نسل جدید شناورهای تجسس و نجات دریایی در آب های ایران


ساخت و به کارگیری این شناورها بر اساس دستورالعمل کنوانسیون بین المللی تجسس و نجات دریایی است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به آن ملحق شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، با ساخت ۲ فروند شناور پیشرفته تجسس و نجات دریایی ، پروژه تأمین ۶ فروند کشتی جست و جوی نجات با بالاترین استاندارد دریایی جهان به پایان می رسد . با افزایش چشمگیر تعداد شناورهای تجاری و مسافری در منطقه خلیج فارس ، حفظ جان و نجات سرنشینان شناور های عبوری نیز به عنوان یکی از مأموریت های سازمان بنادر و دریانوردی از اهمیت زیادی برخوردار شده است . بر اساس این گزارش ، تأمین و ساخت ۶ فروند شناور تجسس و نجات در سال ۱۳۹۰ و در شیب یارد بوت سرویس ایران به ارزش ۱۸ میلیون یورو در دستور کار قرار گرفت . بنا بر اعلام اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات ، ساخت و به کارگیری این شناورها بر اساس دستورالعمل کنوانسیون بین المللی تجسس و نجات دریایی است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به آن ملحق شده است . این نسل از شناورهای تجسس و نجات ساخته شده توسط سازمان بنادر ، بیش از ۴۰ گره دریایی سرعت دارد و به امکانات و تجهیزات پیشرفته امداد پزشکی ، مخابراتی ، تجسس و نجات و اطفای حریق (طبق آخرین استانداردهای بین المللی و دریایی) مجهز است و در صورت واژگونی قابلیت برگشت به حالت اولیه (Self-righting) را نیز دارد . «ظرفیت نجات و حمل ۱۶ نفر با ارائه امکانات اولیه اورژانس» و «دریانوردی در فورس ۸ » از دیگر قابلیت های این گروه از شناورهای جست و جوی نجات است . همچنین بر اساس توضیحات اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات ، شناورهای جدید تجسس و نجات دریایی به تجهیزات امداد پزشکی و اورژانس بسیار پیشرفته و تور ویژه گرفتن افراد از آب مجهزاند . عرشه ، سینه ، پاشنه و موتورخانه شناور از طریق دوربین های مداربسته از پل فرماندهی کنترل می شوند و دوربین های دید در شب از دیگر امکانات این شناور قلمداد می شود . بنابر اعلام اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات ، تا پیش از این تعداد ۲ فروند از شناورهای مذکور در اوایل سال ۱۳۹۴ و دو فروند دیگر در اواخر سال ۹۵ تحویل شده است . ضمن آنکه طبق برنامه زمانبندی ارائه شده ، فروند پنجم و ششم آن به ترتیب تا اواخر مهر و دی ماه سال ۹۶ تحویل می شود . سازه شناور فروند پنجم به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات است . شناور ششم نیز در مرحله ساخت سازه قرار دارد . ضمن آنکه قطعات برش خورده بدنه فروند ششم به صورت کیت از نروژ وارد یارد شرکت بوت سرویس شده است . جزئیات مشخصات فنی شناورها : طول سرتاسری :                      ۶/۱۹ متر عرض :                                   ۶/۴ متر ارتفاع :                                  ۸۵/۲ متر آبخور :                                   ۲۵/۱ متر سرعت ماکزیمم :                     ۴۰ گره دریایی سرعت خدماتی :                     ۳۰ گره دریایی ماکزیمم نفرات قابل حمل :        ۱۶ نفر تعداد خدمه :                          ۴ نفر




مطالب مرتبط

با حجم قابل توجه کالاهای ورودی به بنادر استان بوشهر می طلبد با خروج کالاهای رسوبی سنواتی فرصت برای رونق و درآمدزایی بنادر استان بوشهر انجام شود . خدمات رسانی شایسته به تجار و صاحبان کالا در گرو فضای کامل برای انبار و بارانداز است که با ترخیص کالاهای رسوبی این مهم بخوبی محقق ...

|

همایش مذکور در تاریخ ۱۰ الی ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ با شعار "توسعه حمل و نقل آبی برای آینده ؛ گشودن دروازه های آفریقا" و با هدف پرداختن به اقدامات ضروری برای ایجاد بخش دریایی پایدار برگزار خواهد شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت : میزان تخلیه کالاهای اساسی در مجتمع بندری انزلی در سال ...

|

در طرح گردشگری دریایی بنادر این استان ۹ موتورلنج سنتی در بنادر بوشهر ، بوالخیر ، عامری و رستمی و ۶ شناور فلزی در بنادر بوشهر و گناوه فعالیت داشتند .

|

مؤثرتر عمل کردن مدیریت HSE در فرآیندهای عملیاتی بنادر و تقویت نظارت ، پایش و ارزیابی‌های موردنظر ، همچنین ارتقاء ایمنی بنادر از طریق افزایش ایمنی در شرکت‌های خصوصی فعال در بنادر دو هدف محوری تعریف شده است .

|