در حال بارگذاری ...
  • اما و اگرهای ورود 114 فروند هواپیما به ایران

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، روز گذشته بلومبرگ به نقل از یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود ، خبری را درباره خرید 114 ایرباس توسط ...

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، روز گذشته بلومبرگ به نقل از یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود ، خبری را درباره خرید 114 ایرباس توسط ایران منتشر کرد و نوشت این هواپیماها قرار است تا ماه میلادی جولای (تیرماه 95) وارد ایران شوند.

    اما سوال بی پاسخ در گزارش بلومبرگ این بود که این هواپیماها طی چه مدتی وارد ایران خواهند شد؟

    با اندک بررسی روال توسعه شرکت های هواپیمایی در دنیا می توان دریافت که ورود هواپیماهای نو به کشورمان امری زمان بر خواهد بود و نمی توان انتظار داشت این 114 فروند هواپیما طی مدت کوتاه مثلا بازه چند ماهه یا یکساله وارد ایران شوند.

     

     

    فرضیه های احتمالی ورود هواپیما به ایران در کوتاه مدت

    1- ورود هواپیما به یک شرکت هواپیمایی مستلزم فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای بکارگیری آن است، برای مثال باید نیروهای مورد نیاز شامل خدمه پروازی و نیروهای فنی مهندسی مورد نیاز هر هواپیما تامین شوند و آموزش های لازم به آن‌ها داده شود که این امر خود به تنهایی به ماه‌ها زمان نیاز دارد و نمی‌شود طی مدت چندماهه، صدها نیرو را برای کار روی هواپیماهای جدید آموزش داد.

    2- پیش از خرید هواپیما می‌بایست برنامه‌هایی برای توسعه خطوط پروازی توسط شرکت‌های هواپیمایی تدارک دیده شود تا هواپیمایی که وارد کشور می‌شود سود‌آوری داشته باشد که این امر نیز به زمان نیاز دارد و اگر نگاهی به برنامه توسعه شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در دنیا داشته باشیم به وضوح مشاهده می کنیم که این شرکت ها برنامه چندین ساله را برای توسعه خود و خرید هواپیما پیاده کردند، برای مثال شرکت هواپیمایی ترکیش که در فهرست برترین شرکت‌های هواپیمایی جهان قرار دارد، از سال 2005 تاکنون تنها 29 فروند ایرباس 320 را تحویل گرفته یا از سال 2006 فقط 56 فروند هواپیمای میان‌برد ایرباس 321 را به ناوگان خود اضافه کرده که این مثال به وضوح نشان می‌دهد خرید هواپیما آن هم در این مقیاس و با این تعداد (114 فروند) امری زمان بر است.

    3- نکته دیگری که وجود دارد این است که تاکنون شرکت‌های هواپیمایی ایرانی امکان سفارش به شرکت‌های سازنده هواپیما را نداشته‌اند، پس حتی اگر بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها هم سفارش‌های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی ارائه شده باشد، با توجه محدودیت نرخ تولید هواپیما و سفارش‌های سایر شرکت‌ها نمی‌توان انتظار داشت که فعلا سفارش‌های شرکت‌های ایرانی تحویل شود.

    4- در قسمتی از گزارش ذکر شده که این هواپیماها دست دوم هستند، که به این ترتیب خرید آن‌ها نمی‌تواند اهمیت چندانی داشته‌باشد چرا که در دوران تحریم نیز شرکت‌های هواپیمایی، هواپیمای دست دوم خریداری می‌کردند و تنها می‌توان به این امر خوش‌بین بود که هواپیماهای دست‌دوم خریداری شده در زمان کنونی، سن پایینی داشته باشند.

     

    5 - در بخشی از گزارش بلومبرگ صحبت از خرید هواپیماهای ایرباس 340 به میان آورده شده، لازم به ذکر است خط تولید این هواپیما از سال 2011 تاکنون بسته شده و تولید هواپیمای‌ ایرباس 340 که دارای 4 موتور است به دلیل بی‌رغبتی شرکت‌های هواپیمایی به خرید آن متوقف گردیده است چراکه هزینه مصرف سوخت و بکارگیری این هواپیما بسیار بالاست و اگر ایرباس 340 وارد کشور شود، نو نخواهد بود.

     

    6- یکی از راه‌های احتمالی ورود هواپیما به ایران این است که می‌توان از شرکت‌های فعال در زمینه خرید و اجاره هواپیما در دنیا، هواپیمای نو خریداری یا اجاره کرد اما این هواپیماها سفارش شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیستند، ولی می‌توانند به کاهش سن ناوگان هوایی کشور کمک کرده و به ورود هواپیماهای جدید به شرکت‌های هواپیمایی ایران سرعت بدهند.

     

    7- راه دیگری که برای خرید هواپیمای نو از تولیدکنندگان هواپیما وجود دارد ، استفاده از نوبت سفارش دهنده‌هایی است که به هر علتی سفارش خود را لغو کرده‌اند و حالا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌توانند نوبت آن‌ها را برای دریافت هواپیما در اختیار بگیرند که هنوز خبری از این کار منتشر نشده است.




    نظرات کاربران