در حال بارگذاری ...
  • حمایت از بخش خصوصی ریلی

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway، مدیرعامل راه آهن در جمع انجمن ها و فعالان بخش خصوصی ریلی با اعلام حمایت از بخش خصوصی در خصوص ...

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway، مدیرعامل راه آهن در جمع انجمن ها و فعالان بخش خصوصی ریلی با اعلام حمایت از بخش خصوصی در خصوص رویدادهای اخیر خصوصا افزایش هشت درصدی قیمت بلیت قطار و مخالفت سازمان حمایت با این موضوع، نکاتی را بیان کرد.

     

     

    عبارات زیر بخش هایی از اظهارات محسن پورسیدآقایی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل است که صبح امروز در محل شرکت راه آهن برگزار شد:

    1- اجرای  قانون حق دسترسی اجرا شد که در اجرا، بدنه سنتی بودجه کشور با آن همراهی کمتر دارد و مقاومت می کند، البته رایزنی ها ادامه دارد و رئیس جمهوری نیز اعلام کرد در بودجه سال 95 باید ماده 70 اجرایی شود.

    2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت دارایی، در مجمع راه آهن پذیرفتند یارانه راه آهن به بخش خصوصی شفاف شود و ردیفی تحت عنوان یارانه بخش خصوصی بیاید که نشان دهنده کمک های راه آهن باشد.

    3- بخش خصوصی نباشد رقابت بی معنی است، اگر رقیب نباشد کمک راه آهن تبدیل به رانت می شود.

    4- بدون رقابت تحول و توسعه نخواهیم نداشت، باید دوره گذار تعریف کنیم که بخش خصوصی با نوآوری و کاهش هزینه ها و ... نقش خود را ایفا کند و رقابت پذیری در بخش ریلی ایجاد شود.

    5- حتما بخش ریلی باید ساختارها را طوری تعریف کند که در یک دوره ده ساله بخش ریلی سودآور شود، مثل بخش ریلی آلمان و ایتالیا و .. که طی یک برنامه درازمدت به سود دهی رسیدند.

    6- راه آهن آلمان، الان 500 میلیون دلار سود خالص دارد.

    7- لازمه تحول در راه آهن، اصلاح قیمت ها، آزاد سازی قیمت ها و اصلاح در بخش انرژی و واقعی شدن قیمت انرژی و اخذ مالیات از انرژی  است که در کشورهای مختلف عملی شده است.

    8- اطلاعیه دیروز راه آهن در دفاع از بخش خصوصی اقدامی بی نظیر بوده و ما در حمایت از بخش خصوصی جدی هستیم.

    طی اطلاعیه ای با حمایت از بخش خصوصی اعلام کرد افزایش هشت درصدی قیمت بلیت قطارها که به طور متوسط از تاریخ 25 آذرماه امسال توسط بخش خصوصی انجام شده، کاملا قانونی است. براساس این اطلاعیه، برابر با ماده 9 قانون دسترسی آزاد مصوب مجلس شورای اسلامی، قیمت بلیت قطار از سوی شرکت های بخش خصوصی تعیین می شود و پس از تایید شرکت راه آهن به عنوان نهاد تخصصی و مسئول توسعه حمل و نقل ریلی کشور اجرایی می شود. در همین رابطه قیمت های جدید که از روز 14 آذر ماه امسال اجرایی شده و پیش فروش آن انجام شده است، نه تنها منع قانونی ندارد بلکه کاملا مطابق با مفاد قانون صورت گرفته است و همچنین در این اطلاعیه آمده است: تایید هیات مدیره راه آهن در خصوص پیشنهاد شرکت های ریلی پس از بررسی های همه جانبه و کارشناسی و بعد از 15 ماه همراهی شرکت های بخش خصوص با دولت و عدم افزایش قیمتها و حتی ارایه تخفیفات 30 درصدی در ایام خلوت سال، با توجه به نرخ تورم سالانه، جلوگیری از فرار سرمایه گذاران بخش خصوصی و همچنین ارتقای سطح خدمات در این حوزه صورت گرفته است.

    در همین رابطه 25 آذر ماه رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی از بازگشت قیمت بلیت قطار به نرخ های قبل خبر داده و گفته بود، با توافق صورت گرفته با سازمان حمایت بلیت قطار تا زمان طی شدن روال قانونی افزایش قیمت به نرخ های قبلی بازگشته است.




    نظرات کاربران