اهمیت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد توجه به ایمنی و رعایت حریم خطوط ریلی

فرهنگ سازی و پروژه های ایمنی در همه بخشها از جمله بخشهای زیر بنایی لازم و ملزوم یکدیگر است و برنامه ریزی مستند و عینی در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، روند تمام مواردی که منجر به سوانح ریلی می شود باید کاهشی بوده و نقش نیروی انسانی در بروز چنین حوادثی پیوسته کمرنگ تر شود . حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن با بیان این مطلب در چهارمین جلسه ستاد مدیریت بحران و ارتقای ایمنی راه‌آهن گفت : نظارت بر ایمنی حمل و نقل ریلی ، باید مستمر و سختگیرانه و توام با فرهنگ سازی باشد . وی در جمع اعضای کارگروه این ستاد تاکید کرد : نباید در خصوص وقوع حوادث واگن های باری بی توجه باشیم زیرا این گونه حوادث تنها باعث آسیب مالی به واگن ها و بار نمی شود بلکه باعث اختلال حرکت قطارهای مسافری و ایجاد حوادث بزرگتر از حوادث مسافری مانند حادثه تلخ خیام می شود . ضرورت اطلاع رسانی و هدف گذاری قائم مقام راه آهن در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد تبعات بی‌توجهی به ایمنی و رعایت نکردن حریم خطوط ریلی گفت : فرهنگ سازی و پروژه های ایمنی در همه بخشها از جمله بخشهای زیر بنایی لازم و ملزوم یکدیگر است و برنامه ریزی مستند و عینی در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد . او با اشاره به اینکه ایجاد زیر گذرهای چند منظوره می تواند موجب علاقمندی و احساس امنیت بیشتر مردم برای عبور و مرور از آنها شود ، افزود : احداث معبر همسطح راه آهن در ناحیه شمال تجربه موفقی در رابطه با تشویق مردم عبور از گذرگاه های همسطح مجازاست . قائم مقام راه آهن همچنین در زمینه مسئله فرونشست زمین در برخی از مناطق ریلی گفت : این مسئله تهدیدی خطرناک است که بایستی به دقت مورد پایش و بررسی قرار گیرد که در این خصوص می‌توان از همکاری پژوهشکده وزارت راه و شهرسازی و تحقیقات انجام شده در این زمینه استفاده کرد . برای اصلاحات بلند مدت در این زمینه نیازمند مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هستیم و راه آهن به تنهایی قادر نیست تا هزینه این اقدامات را تامین کند . کاهش ۲۰ درصدی سوانح سید محمد موسوی مدیر کل خط وسازه های فنی راه‌آهن نیز با تشریح برنامه‌های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت راه آهن در راستای ارتقای ایمنی رو سازی خط گفت : فرهنگ سازی نقش عمده ای در ارتقای ایمنی ریلی دارد و در این زمینه روابط عمومی می تواند نقش برجسته ای را ایفا کند . افزایش جمعیت، خطوط ریلی ، حاشیه نشینی در اطراف این خطوط از یک سو و آشنا نبودن همسایگان ریلی با خطرات ناشی از حرکت قطار ، شرایط را برای وقوع سوانح ریلی تشدید کرده و درصورتی که فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگیرد ، اقدامات فنی دیگر از جمله ساخت تقاطع ها نمی تواند مثمر ثمر باشد . همچنین خسرو رشیدی مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه در این جلسه با ارائه گزارش ۹ ماهه امسال حوادث ، گفت : بسیاری از حوادث ریلی خارج از گذرگاه های مجاز رخ می دهد . وی با بیان اینکه میزان حوادث ریلی بخش خط در ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است ، افزود : با این حال ساکنان حاشیه خطوط به دلایل متعدد از روگذرها و زیر گذرها استقبال نمی‌کنند و در این زمینه با توجه به تجربه های دیگر کشورها می توان در مورد استفاده از گذرگاه های همسطح برای عابران روش های جدیدتری را بکار گرفت . رشیدی موضوع مقابله با شنهای روان را از دیگر موضوعات مورد توجه برای راه آهن دانست و یادآور شد : این امر با توجه به روند فزاینده خشکسالی در آینده خطری جدی برای راه آهن به شمار می رود .




مطالب مرتبط

بیشترین تعداد تماس‌های مسافرین درباره موجودی ، ساعت حرکت قطارهای بین‌شهری و ساعت حرکت قطارهای حومه‌ای بوده و تعداد ۷۹۱ تماس (حدود ۲ درصد از کل تماس‌های تلفنی) به درخواست‌های ثبت شده اختصاص پیدا کرده است .

|

شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

|

مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

|