۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه خط آهن چابهار - زاهدان

عمده بارهای ترانزیتی ، وارداتی و صادراتی کشورهای افغانستان ، هند ، آسیای میانه و کشورهای تازه استقلال یافته مشترک المنافع CIS به دلیل تناژ بالا و مسافت طولانی ریل‌پسند است و به همین دلیل از نظر اقتصادی حمل با ریل صرفه بیشتری دارد ، بنابراین تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان موجب تحقق همه مسائل گفته شده خواهد بود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای خط آهن چابهار - زاهدان سرعت گرفته است ، گفت : پیشرفت فیزیکی این پروژه امروز حدود ۴۰ درصد برآورد می‌شود . محمد اسلامی درباره جزئیات تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان و تأمین اعتبار این پروژه اظهار داشت : این پروژه تا پیش از این حدود ۳۴ درصد رشد فیزیکی داشت ، اما امروز پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۴۰  درصد است . وی با بیان اینکه اجرای این پروژه سرعت گرفته است ، اضافه کرد : در حال حاضر پیشرفت پروژه مناسب ارزیابی می‌شود . وزیر راه و شهرسازی افزود : دولت ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار کامل برای این خط آهن تصویب کرده است و تلاش می‌کنیم تأمین مالی آن را از چندین کانال دنبال کنیم و قطعاً این رقم فراهم خواهد شد . اسلامی درباره زمان تکمیل این پروژه گفت : پیش‌بینی می‌کنیم خط آهن چابهار - زاهدان سه ساله اجرا و تکمیل شود . پروژه خط آهن چابهار - زاهدان - سرخس ۱۳۴۰ کیلومتر طول دارد و شامل ۲ قطعه است . قطعه چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ در قانون بودجه مصوب شد . همچنین قطعه زاهدان تا بیرجند و گناباد و ایستگاه یونسی به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد ، اما این ۲ قطعه به دلیل اعتبارات اندک پیشرفت کندی داشته‌اند . اجرای راه‌آهن چابهار - زاهدان از سال ۸۹ بین وزارت راه و ترابری سابق و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تفاهم شد ، اما پروژه رسماً از سال ۹۳ کلید خورد . تکمیل خط ریلی ایرانشهر تا زاهدان از سال ۹۵ آغاز شد و با اتصال چابهار به زاهدان بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی متصل می‌شود ، اما ضرورت دارد زاهدان هم به ایستگاه یونسی از طریق ریل متصل شود . راه‌آهن چابهار - زاهدان نقش به‌سزایی در توسعه سواحل مکران دارد و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی برای کشورهای لندلاک (غیر ساحلی مرتبط به آبهای آزاد) مزایای ترانزیتی خواهد داشت . از سوی دیگر بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به دلیل قرار گرفتن در خارج از خلیج فارس و مبدأ‌ ورودی اقیانوس هند در دریای عمان راهبردی‌ترین ، امن‌ترین ، به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین بندر ایران در آینده نزدیک خواهد بود و به همین دلیل اتصال این بندر به ریل در راستای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک امری ضروری است . عمده بارهای ترانزیتی ، وارداتی و صادراتی کشورهای افغانستان ، هند ، آسیای میانه و کشورهای تازه استقلال یافته مشترک المنافع CIS به دلیل تناژ بالا و مسافت طولانی ریل‌پسند است و به همین دلیل از نظر اقتصادی حمل با ریل صرفه بیشتری دارد ، بنابراین تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان موجب تحقق همه مسائل گفته شده خواهد بود .




مطالب مرتبط

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس‌جمهور به طور کامل به بهره‌برداری رسید . با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان ، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک ...

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|