لزوم افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت میان قطب‌های اقتصادی دنیا


پس از برجام حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا ۶۰ درصد افزایش یافت و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شد و ۱۷ درصد سهم صادرات ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چهار سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده‌ایم ، گفت : در حال حاضر راه‌آهن ۷ میلیارد دلار قرارداد فاینانس منعقد کرده است . تیلمان رودلف براون معاون رئیس بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان در ادامه سفر خود به ایران با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد . در این مراسم ، مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت : کشور آلمان یکی از تأثیرگذارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بزرگترین اقتصاد این اتحادیه به شمار می‌رود . روابط ایران با آلمان و گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی از اولویت‌های مهم سیاست خارجی ایران در رابطه با اتحادیه اروپا است . وی با اشاره به ارتقاء و حجم روابط اقتصادی ایران با آلمان گفت : این رقم در سال گذشته میلادی به ۹.۲ میلیارد یورو رسید ؛ ایران و آلمان می‌توانند به عنوان دو شریک قابل اعتماد در زمینه‌های مختلف اقتصادی همکاری‌های مناسبی داشته باشند . ایران بین کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی دومین کشور بزرگ اقتصادی است ، GDP ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۱۲ میلیارد دلار بود و اقتصاد ایران در آن سال جهش ۶.۴ درصدی داشت . پس از برجام حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا ۶۰ درصد افزایش یافت و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شد و ۱۷ درصد سهم صادرات ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است . وی به برنامه‌ ششم توسعه ایران اشاره کرد و گفت : طبق این برنامه در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز می‌شود و تا ۲۰۲۱ ادامه دارد ، راه‌آهن ایران باید سهم خود را در حمل بار از ۱۲  به ۳۰ درصد و در حمل مسافر از ۸ به ۲۰ درصد برساند . در همین راستا یکی از برنامه‌های ما ، افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا بین قطب‌های اقتصادی دنیا به ویژه خلیج فارس و شمال اروپا و همچنین آسیای شرقی و اروپا از طریق ایران است . محمدزاده افزود : افزایش خطوط برقی با هدف ارتقای سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ، نوسازی و بازسازی خطوط ، ایستگاه‌ها و ناوگان ، توسعه ایستگاه‌های مسافری ، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین منابع مالی ، توسعه و ایجاد بنادر خشک و مراکز لجستیک و اتصال به مراکز تجاری و معدنی و توسعه زیرساخت‌ها در بنادر ، از دیگر برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است . مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد : برای تحقق این اهداف ، رویکرد راه‌آهن ، مشارکت بخش خصوصی در سه حوزه کاری است، بهره‌برداری از ناوگان به بخش خصوصی واگذار شده است و همچنین خدمات و سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی در این حوزه در دستور کار است . در چهار سال گذشته کشور ایران بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری مستقیم داشته است و این غیر از ارقام فاینانس است . در حال حاضر راه‌آهن ایران ۷ میلیارد دلار قرارداد فاینانس برای توسعه زیرساخت‌های ریلی منعقد کرده است .




مطالب مرتبط

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه این بود که حدود یک سوم از ۲۷ هزار واگن باری در سیر با شیر بسته و بدون ترمز حرکت می‌کرد که امروز بعد از ده‌ها سال و با بررسی ۶ ماهه و با یک اقدام انقلابی ، در آبان و آذر حدود ۸ هزار واگن مجهز به سیستم ترمز شدند و هیچ قطاری با واگن باری بدون ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مصطفی بریانی اقدم فورواردر ، کریر کریدورهای بین المللی ریلی در نشست بررسی ترانزیت ریلی گفت : امنیت و ایجاد اقتصاد ایران در تولید ، صادرات و واردات  و اهمیت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه‌آهن از نام‌گذاری یک ایستگاه جدید به نام شهید غیرت شهید حمیدرضا الداغی خبر داد .

|

تا کنون بیش از ۸۲ کیلومتر از محور ریلی بافق به کرمان بازسازی شده است .

|