برنامه های سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برای توسعه و افزایش حمل و نقل ریلی در منطقه

در حال حاضر اکو پنج کریدور ریلی تعریف کرده است که همگی آنها از ایران می‌گذرد . آنچه مسلم است اکو از نظر زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه مناسب دارای جایگاه خوبی است و از نظر فعالیت های دریایی و بازار مصرف ، بازار مستعدی دارد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان اکو (سازمان همکاری اقتصادی) با حضور سفرا و نمایندگان ۱۰ کشور عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران به میزبانی راه‌آهن در ساری برگزار شد . هادی سلیمانپور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو در ابتدای این رویداد دو روزه با خیرمقدم به سفرا و نمایندگان کشورهای عضو ، برگزاری شورای نمایندگان اکو در مازندران را بهره گیری مناسب از ظرفیت های این خطه شمال کشور دانست . مازندران ظرفیت های قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل ، گردشگری ، کشاورزی و صنعت دارد و می توان از این ظرفیت ها در اکو بهره برداری کرد . ضرورت سرمایه گذاری داخلی اکو نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن نیز در این نشست گفت : سازمان همکاری اقتصاد اکو باید راهبرد جدیدی برای توسعه همکاری حمل ونقلی و تکمیل پروژه ها و برنامه‌ها تعریف کند . او در دویست وسی‌وچهارمین نشست شورای نمایندگان دائم اکو افزود : در حال حاضر اکو پنج کریدور ریلی تعریف کرده است که همگی آنها از ایران می‌گذرد . آنچه مسلم است اکو از نظر زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه مناسب دارای جایگاه خوبی است و از نظر فعالیت های دریایی و بازار مصرف ، بازار مستعدی دارد . وی با اشاره به برنامه های اکو برای توسعه و افزایش حمل و نقل ریلی در منطقه ادامه داد : تکمیل زیربناها ، راه‌اندازی و فعالسازی کریدورهای حمل‌ونقلی از جمله کریدور اسلام آباد - تهران - استانبول ، قطار کانتینری آلماتی - بندرعباس و آلماتی - استانبول و کریدور ایران - افغانستان - تاجیکستان - قرقیزستان و چین از جمله این برنامه هاست . اگر چه ساخت کریدور ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان از سوی سازمان اسکاپ و بانک توسعه اسلامی در دست اجراست ، ولی سایر پروژه ها بایستی با سرمایه گذاری داخلی اکو عملیاتی شود .     نشست شورای نمایندگان اکو   او با بیان اینکه منطقه اکو با موقیعت جغرافیایی ویژه قابلیت تبدیل شدن به یک جایگاه بین المللی را دارا است ، گفت : این منطقه یکی از بهترین مناطق جهان و نقطه پیوند آسیا به خاورمیانه و اروپا است . وی با اشاره به چالش های فراروی تصریح کرد : عدم سرمایه گذاری روی پروژه ها و بازسازی ناوگان ریلی در برخی کشورها و ناامنی در برخی کشورها از جمله چالش ها است ، از این رو نیازمند تدوین استراتژی ها برای توسعه حمل و نقل به ویژه ریلی هستیم . توسعه حمل و نقل ریلی تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقتصادی کشورهای اکو دارد و امیدواریم سازمان اکو در این زمینه نقش فعال تری ایفا کند . تور گردشگری راه‌آهن برای سفرا بر اساس این گزارش ، در حاشیه برگزاری این رویداد مهم در ایران، سفرای ۱۰ کشور عضو اکو ، برای شرکت در دویست و سی و چهارمین نشست نمایندگان دائم این سازمان با یک رام قطار گردشگری از تهران به ساری آمدند . این سفر که به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد برای آشنایی شرکت کنندگان بود و در بین راه از ایستگاه راه آهن فیروزکوه ، پل ورسک و ایستگاه شیرگاه بازدید شد تا حاضران با جاذبه‌های گردشگری ریلی و مسیر ریلی شمال آشنا شوند . ظرفیت قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو در نشست شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی اکو در هتل سالاردره ساری ، اظهار داشت : اکو ظرفیت بسیار فوق العاده ای در کشورهای منطقه دارد و حدود ۷۳۳ میلیارد دلار بازار اقتصادی داشته است . وابستگی فرهنگی تنگاتنگ و قابل توجه ای بین کشورهای عضو اکو ایجاد شده است . مظاهری با اشاره به اینکه مازندران ظرفیت قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل ، گردشگری ، کشاورزی ، صنعت دارد ، تصریح کرد : این ظرفیت می‌تواند در قالب مجموعه فعالیت‌های خود موثر در توسعه اقتصادی مناطق باشد .     نشست شورای نمایندگان اکو درباره نشست اکو اکو نام اختصاری سازمان همکاری اقتصادی است که درسال ۱۹۴۸ با عضویت سه کشور ایران ، ترکیه و پاکستان اعلام موجودیت کرد . ساختار جدید آن سال ۱۹۹۲ با پذیرش کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان و قرقیزستان تعریف شد . نشست شورای نمایندگان دائم اکو با هدف تقویت مناسبات اقتصادی ، توسعه مسائل زیربنایی و ترانزیتی و تبیین جایگاه این خطه شمال کشور برای اعضای این سازمان ایجاد شده است . سازمان اکو دارای تشکیلات مختلف از جمله نشست سران ، شورای وزیران ، شورای نمایندگان دائم و شورای برنامه ریزی منطقه ای است . نشست شورای سران هر ۲ سال یک بار برای اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌ شود و شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری سازمان است ، سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد . نشست‌های پیشین نمایندگان دائم اکو در ایران در استان گیلان و بوشهر بود و مازندران سومین استان برگزار کننده این نشست در کشور و مجید بیزمارک مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه نماینده جمهوری اسلامی در این نشست است . گفتنی است در نشست دو روزه نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی اکو در ساری ، دبیرکل ، اعضای دبیرخانه اکو ، مدیران ارشد وزارت امور خارجه و رجا و هیئت‌هایی از کشورهای افغانستان ، آذربایجان ، قزاقستان ، جمهوری اسلامی ایران ، قرقیزستان ، پاکستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

|

مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

تعداد کشته های جاده ای در سال حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد تصادفات جرحی و منجر به نقص عضو بیش از ۱۰ برابر این میزان بوده است . در حالی که صنعت ریلی ، به لحاظ ایمنی و عدم آسیب های جسمی و مالی ، حوزه ای کاملا متفاوت نسبت به جاده است .

|