در حال بارگذاری ...
  • طرح چهار خطه کردن محور ایلام-مهران دست دست می شود

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  Iranway، ایلام-مهران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی برای زائران عتبات عالیات است و سالهاست طرح ...

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  Iranway، ایلام-مهران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی برای زائران عتبات عالیات است و سالهاست طرح چهار خطه کردن این محور به‌جای عملی شدن دست‌به‌دست می‌شود و خبری از اجرا نیست.

     

     

    بدون شک وجود زیرساخت‌های ارتباطی بستری مناسب برای توسعه هر منطقه است، استان محروم ایلام و مرز بین‌المللی مهران این روزها از نبود زیرساخت‌های ارتباطی رنج می‌برند.

    با وجود اینکه حماسه اربعین در دو سال گذشته به یک فرهنگ عمومی بین مردم تبدیل‌شده و مرز مهران به‌عنوان مقصد اصلی زائران در این ایام و دیگر روزهای سال است، مسئولان کشوری نگاه ویژه به این استان و زیرساخت‌های این منطقه به‌خصوص در حوزه ارتباطی ندارند.

    مسیر ایلام به مهران به‌عنوان مهم‌ترین مسیر ارتباطی به مرز بین‌المللی شناخته می‌شود که متأسفانه به دلیل کم‌عرض بودن، نقاط حادثه‌خیز و دو طرف بودن توانایی حجم ترافیک در ایام عادی سال هم ندارد چه برسد در ایام شلوغی مثل اربعین که بیش یک‌میلیون نفر طی یک هفته از این مسیر تردد کنند.

    طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده روزانه هشت هزار وسیله نقلیه در محور ارتباطی ایلام به مهران و برعکس تردد دارند و این در حالی است که این محور در بسیاری نقاط کم‌عرض بوده و ظرفیت این حجم تردد را ندارد و شاهد وقوع تصادفات زیادی در این محور هستیم.

    علاوه بر مسئله اربعین، مرز مهران در طول روز شاهد تردد روزانه پنج هزار زائر و صادرات یک هزار دستگاه کامیون کالا به عراق است که می طلبد مسئولان بیشتر به زیرساخت های آن توجه کنند.

    تا چشم ببندیم اربعین سال آینده نیز می‌آید

    سال گذشته بعد از حماسه اربعین قرار شد زیرساخت‌های استان توسعه یابد و حتی ۱۹ پروژه راه‌سازی در این مسیر نیز در دستور کار قرار گرفت که بخش هایی از این پروژه‌ها نیز اجرایی شد و بخشی از پروژه‌ها نیز معطل نبود اعتبارات ماند و اجرایی نشد.

    در اربعین سال جاری هرچند مشکلات سال گذشته در بحث ترافیک کمتر شده بود ولی بازهم جای پروژه چهار خطه کردن محور ایلام-مهران خالی بود چراکه ترافیک محور اصلی مشکلات بود.

    بااین‌حال مسئولان کشوری در ایام اربعین ضمن بازدید از مرز مهران و مشاهده حجم زیاد زوار و وسایل نقلیه، قول‌هایی برای اجرای توسعه زیرساخت‌های استان به‌خصوص چهار خطه کردن محور ایلام-مهران دادند که بازهم آرام‌آرام در حال فراموشی است.

    وعده رئیس مجلس در سفر به مرز مهران

    با توجه به اینکه‌ ایام اربعین هرساله شاهد حضور میلیونی زائران در مرز مهران خواهیم بود و از طرفی ساخت جاده زمان‌بر است، مسئولان از هم‌اکنون باید به فکر چهار بانده کردن این محور باشند که متأسفانه فعلا این‌طور نیست.

    علی لاریجانی رئیس مجلس در سفری که ایام اربعین به استان ایلام داشت، گفت: با توجه به نزدیک بودن به ایام تصویب بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه، باید مشکلات استان ایلام به‌خصوص در حوزه زیرساخت‌ها شناسایی و ارزیابی شوند.

    وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین نیازها و مشکلات استان ایلام بحث راه‌ها است که باید تلاش شود به‌خصوص محور ایلام به مهران که بسیار پرتردد است، با ارزیابی لازم در سال آینده و با تأمین بودجه چهار خطه شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به حجم بالای تردد زوار از مرز مهران ضروری است راه‌های این استان متناسب با این حجم ترافیک توسعه یابد.

    چهار بانده کردن محور ایلام-مهران در سال آینده

    محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز از چهار بانده کردن جاده ایلام-مهران در اربعین سال آینده خبر داد و گفت: پایانه اربعین نیز در مرز مهران احداث می‌شود.

    وی بیان داشت: برای اربعین امسال اقدامات گسترده‌ای را با همکاری نیروی انتظامی و مرزبانی انجام دادیم و تقریباً در همه موارد بیش از سه برابر ظرفیت زیرساخت‌ها را افزایش دادیم.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه استان ایلام دارای چهار جاده اصلی است، افزود: دو جاده از سمت ملکشاهی و ایلام به مهران ختم می‌شود و در نظر داریم برای اربعین سال آینده جاده ایلام به مهران را چهار بانده کنیم.

    رفت‌وآمد مسئولان وزارت راه و شهرسازی بعد از اربعین در استان ایلام

    بعد از ایام اربعین سال جاری بلافاصله مسئولان وزارت راه و شهرسازی وارد استان ایلام شدند و دریکی از بازدیدها، معاون وزیر راه و شهرسازی از تصمیم این وزارتخانه برای چهار بانده کردن محور ایلام- مهران خبر داد و گفت: ۷۰ درصد زائران تمایل دارند از طریق این محور و مرز مهران به عتبات عالیات مشرف شوند.

    داوود کشاورزیان در بازدید از محور ایلام – مهران عنوان کرد: چهار بانده شدن محور ایلام- مهران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

    رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بیان داشت: آمار اربعین امسال نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد عزیزان چه در مسیر رفت و چه در مسیر برگشت مرز مهران را برای تردد انتخاب کرده‌اند و این امر باعث ایجاد ترافیک و مشکلاتی خواهد شد.

    کشاورزان در خاتمه افزود: مهم‌ترین محدودیت در این زمینه راه‌های ارتباطی شهر مهران است که هم‌اکنون با اعتبارات ملی و استانی قسمت‌هایی از مسیر در حال چهار بانده و سه بانده شدن است و تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیف بودجه‌ای برای چهار بانده شدن محور ایلام- مهران در نظر گرفته شود و این محور به‌طور کامل چهار بانده ( دو باند رفت و دو باند برگشت) شود.

    انعقاد تفاهم‌نامه‌ای وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی جهت دوبانده کردن محور دهلران-اندیمشک

    دریکی از همین بازدیدهای مسئولان کشوری برای توسعه زیرساخت‌های استان ایلام، با پیگیری‌های صورت گرفته با وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه‌ای با مبنای دو بانده مسیر دهلران به اندیمشک به طول ۱۱۲ کیلومتر با حضور نماینده وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص همکاری این دو وزارتخانه در عملیاتی کردن این پروژه به امضا رسیده است.

    علی‌محمد احمدی نماینده مردم حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی از اجرای دو بانده کردن محور دهلران-اندیمشک در یک برنامه چهارساله خبر داد و گفت: این پروژه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

    چهار خطه کردن محور ایلام-مهران ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

    روز گذشته نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام  در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چهار خطه کردن محور ایلام-مهران که بیش از ۹۰ کیلومتر است، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

    سید کمال‌الدین میر جعفریان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در استان ایلام، توسعه راه‌های ارتباطی استان به‌خصوص در مسیر مرز مهران است چراکه این مرز هرساله میزبان میلیون‌ها زائر است و همچنین بیان داشت: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و مسئولان استان ایلام بحث چهار خطه کردن محور ایلام-مهران به‌عنوان اصلی‌ترین راه ارتباطی به مرز است که این مهم نیز هم‌اکنون در حال انجام است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه هزینه برآورد شده برای اجرای کامل این پروژه  ۵۰۰ میلیارد تومان است، افزود: برای اینکه بتوانیم این طرح را هر چه زودتر اجرایی کنیم به‌طوری‌که پیش از اربعین سال آینده تمام شود، حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد اقداماتی که امسال برای رفاه حال زائران اربعین حسینی صورت گرفت با امکانات راه و شهرسازی استان بوده است.

    میر جعفریان در خاتمه عنوان کرد: اگر قرار است اقدام اساسی درزمینهٔ خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی برای سال بعد انجام گیرد باید ردیف بودجه برای این کار در نظر گرفته شود.

    خبری از همه وعده‌ها و اعتبارات فعلاً نیست!

    هم‌اکنون نیز روزها می‌گذرد ولی پروژه چهار خطه کردن ایلام-مهران بازهم بین مسئولان دست‌به‌دست می‌شود که به نظر می‌رسد باوجود نیاز به اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی، نگاه ویژه و ملی می‌طلبد در غیر این صورت این پروژه سالهای آینده هم شاهد اجرایی شدن آن نیستیم.

    در اربعین سال جاری بازهم شاهد تردد میلیونی زائران از مرز مهران بودیم که ضرورت توسعه زیرساخت‌های در این مرز امن را دوچندان کرده است، مرز مهران یکی از مهم‌ترین مرزهای زمینی کشور است که به‌واسطه امنیت و نزدیک بودن به عتبات عالیات در کشور عراق، موردتوجه مردم کشورمان قرار می‌گیرد.

    مرز مهران ظرفیت بسیاری بزرگی برای توسعه کل استان ایلام است که نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی مناسب است، علاوه بر توسعه و ایمن‌سازی راه‌های استان، بحث ساخت بزرگراه کربلا با توجه به وجود مرز مهران در استان کاملاً ضروری است.

    زیرساخت‌های استان ایلام علاوه بر نیاز داشتن به راه و بزرگراه، چهار خطه کردن و.... نیازمند اجرای راه‌آهن ایلام، فرودگاه مهران و توسعه دیگر زیرساخت‌های شهرستان مهران است.




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت لجستیک روسی FESCO توافقنامه هایی را با پنج شرکت لجستیک چینی امضا کرده است که این توافقنامه ها به طور کلی مربوط به حمل و نقل ...

    |

           

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است ، گفت : این پروژه‌ها ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میعاد صالحی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد ، اشاره کرد و گفت : این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حجم حمل و نقل ریلی بین چین و روسیه همچنان در حال افزایش است . در نه ماهه اول سال ۲۰۲۳ ، بیش از ۱۲۸ میلیون تن بار از طریق ریل بین ...

    |

    نظرات کاربران