شناورهای پیشرفته تجسس و نجات دریایی در آب های ایران


ساخت و به کارگیری این شناورها بر اساس دستورالعمل کنوانسیون بین المللی تجسس و نجات دریایی است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به آن ملحق شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، با ساخت ۲ فروند شناور پیشرفته تجسس و نجات دریایی ، پروژه تأمین ۶ فروند کشتی جست و جوی نجات با بالاترین استاندارد دریایی جهان به پایان می رسد . با افزایش چشمگیر تعداد شناورهای تجاری و مسافری در منطقه خلیج فارس ، حفظ جان و نجات سرنشینان شناور های عبوری نیز به عنوان یکی از مأموریت های سازمان بنادر و دریانوردی از اهمیت زیادی برخوردار شده است . بر اساس این گزارش ، تأمین و ساخت ۶ فروند شناور تجسس و نجات در سال ۱۳۹۰ و در شیب یارد بوت سرویس ایران به ارزش ۱۸ میلیون یورو در دستور کار قرار گرفت . بنا بر اعلام اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات ، ساخت و به کارگیری این شناورها بر اساس دستورالعمل کنوانسیون بین المللی تجسس و نجات دریایی است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به آن ملحق شده است . این نسل از شناورهای تجسس و نجات ساخته شده توسط سازمان بنادر ، بیش از ۴۰ گره دریایی سرعت دارد و به امکانات و تجهیزات پیشرفته امداد پزشکی ، مخابراتی ، تجسس و نجات و اطفای حریق (طبق آخرین استانداردهای بین المللی و دریایی) مجهز است و در صورت واژگونی قابلیت برگشت به حالت اولیه (Self-righting) را نیز دارد . «ظرفیت نجات و حمل ۱۶ نفر با ارائه امکانات اولیه اورژانس» و «دریانوردی در فورس ۸ » از دیگر قابلیت های این گروه از شناورهای جست و جوی نجات است . همچنین بر اساس توضیحات اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات ، شناورهای جدید تجسس و نجات دریایی به تجهیزات امداد پزشکی و اورژانس بسیار پیشرفته و تور ویژه گرفتن افراد از آب مجهزاند . عرشه ، سینه ، پاشنه و موتورخانه شناور از طریق دوربین های مداربسته از پل فرماندهی کنترل می شوند و دوربین های دید در شب از دیگر امکانات این شناور قلمداد می شود . بنابر اعلام اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات ، تا پیش از این تعداد ۲ فروند از شناورهای مذکور در اوایل سال ۱۳۹۴ و دو فروند دیگر در اواخر سال ۹۵ تحویل شده است . ضمن آنکه طبق برنامه زمانبندی ارائه شده ، فروند پنجم و ششم آن به ترتیب تا اواخر مهر و دی ماه سال ۹۶ تحویل می شود . سازه شناور فروند پنجم به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات است . شناور ششم نیز در مرحله ساخت سازه قرار دارد . ضمن آنکه قطعات برش خورده بدنه فروند ششم به صورت کیت از نروژ وارد یارد شرکت بوت سرویس شده است . جزئیات مشخصات فنی شناورها : طول سرتاسری : ۶/۱۹ متر عرض : ۶/۴ متر ارتفاع : ۸۵/۲ متر آبخور : ۲۵/۱ متر سرعت ماکزیمم : ۴۰ گره دریایی سرعت خدماتی : ۳۰ گره دریایی ماکزیمم نفرات قابل حمل :  ۱۶ نفر تعداد خدمه : ۴ نفر




مطالب مرتبط

در دیدار خدمه‌ هندی این کشتی انتظاراتی از جمله خدمات پزشکی در کشتی ، برقراری تماس با خانواده‌هایشان و بازگشت به وطن خود داشتند که به آنها اطمینان لازم مبنی بر تحقق انتظارات و خواسته‌های به حق آنان در کم‌ترین زمان ممکن و رعایت اصول ایمنی کشتی داده شد .

|

خوشبختانه فعالیت شرکت های خصوصی فعال در حوزه دریایی در بنادر سراسر کشور در سطح و تراز شرکت های بین المللی است .

|

سال ۱۴۰۲ با فعال شدن ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه ، صفحه جدیدی برای توسعه بندر خرمشهر گشوده شد و با رقم خوردن صادرات ۳۸ هزار تن ، بالاترین رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی در تاریخ کل بندر خرمشهر به ثبت رسید .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملیات اجرای شبکه برق فشار متوسط و روشنایی جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) به آبادان با هدف کاهش تصادفات و رعایت الزامات و ...

|

طرح توسعه بندر خمیر بعد از تصویب در طرح جامع به منظور احداث انبار نگهداشت کالای ملوانی ، مرکز کنترل ترافیک دریایی و سایر بخش‌های مورد نیاز ، امسال وارد مرحله اجرایی می‌شود .

|