ضرورت توسعه و نوسازی خطوط ریلی در بنادر

امیدواریم با انجام اقدامات برنامه‌ریزی شده بتوانیم حجم جابجایی بار از طریق ریل در بنادر را طی یک برنامه عملیاتی به ۳۰ درصد نزدیک کنیم ، یکی از راهکار‌های آن اصلاح فرآیند مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور وزیر راه و شهرسازی راه اندازی قطار برنامه‌ای باری را یکی از راهکارهای افزایش سهم ریلی در جابه‌جایی بار از بنادر کشور عنوان کرد و گفت : ایده «بنادر ریل پایه» علاوه بر بنادری که در دست بهره‌برداری هستند ، شامل بنادر در حال توسعه نیز می‌شود تا در آینده شاهد محدودیت‌ها نباشیم . مرتضی باقری به ضرورت توسعه و نوسازی خطوط ریلی در بنادر پرداخت و گفت : حدود ۱۲۰ کیلومتر خط آهن در بندر امام خمینی (ره) و ۵۰ کیلومتر در بندر شهید رجایی در طول سال‌های گذشته توسعه یافته اما بهره‌برداری بهینه‌ از آنها در طول زمان مورد غفلت قرار گرفته است . از پنج سال پیش افزایش سهم ریل در بنادر به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت و برای تقویت آن ، میان شرکت راه‌‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی در عرض یک سال و نیم گذشته اقدامات موثر صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به ایجاد «دفتر لجستیک و حمل‌ونقل چند وجهی» در هر دو دستگاه اشاره کرد . مشاور وزیر راه و شهرسازی یکی از وظایف هر دو دفتر را پیگیری «افزایش سهم ریل در بنادر کشور» عنوان کرد و گفت : این مساله علاوه بر بنادر در دست بهره‌برداری ، شامل بنادر در حال توسعه مانند بندر شهید بهشتی چابهار نیز می‌شود تا در آینده دیگر شاهد محدودیت‌ها نباشیم . سهم ۱۰ درصدی ریل از جابه‌جایی ۸۰ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی باقری تصریح کرد : در حالی که سالانه در بندر شهید رجایی بیش از ۸۰ میلیون تن کالا جابه جا می‌شود ، سهم ریل کمتر از ۱۰ درصد بوده و این در حالی است که سهم جابه‌جایی ریلی کانتینر در این بندر تنها حدود سه درصد برآورد می شود . این بدان معناست که بار ریل پسند با ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای حمل شده و معضلاتی همچون ترافیک سنگین ، آلودگی هوا و سوانح ناشی از حوادث رانندگی را به بار آورده است . وی در ادامه به برگزاری مانور ریل‌-بندر در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری در بندر شهید رجایی یادآور شد : در پی برگزاری این مانور که در راستای هدف راه‌اندازی قطار برنامه‌ای در بنادر برگزار شد ، ۶۵ کانتینر به وسیله ۱۳۰ واگن از بندر شهید رجایی به بندر خشک آپرین در اسلام شهر اعزام گشت . عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به دلایل نبود قطار برنامه‌ای در بخش باری گفت : دلیل راه‌اندازی نشدن قطار برنامه‌ای فقدان یا پایین بودن تعداد تقاضا نبوده ، بلکه در واقع زمان و هزینه جابجایی و تخلیه کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به حمل‌ونقل ریلی کمتر است . ضرورت اصلاح فرایند مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری باقری با اشاره به برنامه توسعه ریل در بنادر در حال توسعه همچون بندر شهید بهشتی چابهار بیان داشت : امیدواریم با انجام اقدامات برنامه‌ریزی شده بتوانیم حجم جابجایی بار از طریق ریل در بنادر را طی یک برنامه عملیاتی به ۳۰ درصد نزدیک کنیم ، یکی از راهکار‌های آن اصلاح فرآیند مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری است .




مطالب مرتبط

هیات تاجیکستانی در این سفر همچنین با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، مسئولان منطقه آزاد و حمل و نقل جاده‌ای چابهار دیدار و در خصوص مراودات تجاری و توسعه ترانزیت کشور جمهوری تاجیکستان از طریق بندر شهید بهشتی مذاکره کردند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملیات اجرای شبکه برق فشار متوسط و روشنایی جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) به آبادان با هدف کاهش تصادفات و رعایت الزامات و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعلام کرد : مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی ...

|

در سال گذشته اخذ مجوز انعقاد قرارداد به ارزش ۷۰ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال و انعقاد تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری با شرکت‌های بخش خصوصی به ارزش ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بندر امام خمینی(ره) انجام شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به انجام بیش از سه میلیون و ۸۱۴ هزار متر مکعب حجم لایروبی طی ...

|