معاونت حمل و نقل یا سازمان مدیریت راهبردی حمل و نقل کشور

بعد از ادغام وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری شرایط برای بخش حمل و نقل و به ویژه حوزه ترابری سخت تر از گذشته گردید . حوزه فعالیت وزارتخانه چندین برابر شد اما حیطه نظارت وزیر تحلیل رفت . این وسط سازمان های حمل و نقلی هم شدند همه کاره ، سیاستگذار و در عین حال مجری . عملا شدند نماینده تمام و کمال حاکمیت و ستاد وزارتخانه تنزل یافت به دبیرخانه حمل و نقل کشور . در این میان آنچه که کلا مغفول ماند سازوکار و چارچوب یکپارچگی مدهای حمل و نقل بود . سازمان های حمل و نقلی مثل راه آهن و سازمان راهداری شدند مرکز تصمیم گیری های خلق الساعه که معلوم نبود چه میزان این تصمیمات به نفع کل بخش و اقتصاد کشور است . خب این میان یک متعادل کننده ، یکپارچه ساز ، طراح و مجری بیگ پیکچر کل حمل و نقل نیاز بود . این امکان در خود وزیر نبود چرا که حیطه بزرگتری را می بایست مدیریت می کرد . پس معاونت حمل و نقل ایجاد شد تا این حلقه مفقوده زنجیره حمل و نقل کشور تکمیل شود . در این دو سالی که از این اقدام درست گذشت نتایجی که حاصل شده قابل تامل است اما به هیچ وجه کافی نیست . به نظرم این ساختار معاونت حمل و نقل از نقشی که در ابتدا برایش تعریف شده در حال فاصله گرفتن است . چندان خبری از یکپارچه سازی زیربخش ها نیست . تصمیمات خلق الساعه و جزیره ای همچنان در زیربخش ها گرفته می شود . شاخص های موفقیت بخش حمل و نقل به شاخص های موفقیت زیربخش ها گره نخورده است . از همه بدتر نقش رگولاتوری که می تواند یکی از مسولیت های این معاونت باشد کلا فراموش شده است . از طرفی در درون سازمان های حمل و نقل حداقل تاکنون چنین نقش یکپارچه سازی که از دیدگاه هایش استقبال جدی شود و بشود مرجع رسیدگی به نابسامانی ها و ایجاد کننده بستری برای تصمیمات مشترک و جامع نگر مشاهده نمی شود . آنها کار خودشان را با همان سبک و سیاق و به گمان خودشان در بهترین شکل ادامه می دهند . امروز اگر بخواهم ارزیابی خودم را از معاونت حمل و نقل بگویم بیشتر ترجیح می دهم آن را دستیار ارشد وزیر بنامم . شاید یک دلیل برای این ادعا تعامل بیشتر معاون حمل و نقل با شخص وزیر است تا مدیران و فعالین مدهای حمل و نقلی ، تا بخش خصوصی و انجمن ها . به نظرم این ضعف بیشتر بر می گردد به شکل ساختاری این معاونت که فاقد انعطاف و استقلال لازم است . فاقد توان برنامه ریزی و سازماندهی برای کل بخش است . و فاقد ابزارهایی است برای اجرای ایده هایش در شاکله کل حمل و نقل . شاید تغییر جنس ساختاری از "معاونت حمل و نقل" به "سازمان مدیریت راهبردی حمل و نقل کشور" چنین ویژگی را به او بدهد . سازمانی که می تواند برای اهدافش برنامه ریزی و سازماندهی کند و با استفاده از اهرم های مالی ، بودجه ای و حقوقی بر اجرای درست آن نظارت و کنترل داشته باشد . تدوین و تنظیم مقررات ، استانداردها و امور رگولاتوری زیربخش های حمل و نقل را بر عهده گیرد . به این ترتیب دبیرخانه شورایعالی هماهنگی ترابری کشور را سازمانی با اختیارات و مسئولیت های متناسب اداره خواهد کرد که می تواند نتایج درخوری در پی داشته باشد . البته همزمان با داغ شدن مجدد بحث تفکیک بخش راه و مسکن و ایجاد وزارت حمل و نقل می توان به جایگاه مناسب این مسئولیت ها که اینک بلاتکلیف مانده ‌است بیشتر توجه کرد .   مجید بابایی - پژوهشگر حوزه مدیریت فناوری و حمل و نقل




مطالب مرتبط

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|

سال گذشته برای رفع نقاط پرحادثه ، بهسازی ، روشنایی ، نصب نیوجرسی ، خط کشی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین حسینی ، ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شد که امسال نیز همین اقدام در دست انجام است .

|

ترانزیت کالاهای غیرنفتی در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد رشد داشته است .

|

محورهای کهک ، فردو ، دستجرد ، تاج خاتون ، قاهان و ... از جمله محورهای روستایی هستند که در دستور کار این اداره کل جهت پیگیری ارتقای آنها به راه فرعی غیر شریانی قرار دارند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تسهیل تجارت و روان‌سازی تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور را از ...

|