در حال بارگذاری ...
  • ورود قطارهای 5ستاره به ناوگان کشور

    ناوگان حمل‌ونقل ریلی در ایران در حالی ابتدای هفته گذشته ورود نخستین قطارهای پنج ستاره را تجربه کرد که مدیرعامل راه‌آهن وعده پیوستن 200 ...

    ناوگان حمل‌ونقل ریلی در ایران در حالی ابتدای هفته گذشته ورود نخستین قطارهای پنج ستاره را تجربه کرد که مدیرعامل راه‌آهن وعده پیوستن 200 دستگاه دیگر از این واگن‌های 5ستاره را به ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور داد.

     


     

    حمل‌ونقل مسافری ریلی در ایران متاسفانه در سال‌های گذشته به دلایل زیادی از جمله پایین‌بودن کیفیت خدمات با اقبال زیادی از سوی مردم مواجه نبوده است. عدم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی مسافری و همچنین افزایش ندادن سرعت سیر قطارها نیز از جمله مشکلاتی است که همواره صنعت ریلی مسافری در ایران با آن مواجه بوده است. با به‌صدا درآمدن زنگ هشدار کاهش مسافر حمل‌ونقل ریلی اما به‌نظر می‌رسد مسوولان کشور با بهره‌گیری از بخش خصوصی در تلاش برای پر‌کردن خلأهای خدماتی در حوزه حمل‌ونقل مسافر و نوسازی ناوگان هستند و ورود قطارهای 5ستاره به ناوگان کشور، امضای قرارداد طراحی، ساخت و فروش 200 دستگاه واگن مسافری پرسرعت، ورود 6 دستگاه واگن 6 تخته ویژه نگین شرکت ریل ترابر سبا و اخباری از این دست که ابتدای هفته گذشته منتشر شد، شاهد این مدعاست.

    مهدی معصومی، مدیرعامل شرکت ریل‌پرداز نوآفرین به عنوان نخستین گروه فعال بخش خصوصی که قطارهای 5ستاره را به ناوگان ریلی ایران پیوند زد، درباره انگیزه خود از وارد کردن این قطارها به ایران و وضعیت صنعت حمل‌ونقل ریلی مسافری می‌گوید: متاسفانه در کشور نگاه تخصصی به حوزه خدمات وجود ندارد و همیشه موضوعاتی همچون زیباشناختی در محیط و ارائه خدمات در سطح بالا مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.  وی می‌افزاید: تحقیقات انجام‌شده بر روی صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور نشان می‌دهد که مسافران بخش حمل‌ونقل ریلی در فاصله سال‌های 89 تا 93 حدود 4 میلیون نفر کاهش یافته است. این موضوع زنگ هشداری را در کشور به‌صدا درآورد که نشان می‌دهد که رغبت مردم برای استفاده از این نوع حمل‌ونقل کاهش یافته است.

    وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان داد این کاهش رغبت به دلایل مختلفی همچون سرعت پایین قطارها و نبود آسایش و راحتی در قطار‌ها بوده و این در حالی است که حمل‌ونقل ریلی در دنیا به دلیل امنیت بالای آن همواره مورد توجه قرار دارد. مدیرعامل شرکت ریل‌پرداز نوین آفرین افزود: به همین منظور ما اقدام به راه‌اندازی قطارهایی در کشور کردیم که با بهره‌گیری از بهترین خدمات ارائه شده در شرکت‌های هواپیمایی کلاس تجاری روزدنیا و تلفیق آن با هنر شرقی که در دکوراسیون واگن‌ها به‌کار گرفته شده است، فصلی جدید را در صنعت حمل‌ونقل مسافری ریلی ایران آغاز کرده‌ایم.وی ادامه داد: در قطارهای 5ستاره فدک با بهره‌گیری از استانداردهای روز دنیا تلاش شده تا نارضایتی پیشین مسافران را جبران کرده و سطح بالایی از خدمات ارائه دهیم.

    معصومی با اشاره به اینکه قطارهای 5ستاره فدک قابلیت افزایش سرعت تا 200 کیلومتر را دارند اما با صلاحدید مسوولان اکنون با سرعت 120 تا 140 در مسیر تهران- مشهد حرکت می‌کنند. افزود: در گام دوم با استفاده از طراحی و دکوراسیون شرقی و لحاظ کردن فاکتورهای زیبایی شناختی تلاش کردیم تا محیطی زیبا و آرام از لحاظ بصری را برای مسافران ایجاد کنیم. وی وجود تهویه قابل تنظیم در کوپه، عایق‌بندی مناسب کوپه‌ها در مقابل صدای بیرون قطار، مجهز بودن قطار به توالت فرنگی و ایرانی و همسازی این بخش با محیط زیست، تجهیز کوپه‌ها به سیستم اطفای حریق، برخورداری از خدمات WiFi، GPS، IPTV و همچنین سرو غذای گرم در کوپه را از جمله سرویس‌ها و خدمات منحصر‌به‌فرد این قطارهای 5ستاره عنوان کرد. معصومی ابراز امیدواری کرد این مجموعه بتواند با حفظ سطح و کیفیت خدمات شرایط خوبی را برای مسافران فراهم کند.








    نظرات کاربران