ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کشور

در شرایط کنونی نگاه دولت به توسعه حمل و نقل ریلی مثبت است ، در همین راستا خوشبختانه با اذن رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس ، دولت در بحث فاینانس پروژه های ریلی مجاز شده که سهم ۱۵ درصدی خود در اجرای پروژه ها را از صندوق توسعه ملی تامین کند که این مسئله امتیازی ویژه برای وزارت راه و شهرسازی جهت توسعه حمل و نقل ریلی است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت : عمر متوسط واگن‌های حمل و نقل ریلی حدود ۳۰ سال است که این مسئله نشان‌دهنده ضرورت نوسازی ناوگان ریلی در کشور است . مجید کیانپور با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کشور ، گفت : توسعه حمل و نقل ریلی در کشور آثار مثبتی برای اقتصاد خواهد داشت به طوری که اگر میزان انتقال مسافر و کالا از طریق ریل افزایش یابد ، قطعاً هزینه ها به صورت چشمگیر در بخش های مختلف کاهش خواهد یافت . نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی به معنای توسعه اقتصادی کشور است ، افزود : بر اساس گزارش های واصله و بررسی های صورت گرفته ، حداکثر  استفاده از شبکه ریلی حدود ۵۰ درصد است ، اما متاسفانه ما نتوانستیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم . در شرایط کنونی نگاه دولت به توسعه حمل و نقل ریلی مثبت است ، در همین راستا خوشبختانه با اذن رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس ، دولت در بحث فاینانس پروژه های ریلی مجاز شده که سهم ۱۵ درصدی خود در اجرای پروژه ها را از صندوق توسعه ملی تامین کند که این مسئله امتیازی ویژه برای وزارت راه و شهرسازی جهت توسعه حمل و نقل ریلی است . کیانپور تصریح کرد : امروز توسعه حمل و نقل ریلی در گرو واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی است ، از این رو اگر در این حوزه به درستی سرمایه‌ها جذب شود ، معادل قیمت و میزان فروش نفت به اقتصاد کشور کمک خواهد شد . البته توسعه حمل و نقل ریلی نیازمند استقبال مردم از این بخش است ، در تمام کشورها مردم برای تردد و مسافرت بیشتر از قطار ها استفاده می کنند اما در کشور ما گرایش به استفاده از حمل و نقل ریلی بسیار پایین تر است ، بنابراین باید فرهنگ‌سازی لازم برای افزایش استفاده مردم از این بخش صورت گیرد . این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد : افزایش امنیت ، صرفه جویی انرژی ، کاهش ترافیک و بهبود وضعیت زیست محیطی از آثار مثبت توسعه حمل و نقل ریلی است ، همچنین توسعه این بخش و افزایش سهم حمل مسافر و کالا نسبت به حمل و نقل جاده ای، موجب صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون دلاری می شود . امروز عمر متوسط واگن های حمل و نقل ریلی بیش از ۳۰ سال است ، حال با توجه به توان داخل و ظرفیت مهندسان کشور ما باید در جهت تولید واگن های جدید کاهش میانگین عمر واگن‌ها اقدام شود .




مطالب مرتبط

       

|

بر اساس آمار سال ۲۰۲۳ ، رشد متوسط اقتصاد دنیا ۳ درصد ، رشد تجارت دریابرد دنیا ۴.۸ درصد و بیش از ۱۱ میلیارد تن بوده و ظرفیت تناژ ۸۰ هزار فروند کشتی‌های اقیانوس پیمای دنیا ، ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون تن بوده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است ، گفت : این پروژه‌ها ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میعاد صالحی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد ، اشاره کرد و گفت : این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل ...

|

ایران می تواند با بهره گیری مدبرانه از ساحل ، پسکرانه و جزایر متعدد و متنوع خود، در آبهای پیرامونی خلیج فارس دریای عمان و دریای خزر و با حضور مؤثر در فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره گیری از آنها - به عنوان یک پیشران و محور توسعه - جایگاه شایسته‌ای در منطقه و جهان برای خود احراز ...

|