جزئیات تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون ایمنی راه ها


با توجه به ایمنی بالای حمل‌ونقل ریلی ضمن تأکید بر توسعه حمل‌ونقل ریلی استفاده از این شیوه در مسیر‌های ممکن در اولویت کلیه اردوها قرار گرفته و تسهیلات لازم فراهم گردد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، کمیسیون ایمنی راه‌ها در قالب اطلاعیه شماره یک در خصوص حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان محور بندرعباس - داراب ، گزارش نتایج جلسه فوق ‌العاده و تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون را اعلام کرد . جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها با هدف بررسی حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان محور بندرعباس - داراب با حضور عباس‌آخوندی وزیر راه و شهرسازی ، مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل ، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سردار حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا و مهدی فیض سرپزست معاونت آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سایر اعضا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و طبق گزارش ارائه شده از سوی این کمیسیون اعلام گردید که در پی حادثه دل‌خراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان در محور بندرعباس - داراب که منجر به فوت ۹ نفر و آسیب تعدادی از سرنشینان شد کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ضمن اعلام همدردی با خانواده قربانیان و آسیب دیدگان و عرض تسلیت به بازماندگان افراد فوت‌شده جلسه فوق‌العاده تشکیل داد . به‌منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و آگاهی از ابعاد حادثه و عوامل شکل‌گیری و شدت حادثه گزارش زیر را پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات مسئولان مرتبط با حادثه و طرح در نشست فوق‌العاده کمیسیون به اطلاع هم‌وطنان می‌رساند . اسناد حمل (صورت‌وضعیت صادره) ، مدارک رانندگان (کارت هوشمند سلامت) و معاینه فنی اتوبوس معتبر بوده و تائید گردید . اردوی دانش‌آموزی مطابق با آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی صادره توسط وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفته است . بررسی خروجی سامانه سپهتن بیانگر رانندگی راننده در محدوده ساعت مجاز بوده است و در زمان وقوع حادثه سرعت اتوبوس ۸۶ کیلومتر در ساعت بوده است . خواب‌آلودگی راننده یا اظهار راننده مبنی بر انحراف به دلیل عدم برخورد با کامیونی که در مسیر مخالف بوده منجر به انحراف اتوبوس در مسیر شده است و هم‌زمان با برخورد قرنیز آبرو ، باد لاستیک چرخ جلو (سمت راست) تخلیه‌شده که یکی از عوامل در عدم تعادل و توانایی راننده در کنترل اتوبوس بوده است . بر اساس بررسی موقعیت حادثه اطلاعات سامانه سپهتن ، مصاحبه با دانش‌آموزان و راننده و تحلیل نحوه وقوع حادثه علت تامه حادثه و انحراف اتوبوس ناشی از خواب‌آلودگی راننده تشخیص داده شد .     از آنجا که اتوبوس به پهلوی راست نه بر روی سقف واژگون شده و به غیر از شکستگی شیشه سقف و ستون آن آسیب جدی ندیده است . همچنین عدم آسیب راننده به دلیل بستن کمربند عامل تشدید آثار سانحه و افزایش شدت آسیب‌ها و فوتی‌ها عدم بستن کمربند توسط سرنشینان بوده است . بررسی‌های کارشناسان اعزامی حاکی از مناسب بودن علائم ، روسازی و مشخصات هندسی راه است . مصوبات : در ادامه این جلسه و طبق تصمیمات اتخاذشده و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مصوبات زیر اعلام گردید : در مدت‌زمان سه هفته سابقه راننده و شرکت صادرکننده صورت‌وضعیت شرایط هندسی راه ، سوابق تصادفات در محور ، نحوه اعمال مقررات و نظارت ، بررسی و اطلاع‌رسانی گردد . سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور موظف است سامانه ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ را طوری تنظیم نمایند که مسافران در صورت مشاهده هرگونه رفتار پرخطر از سوی راننده بتوانند از طریق این سامانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند . ضمناً سازمان صداوسیما بعد از اعلام کمیسیون ایمنی راه‌ها اقدامات مقتضی در خصوص معرفی این سامانه‌ها به عمل آورد . از آنجایی‌ که نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده است وزارت آموزش‌وپرورش . سازمان صداوسیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشارکت مؤثرتری در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی در رابطه با ایمنی ترافیک داشته باشد . مقرر شد سازمان صداوسیما در حد مورد نیاز اعلامی از طرف کمیسیون ایمنی نسبت به پخش تیزرها و برنامه‌های فرهنگ‌سازی ایمنی بدون دریافت هزینه اقدام نماید . آموزش ملاحظات ایمنی و مبانی مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی برای مربیان کلیه اردوها در دستور کار قرار گیرد . دروس و مباحث آموزشی و مبانی ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی در سطوح مختلف آموزشی در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گیرد . با توجه به ایمنی بالای حمل‌ونقل ریلی ضمن تأکید بر توسعه حمل‌ونقل ریلی استفاده از این شیوه در مسیر‌های ممکن در اولویت کلیه اردوها قرار گرفته و تسهیلات لازم فراهم گردد .




مطالب مرتبط

بر اساس برنامه ششم توسعه به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۳۱ درصد کاهش تصادفات پیش‌بینی شده و تاکنون نیز اقداماتی برای تحقق این هدف انجام شده است .

|

سال گذشته ۸ هزار و ۶۶۴ تن اضافه تناژ از ۲ هزار ۴۶۱ کامیون شناسایی شد .

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

ترانزیت کالاهای غیرنفتی در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد رشد داشته است .

|

محورهای کهک ، فردو ، دستجرد ، تاج خاتون ، قاهان و ... از جمله محورهای روستایی هستند که در دستور کار این اداره کل جهت پیگیری ارتقای آنها به راه فرعی غیر شریانی قرار دارند .

|