بهره برداری از راه‌آهن چابهار - زاهدان در زمان مشخص در صورت تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی

با برخورداری طرح احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورو ، طبق یک برنامه مدون می‌توان شاهد بهره‌برداری این طرح در زمان مشخص بود و دیگر جای نگرانی بابت تامین منابع وجود نخواهد داشت .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها با بیان اینکه «در محافل مختلف بین‌المللی ، راه‌آهن چابهار - زاهدان به طور ویژه از سوی همسایگان به منظور برخورداری از منافع آن مطالبه می‌شود» گفت : این طرح ریلی علاوه بر ایجاد تحول در شرق کشور ، یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار نیز محسوب می‌شود و می‌تواند بر ترانزیت کشورهای حوزه CIS ، شمال اروپا و قفقاز نیز تاثیر گذار باشد . عباس خطیبی با اشاره به برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در راستای پیگیری‌ ویژه‌ وزیر راه و شهرسازی برای تامین منابع پایدار با هدف تکمیل پروژه احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان اظهار داشت : طبق محاسبات در سال ۹۶ تکمیل این طرح ریلی به ۴۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت و پس از آنکه پیگیری‌های شرکت «ایرکن هند» در اواخر همان سال با وجود تمام مساعدت‌ها برای تامین فاینانس به نتیجه مثبت نرسید با تدبیر وزیر راه و شهرسازی منابع پایدار برای تکمیل این «ابر پروژه ریلی» از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد و هم اکنون مراحل اداری آن در حال سپری شدن است . وی افزود : با برخورداری طرح احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورو ، طبق یک برنامه مدون می‌توان شاهد بهره‌برداری این طرح در زمان مشخص بود و دیگر جای نگرانی بابت تامین منابع وجود نخواهد داشت . پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی راه‌آهن چابهار زاهدان/ زیرسازی چابهار - ایرانشهر به ۷۲ درصد رسید معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بنادر و فرودگاه‌ها بیان داشت : در حال حاضر پیشرفت فیزیکی مجموع عملیات زیرسازی و روسازی انجام شده در طرح احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۷۳۰ کیلومتر) در قالب دو پروژه چابهار - ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر و ایرانشهر - زاهدان به طول ۳۱۰ کیلومتر حدود ۴۰ درصد، پیشرفت فیزیکی بخش زیرسازی حدود ۵۵ درصد است که در بخش چابهار - ایرانشهر شاهد پیشرفت قابل توجه ۷۲ درصدی در بخش عملیات زیرسازی هستیم . حجم عملیات خاکی ۵ پروژه بزرگ زیربنایی با راه‌آهن چابهار - زاهدان امکان برابری ندارد خطیبی با اشاره به احجام این طرح بزرگ ریلی با بیان اینکه «در طرح احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان حدود ۷۰ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاکریزی باید انجام شود» تصریح کرد : تاکنون ۶۰ درصد آن معادل ۴۳ میلیون متر مکعب انجام شده است که شاید حجم عملیات خاکی ۵ پروژه مهم زیربنایی حمل‌ونقل ریلی کشور نیز با آن امکان برابری نداشته باشد . وی افزود : همچنین نزدیک به ۲ میلیون متر مکعب عملیات بتن ریزی در این طرح پیش‌بینی شده که ۵۰ درصد آن انجام شده است . از طرفی ۲۰۳ دستگاه پل خاص تقاطعی و ۱۵ کیلومتر تونل باید در این طرح ریلی ساخته شود . برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور برای اجرای راه‌آهن چابهار - زاهدان به گونه‌ای است که از دو سمت شامل (زاهدان به سمت خاش و ایرانشهر) و جنوب (چابهار به نیکشهر و ایرانشهر) عملیات ریل‌گذاری انجام شود . راه‌آهن چابهار - زاهدان یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار است معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به تاثیر ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان بر اقتصادی و اجتماعی منطقه‌ای اظهار داشت : این طرح ریلی نه‌تنها باعث ایجاد تحول در شرق کشور ، استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران می‌شود، بلکه به عنوان  یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار نیز محسوب می‌شود و می‌تواند بر حجم ترانزیت کشورهای همسایه و منطقه نیز تاثیرگذار باشد . وی راه‌آهن چابهار - زاهدان را یکی از مطالبات همسایگان ایران عنوان کرد و گفت : در محافل مختلف بین‌المللی این طرح ریلی به طور ویژه از سوی همسایگان به منظور برخورداری از منافع آن مطالبه می‌شود . لذا امیدواریم با مساعدت صورت گرفته این طرح به بهره‌برداری برسد تا ایران و کشورهای همسایه از منافع آن بهره‌مند شوند و افتخاری برای شبکه ریلی کشور ثبت شود .




مطالب مرتبط

اتصال استان چهارمحال بختیاری به شبکه ریلی و کاهش تصادفات جاده ای از مهمترین دستاوردهای این طرح ملی است .

|

تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم . در هیچ کجای ۱۵۱ کیلومتر مسیر ریلی همدان _ سنندج اراضی ملی وجود نداشت و این مسیر دارای ۷۵ دستگاه پل و تقاطع است .

|

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|