لزوم توجه به کریدورها از منظر ظرفیت‌های توسعه‌ای


در حوزه توسعه تا به‌حال به دلیل اینکه حوزه تمدنی را نگاه نکرده‌ایم و همه‌چیز را به عدد و رقم موکول کرده‌ایم ، در انتخاب متحدان استراتژیک خود دچار اشتباهات فاحشی شده‌ایم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که کریدور زاگرس استان‌های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، کردستان ، کرمانشاه ، لرستان و خوزستان را به هم متصل می‌کند گفت : این خطه در واقع مهم‌ترین خطه تمدن ایران‌شهری است زیرا بیشترین تراکم جمعیت ایران در کریدور زاگرس قرار دارد . عباس آخوندی در همایش بررسی مطلوبیت معرفی کریدور شماره ۱۰ (بندر امام خمینی - مرز بازرگان) و راه‌های تجاری‌سازی آن اظهار داشت : معمولا بحث کریدورها و  محورهای توسعه‌ای که در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد ، تابدیل به اعداد و ارقام می‌شود و مشخص می‌شود که چه سود و فایده‌ای و چه مقدار از جمعیت را شامل می‌شود و چه میزان بار و مسافری را می‌تواند جابجا کند و چه حجم از تجارت را بین ملت‌های مختلف می‌تواند داشته باشد . وی افزود : از نظر من سرانجام توسعه جز یک فهمی از موقعیت کنونی ما و ارتباط ما با پیرامون و چشم‌انداز به آینده نیست. لذا بیشتر رویکرد تمدنی و هویتی است. شاید بیان این نکته متفاوت باشد . اما من نام کریدور شماره ۱۰ را زاگرس نام‌گذاری کرده‌ام ، کریدور زاگرس حس و حال دیگری دارد در حالی که کریدور شماره ۱۰ یک عدد است و کریدور زاگرس نشان دهنده یک هویت تاریخی و انسان‌هایی که دارای تاریخ هستند . یک اکنون  و یک گذشته دارند که اکنون آن بیانگر گذشته و چشم اندازه ای برای آینده خواهند داشت . وزیر راه و شهرسازی بیان داشت : من این کریدورها را بیش از جابجایی کالا می‌دانم ، از نظر من این کریدورها ، کریدورهای ارتباطی بین انسان‌ها است . وقتی نگاه می‌کنیم به استان‌هایی که در این کریدور زاگرس به هم متصل می‌شوند متوجه می‌شویم که استان‌های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، کردستان ، کرمانشاه ، لرستان و خوزستان را به هم متصل می‌کند . این خطه در واقع خطه مهم تمدن ایران‌شهری است زیرا بیشترین تراکم جمعیت ایران در کریدور زاگرس قرار دارد .     آخوندی کریدور زاگرس را از جهت دسترسی به منابع آب‌وخاک ، منابع طبیعی ، معادن بهترین دانست و گفت : با توجه به اینکه کریدور زاگرس در شمال ، جنوب ، شرق و غرب ملت‌های فراوانی (بالغ‌ بر ۲۶ ملت) را به هم متصل می‌کند ، پس بار دیگر به این کریدور فراتر از کالا بنگریم ، هم در درون ایران که چه انسان‌هایی را به یکدیگر وصل می‌کند و می‌تواند چه هویتی را نمایندگی کند و با چه ملت‌هایی می‌تواند ارتباط برقرار کند ؟ اگر پایمان را یک‌قدم فراتر از بحث حمل‌ونقل بگذاریم ، اگر رویکرد هویتی نداشته باشیم بعدها با چالش مواجه خواهیم شد . به کریدورها از منظر ظرفیت‌های توسعه‌ای نگاه کنیم وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «به کریدورها از منظر توسعه نگاه کنیم» ابراز داشت : اگر کریدورها به این عنوان دیده شوند در واقع می‌توانیم تمام ظرفیت‌های توسعه را شناسایی کنیم و فراتر از ظرفیت‌های حمل‌ونقل نگاه کنیم ، به‌طور قطع یکی از ظرفیت‌های مهم ظرفیت حمل‌ونقلی است . اما در صورتی که رویکر توسعه را انتخاب کردید و مفهوم انسان را مطرح و آن را موجودی دارای گذشته‌ای که نمی تواند با آن قطع رابطه کند تعریف کردید که  می‌خواهد آن را به آینده بتاباند و آینده را با آن روشن کند ، آنگاه بحث جابجایی کالا در این رویکرد کمی کوچک‌تر می‌شود . عضو کابینه دولت یازدهم بیان داشت : این اتفاقی که مهندس امینی پایه‌گذاری کرد و مهندس تقی‌زاده در حال پیگیری آن است یک رویکرد جدید به آینده ایران است . فکر می‌کنم در حوزه توسعه تا به‌حال به دلیل اینکه حوزه تمدنی را نگاه نکرده‌ایم و همه‌چیز را به عدد و رقم موکول کرده‌ایم ، در انتخاب متحدان استراتژیک خود دچار اشتباهات فاحشی شده‌ایم . به‌طوری‌که از نگاه غرب ، خاورمیانه‌ای تعریف شده و ایران در آن قرار گرفته که لزوما در حوزه تمدن ایران‌شهری ما نیست . اما در مقابل ما از درون ، حوزه تمدنی را نگاه می‌کنیم که آن حوزه با طبقه‌بندی غربی‌ها کاملاً متفاوت است .     همزیستی مردم در حوزه تمدن ۲۵۰۰ ساله ایران‌شهری آخوندی توضیح داد : مردم ایران بیش از ۲۵۰۰ سال با حوزه تمدن ایران‌شهری زندگی کرده‌اند و تاریخ ما به آن پیوسته است . همچنین بخشی از آسیای میانه ، پاکستان ، افغانستان و عراق تا سیحون و جیحون و دریای مدیترانه جزو این حوزه تمدنی است ؛ اما وقتی در تقسیم‌بندی غربی‌ها به‌عنوان حوزه تمدنی خاورمیانه و شمال آفریقا نگاه شود، بخشی از حوزه تمدنی ایران بریده می‌شود و بخشی که نمی‌تواند با آن ارتباط استراتژیک داشته باشد اضافه می‌گردد . وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد : باید خوب به این نکته توجه شود چون این موضوع کوچکی نیست بلکه داستان بسیار مهم و پیچیده‌ای است و باید چندین بار در مورد آن فکر شود تا مشخص شود انسان چندین بار می‌تواند در ادامه مسیر ما مؤثر باشد . اگر شما یک ستون فقرات برای حوزه تمدن ایران شهری در نظر بگیرید در واقع این حوزه حول دو سلسله جبال زاگرس و البرز می چرخد . بنابر این این ستون فقرات زاگرس بیش از یک  کریدور حمل‌ونقل است . وی کریدور زاگرس را دارای پشتوانه‌های تاریخی مستحکمی دانست و گفت : اگر بتوانیم غباری که طی این مدت روی کریدور نشسته را غبار روبی کنیم می‌توانیم ببینیم که چطور می‌توانیم در این کریدور ارتباط بین انسان‌ها را توسعه دهیم . یعنی این کریدور چطور می‌تواند به سمت غرب حرکت کند و با عبور از کردستان عراق و سوریه خود را به مدیترانه برساند و انسانهایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را به هم متصل کند . به گفته آخوندی شمال و شمال شرق کریدور زاگرس به راحتی می تواند به آسیای میانه متصل شود ، در آنجا انسان‌هایی که با یکدیگر تاریخ ، حس و زبان و تجربه تاریخی مشترک داشته اند و داد و ستد فرهنگی با یکدیگر انجام داده اند . اما وقتی به سمت مرکز می‌آییم متوجه می شویم این کریدور چقدر به سمت مرکز کشش دارد .          




مطالب مرتبط

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|