ابلاغ و اجرای توافقنامه کشتیرانی تجاری میان ایران و قزاقستان در آینده نزدیک

توافقنامه کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان ارتباطی به مرز دریایی ندارد و تفاوت بسیاری با موارد حقوقی رژیم حقوقی دریای خزر دارد.

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت : توافقنامه کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان می‌تواند نقش ویژه ای در توسعه کریدورهای بین‌المللی و افزایش حجم بارهای ترانزیتی داشته باشد . محمدعلی سعیدی‌پور درباره موافقتنامه تصویب شده کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان ، اظهار داشت : این توافقنامه برای دو کشور تعهداتی به همراه دارد و در این میان هماهنگی‌هایی در مباحث کشتیرانی مطرح شده که بسیار اثرگذار است . ایمنی دریانوردی از دیگر مورد مهم در توافقنامه کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان است . در این توافقنامه تاکید ویژه‌ای روی بحث ایمنی و امنیت این دریا صورت گرفت که در حوزه کشتی‌های باری، خدمه و بار است . سعید پور اظهار داشت : توسعه روابط از طریق دوره‌های آموزشی و استفاده از تجارب یکدیگر و همچنین ایجاد نمایندگی و بحث سرمایه‌گذاری از دیگر مواردی بود که در این توافقنامه مورد تأکید قرار گرفته است . در سال ۹۶ مراحل توافقنامه کشتیرانی تجاری در کشور قزاقستان به پایان رسید و لازم‌الاجرا شد و در همان سال در هیأت وزیران ایران هم به تصویب رسید. بعد از آن هر دو کشور تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این موافقتنامه به کار بستند و در آبان ماه ۹۸ این لایحه توسط سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس ارائه شد . وی اظهار داشت : هم اکنون فرآیند استصوابی این توافقنامه در کشور در حال انجام است که به زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد . این توافقنامه هیچ ارتباطی به رژیم حقوقی دریای خزر ندارد مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی افزود : توافقنامه کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان ارتباطی به مرز دریایی ندارد و تفاوت بسیاری با موارد حقوقی رژیم حقوقی دریای خزر دارد . سعیدی‌پور درباره توافق با دیگر کشورها از جمله روسیه ، آذربایجان و ترکمنستان ، تصریح کرد :‌ ایران و ۴ کشور روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان کارهای مشترک بسیاری خوبی را با یکدیگر در حوزه دریایی – بندری انجام داده‌اند . نقش ویژه توافقنامه دریایی ایران – قزاقستان مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص نقش این موافقتنامه در بهبود کارایی کشتیرانی تجاری بین دو کشور اظهار داشت : این توافقنامه نقش ویژه‌ و حیاتی در بحث کریدورهای بین‌المللی ایران خواهد داشت . با این توافق ما توانستیم به جای این‌که بار قزاقستان از طریق آذربایجان از شرق خزر به غرب آن منتقل شود بنادر ایران را در اولویت قرار دهیم . هم اکنون حجم تراکنش‌ها در بنادر شمال کم نیست و از کانال‌های مختلف بار انتقال پیدا می‌کند .




مطالب مرتبط

بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است .

|

"سامانه یکپارچه عملیات بندری" به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی با مدیریت معاونت امور بندری و اقتصادی و نظارت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی از آبان ماه ۱۴۰۲ در دست تحلیل ، طراحی و تولید می‌باشد .

|

فرآیند تحویل و تحول پایانه مواد معدنی در نشست مشترک مدیران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مورد بررسی و چارچوب آن تعیین شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار تفاهم‌نامه همکاری ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ ، معادل ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۶۴ تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شد که حاکی از رشد ۶۱ درصدی ...

|