در حال بارگذاری ...
  • تشکیل شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، در روز آخر تدوین لایحه برنامه ششم توسعه با تأکید مستقیم رئیس جمهور سه حکم مهم ریلی در این لایحه گنجانده ...

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، در روز آخر تدوین لایحه برنامه ششم توسعه با تأکید مستقیم رئیس جمهور سه حکم مهم ریلی در این لایحه گنجانده شد که مهمترین آن تشکیل شرکت "حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای" در زیر مجموعه شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

    لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ کل کشور همزمان با روز اجرای برجام ۲۷ دی‌ماه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

    پیش از این کارشناسان ریلی از فقدان حکمی درباره حمل و نقل ریلی در لایحه برنامه ششم توسعه با توجه به وجود ۲ بند مهم ریلی در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری گلایه داشتند. به طوریکه سعید رسولی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در اظهار نظری گفته بود ردپایی از راه‌آهن در برنامه ششم توسعه وجود ندارد و با این نگاه پنج سال دیگر‌ عقب می‌افتیم .

    اما خبر مهم اینکه روز گذشته مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در حاشیه مراسم امضای موافقت نامه قطار حومه‌ای اصفهان-نجف آباد از ورود رئیس جمهور به موضوع گنجاندن احکام ریلی به برنامه ششم خبر داد و درباره احکام ریلی مندرج در برنامه ششم توسعه، گفت: در روز آخر تدوین لایحه برنامه ششم توسعه با تاکید شخص رییس جمهور و مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه سه حکم ریلی مهم در ماده ۱۳ برنامه ششم توسعه گنجانده شد که یکی از این احکام درباره ایجاد یک شرکت خاص برای حمل و نقل حومه بود که هدف از تشکیل این سازمان یکپارچه‌سازی برای تصمیم‌گیری در خصوص حمل و نقل حومه و توسعه این مدل حمل و نقلی است.

    پورسیدآقایی ادامه داد: دو حکم دیگر لحاظ شده در برنامه ششم توسعه "کمک به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های در بخش ریلی" و "معافیت‌های مالیاتی و معافیت حمل و نقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده" بود که این احکام در قیاس با برنامه قبلی بسیار احکام خوبی بوده و موجب رونق صنعت ریلی می‌شود.

     

     

    ماده ۱۳ لایحه برنامه ششم توسعه به شرح ذیل است:

    به منظور تقویت اقتصاد حمل و نقل ریلی و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه و تسریع تسهیل اجرای پروژه‌ها و افزایش رضایتمندی و اقبال عمومی از خدمات ارائه شده در این نوع حمل نقل:

    الف) سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حمل و نقل ریلی٬ سرمایه‌گذاری در مناطق محروم تلقی شده و کلیه قوانین و  مقررات مرتبط با سرمایه‌گذاری در مناطق محروم بر سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی مترتب خواهد بود.

    ب) وزارت راه و شهرسازی موظف است شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای را با هدف ساماندهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل و نقل ریلی حومه‌ای و ساخت خطوط مستقل حومه‌ای در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد. این شرکت با همکاری شهرداری‌های مربوطه متولی کلیه امور حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای در کشور می‌باشد. اساسنامه شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای شش ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان٬ وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

    ج) مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی ( به استثنای مسافری)٬ با نرخ صفر محاسبه می‌شود.




    نظرات کاربران