ﻟﺰوم ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻟﺠﺴﺘﯿﮑﯽ در حوزه دریایی و بندری

اراﺿﯽ ۲۴۰۰ ﻫﮑﺘﺎری ﻣﺠﺎور ﺑﻨﺪر ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﯾﯽ ، ۴۵۳ هکتاری جزیره نگین بوشهر ، ۴۵۰ هکتاری بندر شهید بهشتی چابهار و اراضی ۶۰۰ هکتاری توسعه ای منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی و ﻋﻤﻠﮑﺮدی ، ﻓﺮﺻﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ در این ﻣﻨاطق را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﺳﺎزد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت توسعه مجتمع‌های گردشگری ، تولیدی و تبدیلی تاکید کرد . حسین صادقی‌نژاد مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی گفت : ﺗﺎﻣﯿﻦ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﺟﺎﯾﮕﺎه ﮐﺸﻮر در ﻣﺒﺎدﻻت ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﺗﺒﺪﯾﻞ اﯾﺮان (به ویژه بندر شهید رجایی) ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از ﻫﺎبﻫﺎی ﻟﺠﺴﺘﯿﮑﯽ در ﺳﻄﺢ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺿﺮورت ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺮاﮐﺰ ﻟﺠﺴﺘﯿﮑﯽ در ﮐﺸﻮر ﻣﻄﺮح است که در سال جاری مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت . ﺑﺮﺧﻮرداری از ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞﻫﺎی وﯾﮋه ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ، ﺷﺮاﯾﻂ اﻗﺘﺼﺎدی و اﻣﮑﺎﻧﺎت و ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت زﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ و توجه و تمرکز بیش از پیش به موضوع افزایش بهره وری با استفاده از پتاسیل های موجود ، ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم را ﺑﺮای ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﻣﺮاﮐﺰ ﻟﺠﺴﺘﯿﮑﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﺳﺎزد . صادقی نژاد اظهار کرد : کشور ایران با وﺟﻮد ﺷﺒﮑﻪ ﮔﺴﺘﺮده ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺟﺎده‌ای و رﯾﻠﯽ ﺑﺎ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺑﺎﻻ (وﺟﻮد ﺗﺴﻬﯿﻼت ﮔﺴﺘﺮده ﺗﺮاﻧﺰﯾﺘﯽ از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﺮان) ، ﺑﻬﺮه‌ﻣﻨﺪی از ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﺛﺮوت‌های ﻣﻠﯽ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﺳﺘﻘﺮار در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋیک ﺧﻠﯿﺞﻓﺎرس و دریای عمان و ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋه در ﮐﺮﯾﺪور ﺷﻤﺎل – ﺟﻨﻮب ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﻨﺪر ﻣﻤﺘﺎز ﮐﺸﻮر و دروازه ﺻﺎدرات و واردات ﮐﺸﻮر اﯾﻔﺎی ﻧﻘﺶ می‌کند . وﺟﻮد ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﭘﺸﺘﯿﺒﺎن ﺑنادر در ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺿﺮورت رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ در ﺣﻮزه ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ ، ﻟﺰوم ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻟﺠﺴﺘﯿﮑﯽ در اﯾﻦ ﺣﻮزه را آﺷﮑﺎر ﻣﯽﺳﺎزد .  مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد : اراﺿﯽ ۲۴۰۰ ﻫﮑﺘﺎری ﻣﺠﺎور ﺑﻨﺪر ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﯾﯽ ، ۴۵۳ هکتاری جزیره نگین بوشهر ، ۴۵۰ هکتاری بندر شهید بهشتی چابهار و اراضی ۶۰۰ هکتاری توسعه ای منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی و ﻋﻤﻠﮑﺮدی ، ﻓﺮﺻﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ در این ﻣﻨاطق را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﺳﺎزد . وی با تاکید بر ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد و ﻃﺮحﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮری عنوان کرد : ﺑﺮای ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ از اراﺿﯽ ﻣﺬﮐﻮر در جهت توسعه حمل و نقل چندوجهی با تمرکز بر عملکرد ریلی از طریق بنادر ، گسترش مجتمع های گردشگری و توریستی و همچنین جذب ترانشیپ ، ترانزیت و فعالیت‌های لجستیکی ، ارزش افزوده ، صنایع تولیدی و تبدیلی با رویکرد صادرات مجدد و افزایش ترافیک بندری و دریایی و با ایجاد شهرهای ﻟﺠﺴﺘﯿﮑﯽ ضروری است .




مطالب مرتبط

بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است .

|

"سامانه یکپارچه عملیات بندری" به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی با مدیریت معاونت امور بندری و اقتصادی و نظارت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی از آبان ماه ۱۴۰۲ در دست تحلیل ، طراحی و تولید می‌باشد .

|

هیات تاجیکستانی در این سفر همچنین با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، مسئولان منطقه آزاد و حمل و نقل جاده‌ای چابهار دیدار و در خصوص مراودات تجاری و توسعه ترانزیت کشور جمهوری تاجیکستان از طریق بندر شهید بهشتی مذاکره کردند .

|

در سال گذشته میزان کانتینرهای وارداتی نسبت به سال گذشته ثابت بوده اما میزان کانتینرهای صادراتی ۲۰ درصد افزایش داشته است .

|

بندر شهید رجایی یکی از مهم‌ترین مبادی ورودی کالای اساسی کشور محسوب می‌شود که درحال حاضر دارای ۱۸ باب انبار مسقف با ظرفیت بیش از ۳۵۰ هزار تُن ، ۶ پست اسکله ویژه کالای اساسی و همچنین تعداد سه پایانه نگهداری فرآورده‌های روغن خوراکی به ظرفیت ۳۷۰ هزار تُن است .

|