تشریح سامانه اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه آزادراه‌ها

سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یا همان ETC جهت پرداخت الکترونیکی در آزادراه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی بسیاری از کشورهای جهان مدت‌هاست از این فناوری نوین استفاده می‌کنند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «تا پایان سال جاری ۴ آزادراه کشور تجهیز و به صورت آزمایشی تحت پوشش سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه قرار می‌گیرند» گفت : تا تیرماه سال ۹۸ نیز تمامی دروازه‌های عوارضی آزادراه‌های کشور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت . خداداد مقبلی به تشریح سامانه اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه آزادراه‌ها پرداخت و اظهار داشت : ۴ آزادراه‌ «تهران-ساوه ، تهران-قم ، قزوین-رشت ، و قزوین- زنجان» تا پایان سال جاری به این سامانه مجهز می‌شوند و باقی آزادراه‌ها تا تیرماه ۹۸ تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت . همچنین نحوه شناسایی خودرو‌ها با نصب دوربین‌های پلاک خوان و اتصال‌ آن به بانک اطلاعاتی پلیس راهور انجام می‌شود . بر اساس قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها یا سایر منابع پولی کشور و آیین‌نامه اجرایی مربوطه به صورت مشارکتی با حفظ مالکیت وزارت راه و شهرسازی پروژه آزادراهی طی قرارداد مشارکت با دوران ساخت و دوران بهره‌برداری مصوب و معینی احداث می‌شود . معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود : به طور طبیعی باید از قبل دریافت عوارض تردد و هزینه‌های دوران بهره‌برداری که ۱۰ درصد درآمد حاصله و همچنین ۱۵ درصد از هزینه‌های دریافتی از عوارض تردد صرف اقدامات نگهداری آزادراه‌ها شود . همچنین ۷۵ درصد از کل عوارض دریافتی نیز باید صرف استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری طرف مشارکت در دوران مشارکت تعیین شده و سرمایه گذار از عوارض دریافتی به حساب خود واریز کند . مقبلی با بیان اینکه «در حار حاضر طریقه پرداخت عوارض  آزادراه‌ها عمدتا به روش نقدی و دستی است» گفت : وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته با همکاری بانک مسکن به صورت پایلوت سامانه‌ای را مطالعه کرده که در دو مسیر آزادراهی به صورت پایلوت اقدامات آن فراهم شده است و دریافت عوارض از کاربران به صورت الکترونیکی است؛ از جمله به صورت محدود در  آزادراه تهران-قم و همچنین آزادراه‌ تهران-پردیس و آزادراه‌ اهواز-بندر امام در حد یک الی دو گیت ، عوارض به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود . وی یادآور شد : سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یا همان ETC جهت پرداخت الکترونیکی در آزادراه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی بسیاری از کشورهای جهان مدت‌هاست از این فناوری نوین استفاده می‌کنند . معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سامانه اخذ عوارض الکترونیک بیان داشت : سیستم اخذ عوارض الکترونیک یا همان ETC در حقیقت پرداخت عوارض بدون توقف نامیده می‌شود که در این حالت پس از خریداری برچسب و نصب بر روی شیشه خودرو در حین تردد و بدون توقف در محل دروازه‌های عوارضی با استفاده از تجهیزات مربوطه ، عوارض از حساب شخصی مالک خودرو کسر می‌شود که استفاده از این فناوری نوین در مقایسه با پرداخت به روش دستی و سنتی دارای فواید و مزایای قابل توجهی است . مقبلی با اشاره به فواید استفاده از سامانه‌های اخذ عوارض الکترونیک گفت: کاهش زمان سفر ، کاهش مصرف سوخت ، صرفه جویی در استهلاک خودرو ، پرداخت آسان عوارض ، کاهش خرابی‌های روسازی آسفالتی در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و شروع به حرکت وسیله نقلیه از جمله فواید این سامانه تلقی می‌شود و خوشبختانه برای استقرار سیستم ETC در کلیه آزادراه‌های جاده‌ای کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور قراردادی را در مرداد ماه سال جاری با سرمایه‌گذاری به نام شرکت «سپندار» ﴿سامانه پرداخت نوین آزادراه‌های کشور﴾ منعقد کرده است . وی افزود : از زمان امضای قرارداد جلسات متعددی جهت بررسی این سامانه با شرکت «سپندار»، کارشناسان ذی‌ربط در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل  و مشاور انتخابی طرح جهت سنجش توانمندی‌ این سامانه تشکیل شده و تعداد خطوط عبوری مجهز به سامانه ETC بیش از ۴۷۰ لاین عبوری طراحی و تعداد آزادراه‌های در دست اقدام جهت استقرار لاین سامانه ۲۸ آزادراه مشخص شده است . مقبلی در خصوص نحوه ارتباطات با کاربران سامانه نیز بیان داشت : نحوه ارتباط با کاربران از طریق تعریف حساب کاربری با استفاده از اپلیکیشن و باجه‌های نقدی برای خرید تگ جریمه عدم پرداخت عوارض ، اطلاع رسانی از طریق پیامک به کاربر انجام می‌شود و کاربر ظرف مهلت مقرر باید حساب‌ کاربری خود را شارژ کند و در غیر این صورت مراتب تخلف در سوابق خودرو تثبت می‌شود و در مراجعات بعدی با دیرکرد مبلغ  پرداختی از حساب کاربر اخذ خواهد شد . این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود : در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد از ترافیک عبوری از پرداخت عوارض خودداری می‌کنند که با اجرای این طرح موضوع ۱۰۰درصد قابل رفع خواهد بود . به علاوه حرکت بدون توقف خودروها ، تسریع در زمان سفر ، یکنواختی ترافیک و افزایش ظرفیت عبوری آزادراه‌‌ها ،‌ کاهش هزینه‌های سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا ، مدیریت بهینه حمل‌ونقل در ایستگاه‌ها ، اخذ عوارض عادلانه بر اساس مبلغ مصوبه توسط سیستم نیز مزایای سیستم اخذ عوارض الکترونیک یکپارچه محسوب می‌شود .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تردد بین استانی از ابتدای طرح تا چهاردهم فروردین ۴۲ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۲۶ وسیله نقلیه بوده که از کاهش دو درصدی نسبت به مدت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در بازه زمانی ده روزه از اجرای طرح سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ ، میزان تعداد تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور از ۴۶۵ هزار نفر ...

|

         

|

پیش‌بینی‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور از افزایش پنج درصدی سفرهای نوروزی در ایام تعطیلات پیش‌رو حکایت دارد و بر این اساس ضرورت آمادگی ۱۰۰ درصدی برای خدمات‌رسانی بهینه در سایه تلاش مضاعف همه نیروهای سازمان راهداری اهمیت دارد .

|

با وجود همه کمبودها ، اربعین امسال در حوزه خدمات‌رسانی و پاسخگویی به نیازهای مردم در جایگاه خود نمونه و کم‌نظیر بود .

|