در حال بارگذاری ...
  • اعلام اولویت‌های اصلی دولت در بخش ریلی

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ،  اعلام اولویت های اصلی دولت در بخش ریلی، تکمیل شبکه ترانزیتی راه‌آهن‌های آسیایی‌‌ در ...

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ،  اعلام اولویت های اصلی دولت در بخش ریلی، تکمیل شبکه ترانزیتی راه‌آهن‌های آسیایی‌‌ در ایران به صورت زیر می باشد.

     

     

    1- اولویت های اصلی دولت در بخش ریلی: نگهداری خطوط ریلی، افزایش ظرفیت و برقی‌سازی راه‌آهن
    مدیرعامل راه‌‌آهن با توجه به اینکه نگهداری خطوط ریلی، افزایش ظرفیت و برقی‌سازی راه‌آهن اولویت اصلی دولت است، از کمبود اعتبار سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی خطوط ریلی گفت و افزود: عمر زیاد خطوط ریلی‌ سرعت قطارها را کاهش داد.
    محسن پورسید آقایی‌ با بیان اینکه طول خطوط اصلی راه‌آهن 10 هزار و 450 کیلومتر است، اظهار داشت:‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هزینه کافی برای نگهداری خطوط ریلی را ندارد.
    وی با بیان اینکه نگهداری خطوط ریلی سالانه نیازمند 1250 میلیارد تومان بودجه‌ است، بیان کرد: متأسفانه میزان اعتبار فعلی ما برای اجرای این مورد 500 میلیارد تومان است و این امر موجب شده است، با استانداردهای بین المللی فاصله داشته باشیم.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه خطوط ریلی کشور از ایمنی کاملی برخوردار است، گفت: به منظور نگهداری خطوط ریلی باید طبق استانداردها پیش برویم در غیر این صورت مجبور به تعویض آنها هستیم.
     همچنین پور‌سید آقایی افزود: هر 10 سال باید ریل‌ها بازسازی شود و این در کشور ما امکانپذیر نیست‌. در حال حاضر ‌هر 15 تا 17 سال این امر اجرا می‌شود بنابراین برای چنین پروسه زمانی طولانی، نیازمند‌ بازدیدهای مداوم از خطوط ریلی هستیم.
    وی بیان کرد: در صورت نداشتن بودجه کافی برای تعویض خطوط ریلی باید منتظر اتفاقات بدتری در این بخش باشیم. عدم تخصیص بودجه کافی برای رساندن خطوط به استانداردهای بین‌المللی‌ موجب می‌شود که پس از مدتی با خط‌آهنی مواجه باشیم که فرسوده است و نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگی دارد، به طور حتم تأمین و جذب آن به سختی صورت خواهد گرفت و دسترسی به آن اعتبار دور از انتظار است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اولویت راه‌آهن، بهبود وضعیت موجود، بهینه کردن خطوط، افزایش ظرفیت، برقی کردن و سپس احداث خطوط جدید است.

    2- تکمیل شبکه ترانزیتی راه‌آهن‌های آسیایی‌‌ در ایران
    معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: شرکت راه‌آهن طبق برنامه ششم توسعه، شبکه‌های ترانزیتی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی و شبکه ترانزیتی راه‌آهن‌های آسیایی در محدوده کشور را تکمیل می‌کند.
    حسین عاشوری اظهار داشت: حجم بالای ترابری در بسیاری از محورهای برون‌شهری و حومه‌ای، اندک بودن طول شبکه راه‌آهن ایران نسبت به جمعیت و وسعت کشور، بالا بودن نرخ سوانح رانندگی و تصادفات در کشور، بالا بودن شاخص مصرف انرژی در بخش حمل و نقل جاده‌ای، استهلاک بالای‌ شبکه و ناوگان در بخش جاده‌ای در مقایسه با بخش ریلی و افزایش شدید تقاضای حمل و نقل‌، از جمله ابعاد مورد نظری هستند که در تدوین استراتژی و سیاست‌های بلند مدت راه‌آهن و ارتقای سهم حمل و نقل باری و مسافری به آنها توجه شده است.
    عاشوری ادامه داد: تدوین استراتژی و سیاست‌های بلند مدت راه‌آهن در حالی صورت گرفته است که ضمن ارتقای سهم بار و مسافر از طریق توسعه ناوگان، به افزایش خدمات برای ارتقای بازده سرمایه‌گذاری کمک کند.
    معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: با توجه به ضرورت‌های توسعه‌ راه‌آهن از دیدگاه بین‌المللی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران‌ ملزم است که به طور مدام به دنبال بهبود عملکرد از طریق کاهش هزینه‌ها‌، نوآوری محصولات، بهبود کیفیت و ایجاد بهره‌وری مناسب بوده و در این عرصه‌ رقابت، به دنبال کسب مزیت‌هایی باشد که ایجاد ارزش کند.

    3-راه آهن مراغه – ارومیه امسال هم به سرانجام نمی رسد
    سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری وعده مسئولان استان مبنی بر بهره برداری از ایستگاه های نقده و ارومیه امسال هم به سرانجام نمی رسد.
    علی اسلامنور اظهارداشت: در دو سال گذشته براساس وعده مسئولان وزارت راه درخصوص اتمام این پروژه مدیران استانی نیز قول بهره برداری از ایستگاه های نقده وارومیه را تا پایان سالجاری به مردم داده اند که به دلیل مشکلات اعتباری و تخصیص پایین بودجه ها هنوز به سرانجام نرسیده است.
    وی با بیان اینکه تاخیر در روند اجرای این طرح موجب گلایه و نارضایتی مردم شده است افزود: پروژه قطارسراسری به منطقه آذربایجان غربی قدمت دیرینه دارد و مردم این استان بیش از ۱۰ سال است که برای بهره برداری کامل آن به انتظار نشسته اند.
    اسلامنور ادامه داد: در سالهای گذشته دو ایستگاه میانی این پروژه در شهرهای میاندوآب و مهاباد به بهره برداری رسیده است و با تکمیل ایستگاه مرکزاستان واتصال آن به شبکه ریلی سراسری این سامانه حمل و نقلی جذابیت لازم را خواهد داشت.




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت لجستیک روسی FESCO توافقنامه هایی را با پنج شرکت لجستیک چینی امضا کرده است که این توافقنامه ها به طور کلی مربوط به حمل و نقل ...

    |

           

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است ، گفت : این پروژه‌ها ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میعاد صالحی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد ، اشاره کرد و گفت : این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حجم حمل و نقل ریلی بین چین و روسیه همچنان در حال افزایش است . در نه ماهه اول سال ۲۰۲۳ ، بیش از ۱۲۸ میلیون تن بار از طریق ریل بین ...

    |

    نظرات کاربران