اجرای الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها از ۱۸ شهریور


کشتی های جدیدی که از تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۶) و بعد از آن ساخته یا تحویل داده شوند ، ملزم به نصب سیستم های پردازش آب توازن (طبق مقرره D-2 کنوانسیون) هستند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها از ۱۸ شهریور سال جاری (۸ سپتامبر ۲۰۱۷) با الحاق ۶۳ کشور و ۵/۶۸ درصد تناژ کشتیرانی جهانی لازم الاجرا شد . مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که به تازگی حکم انتصاب‌اش به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی را دریافت کرده است ، در مراسم روز جهانی دریانوردی با اعلام این خبر ، توضیح داد : آب توازن که جهت حفظ ثبات و تعادل کشتی ها در مخازن خاصی نگهداری می شود ، می تواند حاوی موجودات مضر ، عوامل بیماری زا و گونه های دریایی مهاجم باشد . محمد راستاد گفت : گونه های دریایی مهاجم می توانند اکوسیستم های محلی را مختل کنند ؛ بر تنوع زیستی تاثیر بگذارند و خسارات اقتصادی زیادی به بار آورند. از این رو ، کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها در سال ۲۰۰۴ به منظور جلوگیری از انتشار این گونه ها به مناطق غیر بومی و بروز آسیب های فوق تصویب شد و کشتی ها را موظف نمود آب توازن خود را به منظور برداشت آن از نقاط بی خطر، و تصفیه آن جهت پاکسازی ارگانیزم ها و عوامل آسیب رسان به شیوه های مختلف تعیین شده در دستورالعمل های این کنوانسیون و تصفیه آن جهت پاکسازی ارگانیزم ها و عوامل آسیب رسان به شیوه های مختلف تعیین شده در دستورالعمل های این کنوانسیون مدیریت کنند . معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد : از تاریخ ۱۸ شهریور ماه سال جاری ، رعایت مفاد کنوانسیون شامل عدم تخلیه آب تصفیه نشده مخازن در دریا ، نگهداری طرح مدیریت آب توازن و دفتر ثبت وقایع آب توازن بر روی کشتی ، بازرسی و صدور گواهینامه های مربوطه ، نمونه برداری از مخازن آب توازن در صورت نیاز برای کشتیهای جدید ، الزامی شد . به گفته راستاد ، کشتی های جدیدی که از تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۶) و بعد از آن ساخته یا تحویل داده شوند ، ملزم به نصب سیستم های پردازش آب توازن (طبق مقرره D-2 کنوانسیون) هستند . بر اساس این گزارش ، در هفتاد و یکمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC71) ، سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) موافقت کرد تا به کشتیهای موجود ، فرصتی دوساله برای انطباق با الزامات D-2 و نصب سیستمهای پردازش آب توازن داده شود و این کشتیها تا سال ۲۰۱۹ موظف به تبادل آب توازن در طول مسیر هستند (بر اساس مقرره D-1 کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها) . مرکز منطقه ای راپمی طی بخشنامه ای (MEPC59/INF.3) از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۰۹ کلیه شناورهای ورودی از خارج از منطقه دریایی راپمی را موظف به تعویض آب توازن خود ، در حین حرکت در فاصله حداقل ۲۰۰۰ مایل دریایی از نزدیک‌ترین خشکی و در عمق حداقل ۲۰۰ متر نموده است .




مطالب مرتبط

یادگیری اصول و فنون به کارگیری اصطلاحات حمل و نقل ، تشریح اصطلاحات حمل و نقل دریایی در نسخه جدید اینکوترمز و تبیین الزامات و اصطلاحات جدید در حوزه مذکور از اهم اهداف این دوره‌ فشرده بود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل‌ ، سی و سومین نشست عادی مجمع سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) به عنوان عالی ترین رکن تصمیم گیری این سازمان تخصصی ملل متحد ، ...

|

در این رویکرد آموزشی از دانش آموزان خواسته شد در پاکیزه نگه داشتن محیط زیست دریا و ساحل ، با سازمان بنادر و دریانوردی مشارکت فعال داشته باشند .

|

در این زمینه ، اقدامات کوتاه مدت و بلندمدتی برنامه‌ریزی شده است و نیز مناقصه‌ای برگزار می‌شود که ظرفیت لایروبی در شمال کشور افزایش می‌یابد . همچنین با کشورهای حوزه دریای خزر از جمله روسیه و قزاقستان مذاکراتی انجام شده است ، اما برنامه‌های مشترک پساز اعلام نتایج مطالعات ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی به سی‌وسومین اجلاس مجمع سازمان بین‌المللی ...

|