افتتاح راه‌آهن ارومیه و تشکیل راه‌آهن منطقه‌ای آذربایجان

هرچند هنوز عده‌ای در اینکه سهم راه‌آهن می‌تواند در حمل‌ونقل بار و مسافر در ایران به سه برابر وضع موجود افزایش یابد تردید دارند ، لیکن ، من بر این باور بودم و هستم که نه تنها این‌کار شدنی است که چاره‌ای جز این نداریم .

امروز بسیار خوشحالم که خطِّ‌آهن به ارومیه رسید و به‌طور رسمی توسط رییس جمهور محترم افتتاح شد . پیش از آنکه به نکته‌ای که می‌خواهم طرح کنم بپردازم ضروری می‌دانم به تمام همکاران عزیزِ پیشینم در شرکت ساخت که مسئولیت اصلی احداث را برعهده داشتند و هم‌چنین همکاران خوبم در وزارت‌ راه‌ و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و باز همچنین تمام کارگران ، مهندسان سخت‌کوش و شرکت‌های مهندسان مشاور طراح و ناظر و شرکت‌های پیمانکاری توانمند که درگیر طراحی و اجرای این پروژه مهم بودند خداقوت و خسته نباشید بگویم . به مردم آذربایجان غربی و نمایندگان محترم آنان در مجلس شورای اسلامی که با جدیت پی‌گیری اجرای آن بودند نیز تبریک و سپاس دارم . امید که هرروز شاهد آبادانی گوشه‌ای از ایران عزیز باشیم . هرچند هنوز عده‌ای در اینکه سهم راه‌آهن می‌تواند در حمل‌ونقل بار و مسافر در ایران به سه برابر وضع موجود افزایش یابد تردید دارند ، لیکن ، من بر این باور بودم و هستم که نه تنها این‌کار شدنی است که چاره‌ای جز این نداریم . یک بدیل اساسی برای عبور از خودرومحوری در توسعه شهری و برون شهری ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهبهود وضعت محیط زیست قطعا توسعه‌ی خطِّ‌آهن سبک و سنگین است . لازمه‌ی اینکه راه‌‌آهن انتخاب اول مردمان در عادت حمل‌ونقلیِ روزانه‌‌شان در سفرهای شخصی و یا ارسالِ کالا گردد ، این است که امکان دسترسی همگان به شبکه فراهم آید . هم‌چنین ضروری است که سطح خدمت‌دهی راه‌آهن به‌قدری گسترش یابد که امکان پاسخگویی به نیازهای روزانه‌ی حمل‌ونقلی مردم را داشته باشد . با توجه به گستردگیِ جغرافیای ایران ، من راه‌کار را در ایجاد راه‌آهن‌های منطقه‌ای در ایران می‌دیدم . اولین منطقه که در ذهن من شکل گرفت آذربایجان بود و این موضوع را در چند نوبت به مجمع نمایندگان محترم آذربایجان‌ها و اردبیل متذکر شدم . پروژه‌هایی هم که در وزارتخانه پی‌گرفتم بر همین اساس بود .   عباس آخوندی - ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷




مطالب مرتبط

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در سهم جاده در میزان تصادفات ، نقاط پرحادثه است که در آخرین جلسه‌ای که با پلیس داشتیم ۸۸۷ نقطه حادثه خیز شناسایی شد و قرار بر این بود که سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ نقطه را مرتفع کنیم و مابقی تا پایان دولت رفع خواهد شد .

|

       

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در نشست بررسی طرح های توسعه راه آهن و چالش های آنها که به همت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است ، گفت : این پروژه‌ها ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست ما در حوزه پروژه‌های حمل و نقلی بهره‌برداری از ۹۵ درصد پیشرفت و تکمیل پروژه ...

|