تشریح اهداف و برنامه های همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

پس از همایش بندر چابهار انتظار داریم روند حضور کشتی و کالا در این بندر افزایش یابد ، با حضور فعالان اقتصادی در بندر چابهار از کشورهای مختلف بازار بزرگی پیرامونی بندر وجود دارد که انتظار داریم ، بیشتر از رقم موجود حجم بالای کشتی برای بندر جذب کنیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمینه برای حضور و عضویت کشورهای دیگر در توافقنامه سه جانبه چابهار فراهم است ، گفت : زمینه جذب در توافق‌نامه چابهار باز است و هر زمان که این تقاضا وجود داشته باشد ، توسط سه کشور عضو قابل بررسی است . محمد راستاد صبح امروز به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان دولتی ۱۱۵ کشور اشاره کرد و افزود : بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی کشور ظرفیت بالایی برای رشد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده دارد . در بندر چابهار برای ‌فعالیت‌های جانبی ، نگهداری کالا و فعالیت‌های ارزش افزوده تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است . همچنین قرارداد موقت بهره‌برداری هم با شرکت «آی پی جی ال» هندوستان برای عملیات بندری در فاز اول توسعه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و برای تأمین تجهیزات استراتژیک بندر داریم . وی به موافقت‌نامه چابهار با حضور سه کشور ایران ، افغانستان و هندوستان اشاره کرد و افزود : سازمان بنادر و دریانوردی‌ این امکان را فراهم کرده است که با توجه به همایش روز چابهار ، کشورهای دیگری نیز امکان عضویت در این توافق‌نامه را داشته باشند‌ و زمینه برای حضور و عضویت کشورهای دیگر در توافقنامه چابهار فراهم است . به طور کلی زمینه جذب در توافقنامه چابهار باز است و هر زمان که این تقاضا وجود داشته باشد توسط سه کشور عضو قابل بررسی است اما هنوز تقاضایی عنوان شده است . در جلسات کمیته‌هایی که تاکنون‌ سه کشور داشتند به طور خاص به این موضوع پرداخته نشده است ، اما این امکان فراهم است که سه کشور با هم به تفاهم برسند ، تا کشورهای دیگر هم عضو این توافق‌نامه شوند . مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: اگر بخواهیم کشورهایی را در اولویت توافق‌نامه چابهار قرار دهیم تمرکز ، کشورهای ساحلی اقیانوس هند است . در همایش روز چابهار بخشی از مباحثی که‌ مطرح می‌شود ، روند تحول بندر چابهار در یک سال اخیر است ؛‌ اگر توسعه رخ دهد و جذب سرمایه‌گذاری کلان این چنینی اتفاق افتد ، ما توانسته‌ایم به خوبی مشوق‌های سرمایه‌گذاری را ارائه ‌و اعتماد مخاطبان را جلب کنیم و این مکانیزم بازار یابی برای بندر چابهار خواهد بود . وی اضافه کرد : پس از همایش بندر چابهار انتظار داریم روند حضور کشتی و کالا در این بندر افزایش یابد ، با حضور فعالان اقتصادی در بندر چابهار از کشورهای مختلف بازار بزرگی پیرامونی بندر وجود دارد که انتظار داریم ، بیشتر از رقم موجود حجم بالای کشتی برای بندر جذب کنیم . به واسطه ارتباطی که بین فعالان اقتصادی کشورها در این همایش فراهم می‌شود و روایت مستقیم ظرفیت زیرساخت‌های بندر مطرح می‌شود ، قطعا می‌توانیم شاهد تحول بیشتر و رشد ترافیک ‌بندری در چابهار باشیم . در همایش روز چابهار ۱۱۵ نفر مهمان خارجی و ۱۵۰ نفر‌ مهمان داخلی داریم که فعالان بخش خصوصی کشورها و نماینده ارگان‌ای دولتی این کشورها خواهد بود . مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد : به استثنای راهبری پایانه شماره یک بندر چابهار که توسط اپراتور هندی در حال انجام است ، مابقی فعالیت‌های بخش خصوصی توسط شرکت‌های داخلی است، البته اپراتوری پایانه بندر ، از طریق اپراتور هندی به شریک داخلی سپرده شده است‌ . بنادر تجاری مراکزی برای ایجاد اشتغال هستند ، هر آنچه که در توسعه‌ بندر چابهار رخ دهد در معیشت و اشتغال ساحل‌نشینان موثر است ؛ ما انتظار داریم با روند توسعه بندر چابهار در فعالیت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری، لجستیک کالا و پس کرانه بندر ، شاهد ارتقاء اشتغال در سیستان و بلوچستان و خصوصا چابهار باشیم . وی بیان کرد : در حال حاضر در بندر چابهار اشتغال مستقیم حدود یک‌هزار نفری داریم ‌که عموماً بومیان هستند و برای سرمایه‌گذاری روبنایی انتظار ایجاد بیش از ۳۰۰ نفر سرمایه‌گذاری مستقیم داریم ، در فازهای بعدی توسعه به واسطه مزیت منطقه آزاد چابهار روز‌های خیلی خوبی برای بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان انتظار داریم . انتظار دارم ‌هرچه بیشتر شاهد حضور فعالان اقتصادی کشورهای مختلف در بندر چابهار باشیم و طی ارتباط چهره به چهره آنها با فعالان اقتصادی کشورهای پیرامونی، امیدواریم بتوانیم روند مثبتی در بندر چابهار ایجاد کنیم .




مطالب مرتبط

مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان ، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد . سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار ، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده ...

|

انبارداری و نگهداری کالا در بنادر بخش حساسی از خدمات لجستیک بندری محسوب می شود، لذا ضرورت دارد بر اساس برنامه زمانبندی پروژه و با کمترین تاخیر انجام شود تا بتوان در کنار سایر پروژه‌ها در قالب زنجیره لجستیک بندر چابهار مورد بهره گیری قرار گیرد .

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

         

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : در سال گذشته ، حدود یک میلیون تن کالای معدنی و ساختمانی از مبدأ بندر چابهار ...

|