بهره برداری از راه آهن میانه - بستان آباد طی ٢ ماه آینده

۸۰ درصد این مسیر ریلی در مناطق کوهستانی و تپه ماهور قرار دارد و به همین دلیل حدود ۷ کیلومتر پل خاص و ۶.۷ کیلومتر تونل در این مسیر احداث می شود و دارای ۴ ایستگاه سبقت و تلاقی و ۷ ایستگاه مسافری است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی از سفر معاون رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی و بازدید از زیرساخت های حمل و نقل این استان خبر داد و گفت : با توجه به آخرین مراحل اجرایی راه آهن میانه - بستان آباد پیش بینی می شود این مسیر ریلی به طول ۱۳۲ کیلومتر تا ۲ ماه دیگر به بهره برداری می رسد . محمد باقر نوبخت ، رییس سازمان برنامه و بودجه به همراه نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان شرقی سفر کردند و از روند اجرای زیرساخت های حمل و نقل این استان بازدید کردند . خیراله خادمی از بازدید مسیر ریلی میانه - بستان آباد - تبریز خبر داد و گفت : این خط آهن با هدف دسترسی آسان و سریع بخش های شمال غربی کشور به تهران و کاهش حدود ۱۱۴ کیلومتری مسیر راه آهن موجود احداث شده است که زمان سفر را ۵.۵ ساعت کاهش می دهد . این مسیر ریلی ۲۰۳ کیلومتر طول دارد که زیرسازی ۱۵۴ کیلومتر آن به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل حدود ۸۵ درصد است . خادمی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به این خط آهن از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه در این سفر خبر داد و گفت : محدوده میانه تا بستان آباد در آستانه بهره برداری است و پیش بینی می شود عملیات اجرایی این بخش از پروژه تا ۲ ماه دیگر تکمیل و این مسیر ریلی به بهره برداری برسد . مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در توضیح عملیات اجرایی محدوده بستان آباد - تبریز اظهار داشت : در صورت تامین اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی این بخش از راه آهن در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرد. خادمی با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در منطقه کوهستانی افزود : ۸۰ درصد این مسیر ریلی در مناطق کوهستانی و تپه ماهور قرار دارد و به همین دلیل حدود ۷ کیلومتر پل خاص و ۶.۷ کیلومتر تونل در این مسیر احداث می شود و دارای ۴ ایستگاه سبقت و تلاقی و ۷ ایستگاه مسافری است . آزادراه تبریز- بازرگان ؛ کوتاه ترین مسیر اتصال تهران به مرز بازرگان معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر به همراه معاون رییس جمهور از آزادراه تبریز - مرند - بازرگان بازدید کرد با اشاره به اهمیت این آزادراه برای استان آذربایجان شرقی گفت : این آزادراه با جذب ترافیک شهرهای تبریز ، صوفیان و مرند موجب حذف گلوگاه های ترافیکی می شود و به علت سرعت بالاتر ، سفر سریع و در عین حال ایمن با مدت زمان کمتری را برای هموطنان فراهم می‌کند . آزادراه تبریز - مرند بخشی از آزادراه تهران - بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و به منظور افزایش ظرفیت یکی از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه احداث می‌شود و کوتاه ترین مسیر اتصال پایتخت به مرز بازرگان است . خادمی طول کل آزادراه تبریز - بازرگان را ۲۵۳ کیلومتر اعلام کرد و گفت : در حال حاضر بخش تبریز تا مرند به طول ۶۴ کیلومتر در حال احداث است و حدود ۱۳ کیلومتر آن کنارگذر غرب تبریز است که در حال حاضر زیر عبور ترافیک قرار دارد . عملیات اجرایی در ۳۰ کیلومتر از پروژه به طور کامل فعال است و با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۱ درصد در حال اجرا است . مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تکمیل شدن این شریان حیاتی در استان آذربایجان شرقی را نیازمند مساعدت دولت در تامین اعتبار دانست و گفت : با توجه به عبور آزادراه از زمین‌های کشاورزی به منظور آزادسازی اراضی و از سوی دیگر به منظور تامین مصالح و قیر مورد نیاز در بخش‌هایی که عملیات اجرایی به خوبی در حال پیشرفت است نیازمند تامین اعتبار لازم از سوی دولت هستیم . خادمی در توضیح عملیات اجرایی بخش مرند تا بازرگان بیان داشت : هم‌اکنون قطعه ۶ آزادراه مرند - بازرگان به طول ۶۰ کیلومتر مراحل ترک تشریفات را در سازمان برنامه و بودجه کشور طی می‌کند و با تسریع در روند این امر به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد . پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی بزرگراه اهر - تبریز معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه رییس سازمان برنامه و بودجه از روند عملیات اجرایی بزرگراه اهر - تبریز نیز بازدید کرد و در این خصوص گفت : با توجه به موقعیت ویژه این منطقه و وجود شهرها و روستاهای پرجمعیت و همچنین مناطق گردشگری خاص در این محدوده احداث یک بزرگراه برای کاهش ترافیک و افزایش ایمنی الزامی است . مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول این بزرگراه را ۹۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود : تاکنون ۶۲ کیلومتر از این بزرگراه به بهره‌برداری رسیده است و پیشرفت فیزیکی بخش‌های باقیمانده ۷۶.۷۰ درصد است . مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد در این منطقه اظهار داشت : این بزرگراه موجب ارتباط شهرستان‌های اهر ، کلیبر ، مشکین ، هریس ، ورزقان و خواجه با مرکز استان آذربایجان شرقی خواهد بود و به همین دلیل علاوه بر دارا بودن ترافیک سنگین نیازمند احداث مسیر ایمن با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی منطقه است .




مطالب مرتبط

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

|

آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

|