربوط به تنظیم بازار بود و باید از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مدیریت لازم صورت می گرفت .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه باید نظام جدید لجستیکی در حوزه واردات کالا به کشور تعریف شود ، گفت : این نظام لجستیکی از سوی کشورهای مختلف مدنظر قرار گرفته و کشور ما نیز باید در این مسیر گام بردارد . سید علی حسینی در مورد راهکارهای تسریع روند واردات کالا به کشور از مسیر بنادر و نیز ارزیابی روند تخلیه و بارگیری ،‌ اظهار کرد : متاسفانه بعد از اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکایی ها ، مشکل اصلی در حوزه واردات کالا و حتی کالاهای اساسی به کشور مربوط به مسائل بانکی است و در زمینه تامین و تخصیص ارز و انتقال پول با مشکل جدی روبرو هستیم و علی رغم اینکه دولت علاقمند به ترخیص هرچه سریع تر کالا به ویژه در حوزه کالاهای اساسی ، اما بانک مرکزی به رغم اینکه مواد غذایی از شمول تحریم‌ها خارج بوده با محدودیت های جدی در  این زمینه مواجه است . وی ادامه داد : مشکل دیگری که با آن دست و پنجه نرم می کنیم مربوط به فعالیت و موازی کاری برخی سازمان های مجوز دهنده در حوزه واردات کالا است و بعضا شاهد هستیم که سه سازمان برای یک کالا باید مجوزی مشابه را صادر کنند که این مسئله نه تنها زمان بر است بلکه موجب خواهد شد که ظرفیت سوزی کنیم ؛ بنابراین هرچند که در سال ۹۷ با تناقضات جدی در بخش فعالیت سازمان های مجوز دهنده روبرو بودیم اما خوشبختانه این وضعیت در سال گذشته و سال جاری روند مطلوب تری به خود گرفته و برای پیش برد هرچه بهتر فعالیت ها باید اقدامات موازی از سوی چند سازمان را به یک سازمان تفویض کرد . روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور نایب رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران در مورد روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در/از بنادر کشور و نیز وضعیت تامین مایحتاج عمومی مردم چه در دوران پساتحریم و چه در کوران شیوع ویروس کرونا،‌ عنوان کرد : خوشبختانه چه در دوران پساتحریم و چه در زمان شیوع ویروس کرونا ، در بخش تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم با مشکل جدی مواجه نبودیم و کمبود کالا را حس نکردیم ، هرچند نباید منکر این مسئله شد که در برخی موارد با افزایش هایی در بخش قیمت روبرو بودیم ، چالشی که مربوط به تنظیم بازار بود و باید از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مدیریت لازم صورت می گرفت . از ظرفیت مطلوبی در حمل و نقل دریایی برخورداریم حسینی ادامه داد : در عین حال هرچند که روند تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به خوبی پیش می رود و از ظرفیت مطلوبی در حمل و نقل دریایی برخورداریم ، اما در زمینه توزیع کالا از طریق ریل و جاده کماکان با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و در صورتی که بتوانیم در این زمینه ظرفیت سازی کنیم به طور حتم سرعت توزیع کالا به مقاصد نهایی در کشور افزایش پیدا می کند . راهکار بهبود روند واردات کالا به کشور وی در پاسخ به اینکه راهکار بهبود روند واردات کالا به کشور چیست ، گفت : کشورهای توسعه یافته دنیا در حوزه واردات کالا به فعالیت در قالب نظام جدید لجستیکی روی آورده اند و در کشور ما نیز برای اینکه بتوانیم چالش های موجود را پشت سر بگذاریم باید چنین نظام جدید لجستیکی را در بخش واردات کالا تعریف کنیم و به جای اینکه سازمان های مختلف این فرایند را بر عهده گیرند تمام فعالیت ها از صفر تا صد توسط شرکت های لجستیکی که از مجوزهای قانونی و لازم برخوردارند انجام گیرد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت : میزان تخلیه کالاهای اساسی در مجتمع بندری انزلی در سال ...

|

اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

|

تولید انرژی به ویژه انرژی خورشیدی در پسکرانه بنادر یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و با توجه به ظرفیت بنادر کشور به ویژه بنادر جنوبی ایران ، به بهترین شکل شرایط را برای تولید انرژی خورشیدی فراهم کرد .

|

باید از وضع قوانین یک‌روزه و خلق‌الساعه در حوزه دریایی و بندری پرهیز و شرایطی را فراهم کرد تا با رفع بوروکراسی‌های اداری و تسهیل قوانین و مقررات موجود ، شاهد جذب و ایجاد انگیزه فعالان بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری باشیم .

|

تشکل‌ها در حوزه مهندسی سواحل و توسعه امور زیربنایی بنادر از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید با تجمیع ظرفیت حوزه مهندسی و همچنین همکاری سازمان بنادر با بخش خصوصی ، شاهد حرکت در مسیر تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور باشیم .

|