بررسی روزانه ‌پرواز‌ها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکت‌ها در ایام نوروز

تلاش می‌کنیم در ایام نوروز ‌پرواز‌ها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکت‌ها را روزانه بررسی و رصد کنیم . به شرکت‌های هواپیمایی تأکید شده است‌ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری خصوصاً آیین‌نامه حقوق مسافر را به دقت رعایت کنند‌ .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه با بیان اینکه در نوروز ‌پرواز‌ها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکت‌ها ، روزانه بررسی می‌شود ، گفت : آیین‌نامه حقوق مسافر مدام به‌‌روز می‌شود و تلاش می‌کنیم شرکت‌ها ساز‌و‌کارهای لازم برای رسیدگی به این موضوع را داشته باشند . ‌علی عابدزاده با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از سالهای گذشته آیین‌نامه حقوق مسافر را تدوین و به شرکت‌ها ابلاغ کرد ، افزود : ‌در راستای رعایت حقوق مسافر در پروازها، این آیین‌نامه تدوین شد . طبق قوانین سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) ، ‌سازمان هواپیمایی کشورها ملزم هستند ، ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت هوایی تدوین و اجرا کنند . ‌حقوق مسافر مجموعه‌ای از سیاست‌ها ، دستورالعمل‌ها ، استانداردها ، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در‌ مسافرت‌های هوایی است ؛ با این آیین‌نامه‌‌ مردم با حقوق خود در مقابله با تأخیرهای پروازی ‌آگاه می‌شوند . به گفته عابدزاده مسافران در صورت بروز تأخیرات و همچنین ضایع شدن حق آنها از سوی شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با درج شکایت خود در واحد رسیدگی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری و یا‌ شرکت‌های هواپیمایی ‌نسبت به طرح انتقادات و شکایات خود اقدام کنند . آیین‌نامه حقوق مسافر به‌‌روز شده است و این امر ادامه دارد و تلاش می‌کنیم شرکت‌های هواپیمایی ساز‌و‌کار لازم برای رسیدگی به این موضوع را داشته باشند . این آیین‌نامه‌ یکی از خطوط قرمز سازمان هواپیمایی کشوری است و شرکت‌های هواپیمایی اجازه ندارند در این حوزه کم‌کاری کنند .‌ عابدزاده اظهار داشت :‌ سازمان هواپیمایی کشوری بر اجرای دقیق آیین‌نامه حقوق مسافر تأکید دارد و اگر شرکتی در این حوزه کم‌کاری کند ، شبکه پروازی آن محدود می‌شود . در راستای ‌رسیدگی به مشکلات مسافران سازمان هواپیمایی در پروازهای داخلی ، «سامانه ثبت شکایات مربوط به پروازهای داخلی»‌ را راه‌اندازی کرد تا علاوه بر تکریم ارباب رجوع ، از حضور مستقیم آنها جلوگیری به عمل آمده و بر روند فعالیت ارگان‌های زیر نظر خود نظارت کامل‌تری داشته باشد . رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : ‌این بخش از سامانه جهت دریافت شکایات و رسیدگی به مشکلات پروازی مسافران‌ در بخش‌های «شرکت هواپیمایی» ، «آژانس هواپیمایی» و «فرودگاه» است . پس از دریافت هر گزارش ، صحت آن توسط کارشناس سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی با گزارش دهنده تماس گرفته می‌شود ؛ پس از بررسی نتیجه حاصل از بررسی گزارش، به متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد .     رصد خدمات شرکت‌های هوا‌پیمایی در ایام نوروز ‌ عابدزاده با اشاره به افزایش تقاضای سفر در ایام نوروز، بیان کرد : بیشترین تقاضای سفر‌های حمل و نقل هوایی خصوصاً در پروازهای داخلی ، مربوط به ایام نوروز است . رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به صدور مجوز پرواز فوق‌العاده برای سفرهای هوایی نوروز افزود : ‌زمانی که ‌تقاضای سفر ‌افزایش می‌یابد ، شرکت‌های هواپیمایی هم از سازمان درخواست صدور مجوز برای پروازهای فوق‌العاده ‌می‌کنند . وی با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی نظارت بر عملکرد ایرلاین‌ها و پروازهای آنها را در دستور کار دارد و اجازه تخطی به هیچ ایرلاینی داده نمی‌شود ، افزود : پروازها و خدمات شرکت‌های هواپیمایی به ویژه در ایام نوروز ‌روزانه رصد می‌شود . عابدزاده با بیان اینکه در ایمنی پرواز ‌کوچکترین کم‌کاری قابل چشم‌پوشی نیست ، اظهار داشت : تلاش می‌کنیم در ایام نوروز ‌پرواز‌ها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکت‌ها را روزانه بررسی و رصد کنیم . به شرکت‌های هواپیمایی تأکید شده است‌ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری خصوصاً آیین‌نامه حقوق مسافر را به دقت رعایت کنند‌ . دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی‌ در برخورد با شرکت‌های متخلف جدی عمل می‌کند و در صورت ‌کم‌کاری احتمالی توسط شرکت‌ها ، صدور مجوز پروازهای جدید و فوق‌العاده این شرکت هواپیمایی‌ را به حالت تعلیق در می‌آورد . کمیته تدوین مقررات ملی هوانوردی عابدزاده اضافه کرد : با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی از نظر تأیید صلاحیت و رعایت نکات و استانداردهای ایمنی ، تدوین استاندارد پرواز ، صدور گواهینامه‌ها و تدوین و تنظیم مقررات مربوط به آن ، تهیه و تدوین دستورالعمل‌های امنیتی و حفاظتی با رعایت مقررات و استانداردهای بین‌المللی و داخلی مربوطه و نظارت بر اعمال آنها و بررسی و ارائه طرح‌های فرودگاهی و نظارت بر رعایت استانداردهای بین‌المللی مربوطه را برعهده دارد‌ ، به منظور استاندارد‌سازی و ساماندهی صنعت هواپیمایی در کشور ، اقدام به تشکیل کمیته تدوین مقررات ملی هوانوردی کرده است . رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت : در تدوین هر بخش از مقررات ملی هوانوردی به ترتیب چهار کمیته شامل کمیته‌های مقدماتی‌ ، تخصصی‌ ، بازنگری و عالی ، تشکیل تصویب و به تأیید رئیس سازمان ‌رسیده و ابلاغ شده است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، کاپیتان محمدی بخش درباره احتمال پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران گفت : بر اساس قوانین ایکائو ، آزادی‌های مختلف ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اخطار این سازمان به تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی در ...

|

بلیت مسافرانی که پرواز آنها به دلیل شرایط غیر مترقبه کنونی باطل اعلام شده اما مسافر از انجام پرواز انصراف نداده و قصد انجام مسافرت در کوتاه ترین زمان ممکن را دارد باید با توجه به ظرفیت خالی صندلی پرواز و اولویت بندی مسافر (سالخورده/ نوزاد/ توانخواه/ مادر باردار و ...) بدون دریافت ...

|

در بیشتر موارد ، کنوانسیون جرائم و برخی اعمال دیگر مرتکب شده در هواپیما (کنوانسیون توکیو ۱۹۶۳) صلاحیت رسیدگی به جرائم ارتکابی در داخل هواپیما را به کشوری که هواپیما در آن ثبت شده است اعطا می کند . در صورتی که پرواز در یک کشور خارجی فرود بیاید ، این مشکل ایجاد می کند ، زیرا سازمان ...

|

مجموعا ۳۹۴۴ مجوز اعم از برنامه‌ای و فوق‌العاده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای مسیرهای داخلی صادر شده‌ است . از مجموع ۳۹۴۴ مجوز صادر شده ۳۱ درصد مربوط به مسیر مشهد مقدس بوده‌ است .

|