در حال بارگذاری ...
  • گران شدن بلیت قطار از امروز

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway،  از امروز قیمت بلیت قطارهای  شرکت راه آهن با در نظر داشتن عدم افزایش قیمت بلیت در طول ۱۵ ماه ...

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway،  از امروز قیمت بلیت قطارهای  شرکت راه آهن با در نظر داشتن عدم افزایش قیمت بلیت در طول ۱۵ ماه گذشته و با توجه به مشکلات پیش روی بخش خصوصی و زیان ده بودن آنها ، به منظور جلوگیری از فرار سرمایه گذاران در حوزه ریلی ؛پیرو در خواست مکرر بخش خصوصی با افزایش قیمت بلیت قطار به طور متوسط ۸ درصد موافقت شد.

     

     

    در حال حاضر از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می کند ،۶۷ قطار با کمتر از ۱۰ درصد افزایش و ۴۶ قطار نیز بین ۱۰ تا حداکثر ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت و ۲۴ قطار که قطارهای محلی و حومه ای راشامل می شوند شاهد هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهند بود.

    سید محمد راشدی معاون مسافربری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفته که طبق این مصوبه قیمت بلیت 10 مسیر حدود 15 درصد افزایش می یابد اما افزایش قیمت بلیت در برخی از مسیرها به منزله آزادسازی قیمت بلیت قطار نیست بلکه با افزایش هزینه های شرکت های حمل ونقل ریلی در زمینه مختلف از جمله تعمیر، نگهداری و ضریب اشغال صندلی در زمان غیر پیک سفر با افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری موافقت شد.

    نکته قابل توجه اینکه در حالی 25آذرماه افزایش 15درصدی قیمت بلیت قطار ها را شاهد خواهیم بود که سال گذشته نیز مسئولان محترم رجا به بهانه افزایش هزینه ها و بالابردن کیفیت خدمات 20درصد به قیمت بلیت ها افزودند اما نه به ناوگان ریلی اضافه شد و نه ازبالارفتن کیفیت خدمات خبری شد!

    مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آزادسازی قیمت بلیط قطار اظهار داشت: به دلیل واگذاری بهره‌برداری‌ها به بخش خصوصی به دلیل عدم وجود توجیه اقتصادی قاعدتا این بخش نمی‌تواند با قیمت قبلی کار خود را ادامه دهد.

    همچنین وی با بیان اینکه در قیمت گذاری ها بحث قیمت تمام شده وجود دارد ، تصریح کرد: اگر دولت‌ها به بخش خصوصی در حوزه سوخت و سایر بخش‌ها یارانه بدهند، به طور یقین افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد.
    لاهوتی در همین راستا افزود: در کشور ما نیز چون قرار نیست دیگر از سوی دولت یارانه‌ای به ارگان‌های تعلق بگیرد و یارانه سوخت هواپیما حذف شد، بنابراین وقتی قرار نیست دولت به این بخش یارانه پرداخت کند، راه‌حل موجود تاثیر قیمت تمام شده است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: نکته مهم آن است که در قیمت تمام شده نگاه‌ها نباید صرفا به طرف افزایش قیمت باشد بلکه باید مقداری نیز باید در این اندیشه بود که در چه جاهایی می‌توان قیمت تمام شده را کاهش داد همچنین در کاهش هزینه‌ها یکسری از موارد را می‌توان مدیریت کرد تا قیمت تمام شده را به حداقل رساند و همچنین وی خاطرنشان کرد: پس از آزادسازی و افزایش قیمت در این حوزه، مردم تفاوت نوع خدمات و کیفیت را باید احساس کنند که چه تغییراتی بعد از آزادسازی قیمت‌ها رخ داده است.




    نظرات کاربران