پروژه بندر چابهار مهمترین طرح اقتصادی هندوستان در ایران


دولت هند به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه‌مند است و تلاش می کند سرمایه‌گذاران هند را برای ورود به ایران به ویژه برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار تشویق کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر حمل و نقل ، بزرگراه ها و کشتیرانی هند پروژه چابهار را مهمترین طرح اقتصادی در دست اجرای این کشور با ایران دانست و گفت : دولت هند از سرمایه گذاری تجار ایران در این کشور نیز استقبال می کند . نیتین گادکاری گفت : از نظر لجستیکی پروژه چابهار بسیار مهم است و می تواند برای ایران و هند یک طرح برد - برد در نظر گرفته شود . هند از این پروژه حمایت می‌کند و آن را تکمیل خواهد کرد . گادکاری که در حاشیه یک نشست تجاری میان ایران و هند با حضور «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران افزود : من معتقدم که پروژه بندر چابهار هم برای سرمایه‌گذاری و هم برای تجارت برای فعالان اقتصادی هر دو کشور بسیار مفید است . وزیر حمل و نقل ، بزرگراه‌ها و کشتیرانی هند همچنین در ارتباط با موضوع سرمایه‌گذاری ، بازاریابی و تجارت از طریق بندر چابهار گفت : سمینار امروز فرصتی برای سرمایه گذاران هند و ایران فراهم کرد تا زمینه های مناسب برای سرمایه‌گذاری را پیدا کنند . این سمینار همچنین به گسترش تجارت میان دو کشور کمک خواهد کرد . وی تاکید کرد که دولت هند به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه‌مند است و تلاش می کند سرمایه‌گذاران هند را برای ورود به ایران به ویژه برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار تشویق کند . سعی خواهیم کرد تا مسائل موجود را به سرعت حل کرده و روابط دو جانبه را گسترش دهیم . وی با اشاره به اینکه روابط ایران و هند در آینده نزدیک بیش از پیش گسترش خواهد یافت ، اظهار داشت : پروژه‌های زیربنایی زیادی میان ایران و هند وجود دارد و ما به دنبال پروژه‌های بیشتری در ایران هستیم . بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته ، هند با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری کنترل دو لنگر‌گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد . چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری ، تجاری ، اقتصادی ، ترانزیتی ، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است . این بندر پس از بهره برداری ، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد . بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد . جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت‌های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالاهای هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست . توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است . در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از ۱.۱ میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله ۱۵ هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد . این بندر می‌تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند .




مطالب مرتبط

حضور پررنگ خطوط حمل و نقل ایران در راه ابریشم جدید

حضور پررنگ خطوط حمل و نقل ایران در راه ابریشم جدید

در حالی که خاورمیانه به یکی از محورهای ژئوپلتیک فعالیت‌های پکن بدل شده ، موقعیت ژئواستراتژیک ایران این کشور را به یک نقطه مهم و کلیدی در مسیر جاده ابریشم جدید به اروپا تبدیل کرده است و در راستای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی پکن با تهران، دلیل خوبی هم برای اتخاذ این رویکرد وجود ...

|

کاهش بهای تمام شده کالا با اتصال بنادر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور

کاهش بهای تمام شده کالا با اتصال بنادر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور

اهمیت بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار از دوران دفاع مقدس و به عنوان بندر پشتیبان خارج از محدوده خلیج فارس عینیت یافت .

|

تدوین بسته‌ تداوم همکاری‌های بخش کشتیرانی و دریایی با خارجی ها

تدوین بسته‌ تداوم همکاری‌های بخش کشتیرانی و دریایی با خارجی ها

در همین راستا بسته‌هایی در زمینه تداوم همکاری‌های بخش کشتیرانی و دریایی با خارجی‌ها تهیه شده که در قالب مختلفی ارائه خواهند شد تا بتوان محدودیت‌ها و تحریم‌ها را در بخش دریایی کشور مدیریت و بدون دست‌اندازی از سر گذراند .

|

فراهم شدن امکان پهلوگیری کشتی های حامل کالاهای اساسی در بندر چابهار

فراهم شدن امکان پهلوگیری کشتی های حامل کالاهای اساسی در بندر چابهار

میزان کالای مورد نیاز استانهای شرقی و جنوب شرق با طی مسافت ۷۷۰ مایل دریایی در سایر بنادر جنوبی کشور تخلیه می‌شود که مسافت زمینی حمل شده به مراکز استانهای مذکور به طور متوسط ۲۶۵ کیلومتر نسبت به فاصله چابهار تا این مراکز بیشتر است .

|

توسعه پیوندهای حمل و نقل از اهداف احداث کریدور بین‌المللی شمال - جنوب‌‌

توسعه پیوندهای حمل و نقل از اهداف احداث کریدور بین‌المللی شمال - جنوب‌‌

ایران با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی در شمال و جنوب از لحاظ موقعیت راهبردی به دلیل قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی شمال – جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزیتی برای جهانیان از اهمیت فراوانی برخوردار است .

|